2019-08-13, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är ju en himla svår fråga, det fetade. I JLs och PPs fall... om min son dräpte en av sina bästa vänner bara för att han "kände för det", då vet jag inte hur jag skulle reagerat. Och inte sen heller, när han väl kom ut. Man är ju förälder livet ut. Man fick kanske se hur han utvecklades under de här fyra åren. Nej, jag vet faktiskt inte. Det där är nog en av de svåraste frågor jag har ställts inför, och jag har aldrig befunnit mig i situationen.

Jag har inte heller varit i den situationen. En chock skulle nog vara en understatement..

Men samtidigt är det för mig självklart. Det finns ingen ångervecka när det gäller föräldraskap. Man är förälder till sina barn tills man dör. Och tar hand om dem särskilt då när de är i nöd.

Ett barn som är totalsnurrigt i skallen behöver nog sina föräldrar mer än många andra normala barn.
Citera
2019-08-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har inte heller varit i den situationen. En chock skulle nog vara en understatement..

Men samtidigt är det för mig självklart. Det finns ingen ångervecka när det gäller föräldraskap. Man är förälder till sina barn tills man dör. Och tar hand om dem särskilt då när de är i nöd.

Ett barn som är totalsnurrigt i skallen behöver nog sina föräldrar mer än många andra normala barn.
Vet du vad? Jag tror inte han var totalsnurrig. Det var planerat. Och det är just den biten jag har svårt för. Lura iväg honom, berätta om experiment, bakhåll, mord. Med yxa. Hade det varit ett gräl och sinnet rann på, så hade jag förstått det lite mer. Men inte detta.
Ångervecka nej. Men nånstans kan man ta handen ifrån sina barn. Och detta kan vara ett sånt tillfälle. Å andra sidan är han 16 år bara. Inte 35-40. Svårt det där.
Citera
2019-08-13, 14:20
Medlem
Citat:
Vet du vad? Jag tror inte han var totalsnurrig. Det var planerat. Och det är just den biten jag har svårt för. Lura iväg honom, berätta om experiment, bakhåll, mord. Med yxa. Hade det varit ett gräl och sinnet rann på, så hade jag förstått det lite mer. Men inte detta.
Ångervecka nej. Men nånstans kan man ta handen ifrån sina barn. Och detta kan vara ett sånt tillfälle. Å andra sidan är han 16 år bara. Inte 35-40. Svårt det där.
Är det verifierat att han först ringde en annan kompis, som dock inte svarat?
Om det är sant då förskjuts frågan om planering en aning kanske? Han planerade inte att döda en viss person, han planerade att "testa något på någon /vem som helst/".
Håller den frågan?
Citera
2019-08-13, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Är det verifierat att han först ringde en annan kompis, som dock inte svarat?
Om det är sant då förskjuts frågan om planering en aning kanske? Han planerade inte att döda en viss person, han planerade att "testa något på någon /vem som helst/".
Håller den frågan?
Frågan håller. Ja, han hade ringt nån annan först, som inte svarade. Då ringde han sen Peter, som svarade och gärna hängde med ut på cykeltur. Så objektet var inte planerat, däremot själva mordet.
Citera
2019-08-13, 14:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det är ju en himla svår fråga, det fetade. I JLs och PPs fall... om min son dräpte en av sina bästa vänner bara för att han "kände för det", då vet jag inte hur jag skulle reagerat. Och inte sen heller, när han väl kom ut. Man är ju förälder livet ut. Man fick kanske se hur han utvecklades under de här fyra åren. Nej, jag vet faktiskt inte. Det där är nog en av de svåraste frågor jag har ställts inför, och jag har aldrig befunnit mig i situationen.

Ja det är svårt att föreställa sej hur man skulle reagera. Jag tror det är väldigt blandade känslor som krockar med varandra.
Citera
2019-08-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast det var ju precis den slutsatsen Niklas Långström drog - som du inte ger mycket för..

Asperger i sig förklarar inte brottet. Det måste finnas mer än så t.ex. missbruk eller annan sorts psykisk ohälsa.

Sen säger han också att i fall där GM har haft Asperger har brotten ofta varit bisarra och obegripliga att förstå för oss vanliga dödliga. Att någon exempelvis kan ruva på hämnd för en skitsak i åratals så sen slå till när offret minst anar.

En referensgrupp av "vanliga brottslingar" beter sig inte på det sättet.

