2019-08-06, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Christine Schürrer däremot använde yxa vid planerat mord och hon är ju gravt störd. Och mannen som bröt sig in hos sin exsambo med en yxa. Satt sedan en längre tid i mörkret och väntade på henne med yxan i handen, för att sedan avrätta henne när hon kom hem.

Hammare. Christine Schürrer använde en hammare. Inte yxa.
Citera
2019-08-06, 12:29
Medlem
T34Panzers avatar
PP har i intervjuer med skolpersonal, klasskamrater och andra runt honom genomgående framstått som snäll, rolig och glad och omtänksam kille. ”Han var en unik glädjespridare. Han fick alla att skratta hela tiden”. Hans intresse för psykologi tycker jag visar på en mognad. På klassfotot tycker jag att PP ger ett något äldre, vuxnare intryck än JL, som ser ut mer som en pojke. Skulle det finnas en AS diagnos så kan man räkna med att det finns en viss känslomässig omognad. Jag har själv jobbat med ungdomar med denna diagnos i runt 20 år.

Om det är så att JL har någon diagnos eller lider av någon form av psykisk ohälsa (någon skrev tidigt i tråden att han var tyst och inte tittade folk i ögonen) så tror jag mycket väl att PPs omtänksamma sida kan ha varit en del av vänskapen. Hans utbildningval visar på en omhändertagande natur. Jag kan tänka mig att de förändringar som stundade, att de skulle börja på gymnasiet kan ha haft en inverkan. Kanske PP var på väg bort från JLs liv i mer än en bemärkelse. Separationsångest, känslor av svek, rädsla för förändring eller t.o.m avundsjuka.
Men allt kommer ju att komna fram så småningom. Tragiskt och skrämmande är det iallafall.
Senast redigerad av T34Panzer 2019-08-06 kl. 12:58.
Citera
2019-08-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
PP har i intervjuer av skolpersonal, klasskamrater och andra runt honom genomgående framstått som snäll, rolig och glad och omtänksam kille. ”Han var en unik glädjespridare. Han fick alla att skratta hela tiden”. Hans intresse för psykologi tycker jag visar på en mognad. På klassfotot tycker jag att PP ger ett äldre, vuxnare intryck än JL, som ser ut mer som en pojke. Skulle det finnas en AS diagnos så kan man räkna med att det finns en viss känslomässig omognad. Jag har sjölv jobbat med ungdomar med denna diagnos i runt 20 år.

Om det ör så att JL har någon diagnos eller lider av någon form av psykisk ohälsa (någon skrev tidigt i troden an han var tyst och inte tittade folk i ögonen) så tror jag mycket väl att PPs omtänksamma sida kan ha varit en del av vänskapen. Hans utbildningval visar på en omhändertagande natur. Jag kan tänka mig att de förändringar som stundade, att de skulle börja på gymnasiet kan ha haft en inverkan. Kanske PP var på väg bort från JLs liv i mer än en bemärkelse. Separationsångest, känslor av svek, rädsla för förändring eller t.o.m avundsjuka.
Men allt kommer ju att komna fram så småningom. Tragiskt och skrämmande är det iallafall.

Kan du länka klassfotot? finns JL med där?
Citera
2019-08-06, 12:36
Medlem
lindblomsgröns avatar
ids inte läsa hela så
är mor Je..ny E. Lindb.
far Joha. Lindb.
och son Jasp.r Linblo. 19 år?
vem är jack ?
Citera
2019-08-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
ids inte läsa hela så
är mor Je..ny E. Lindb.
far Joha. Lindb.
och son Jasp.r Linblo. 19 år?
vem är jack ?
J(a)ck är yngste sonen och GM.
Citera
2019-08-06, 12:37
Medlem
Amless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anton036
https://gyazo.com/2decf5f956bab469961c37