Citat:
Att vara långsint som fan, innebär inte att man har Asperger. Men från att vara långsint till att döda sin polare med yxa, dit är det långt.

Sno drar alltid fel slutsatser. Det fetade är väl nickets egen fabulering.

Ingen vet vad mördaren lider eller led av. Om det är tvångstankar till exempel, vilket jag misstänker.
Citera
2019-08-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Sno drar alltid fel slutsatser. Det fetade är väl nickets egen fabulering.

Ingen vet vad mördaren lider eller led av. Om det är tvångstankar till exempel, vilket jag misstänker.
Det värsta scenariot är att han befinns vara fullt frisk. Att han helt enkelt kände sig inspirerad och ville känna hur det var att döda någon. Men... finns det ens att man kan vara helt frisk då? Nån jäkla störning måste man väl ha? Eller kan han ha petat i sig något lugnande innan för att utföra detta?

Fupen är helt klart efterlängtad.
Citera
2019-08-13, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
Jag skrev att den diagnosen är min aning redan i någon av trådens första sidor. Om det är Asperger så är det förmodligen inte grundligt planerat utan något som skett i plötsligt affekt/ilska. Inte ovanligt att aspbergermänniskor överger sig och erkänner så fort de har blivit av med det plötsliga raseriet som direkt övergår till lugn när de har avreagerat sig.

Om man köper verktyg för att döda är det inte ett brott i plötslig affekt.
Citera
2019-08-13, 15:09
Medlem
Citat:
Han hade verktyg med sig inte vapen. Nu är det bekräftat att GM har aspberger och då är det förmodligen något som gått snett på platsen dit verktygen var medtagna i helt annat syfte än att mörda BO.
Något har gått snett på platsen som väcker aspergerraseriet. Aspberger planerar inte, de reagerar i affekt.
Min teori från trådens början stämmer ganska bra.

Va? Verifiera. Jag blir inte förvånad över någonting, men dina slutsatser är från jymden.
Citera
2019-08-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Går det att utesluta att motivet har varit mobbning, utpressning eller hot om någon form av social skandal?

Offret tycks ju enligt Aftonbladet ha varit godheten personifierad. Men det är ju inget ovanligt när unga personer dör.

Annars så är väl svartsjuka över någon tjej det andra troliga alternativet.

Gay/hono motivet tror jag inte riktigt på då detta inte är speciellt känsligt eller konstigt nuförtiden.

Det kan vara känsligt för individen, majoriteten vill vara "som alla andra". Om en person är osäker på sin identitet kan det skapa mycket ångest, skam med mera. Ren olycka. Det är inte alla som har en smärtfri resa till sin identitet, om du tror det. Har du missat alla som kämpar med detta? Jag tror inte brottet kan kopplas till detta dock.
Citera
2019-08-13, 15:12
Medlem
Citat:
Han hade verktyg med sig inte vapen. Nu är det bekräftat att GM har aspberger och då är det förmodligen något som gått snett på platsen dit verktygen var medtagna i helt annat syfte än att mörda BO.
Något har gått snett på platsen som väcker aspergerraseriet. Aspberger planerar inte, de reagerar i affekt.
Min teori från trådens början stämmer ganska bra.
Och där kommer lögnerna. När man inte klarar att argumentera tar man till annat. INGET alls har kommit fram om ev diagnos. Varför kör du med rena lögner? Han har ju själv sagt att han ville känna hur det var att döda en människa, efter inspiration från mordklipp. Han har själv erkänt att han ringt en annan vän, men då hen inte svarade så blev det Peter. Var får du allt ifrån?
Citera
2019-08-13, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
.
Personer med tvångstankar är sällan farliga för omgivningen. Däremot tror de att de är det, det är det som är själva tvångstanken och som skapar så mycket ångest och oro. Jämförbart med när man står på en hög höjd och fastän man inte vill, inte tror att man kan hejda sig ifrån att hoppa, men ändå står kvar. Det är tanken som skrämmer, inte att man faktiskt gör det. Så visst kan han ha lidit av tvångstankar, men det är knappast de som fått honom att mörda. Till det behövs det isåfall en grav impulskontrollshämning och mer av vanföreställningar, alternativt någon form av antisocial personlighetsstörning.

Bra klargörande, tack för det. Det är antagligen en komplicerad bild som behövs, de enkla förklaringarna är förbehållet tanklösa skvallerkärringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in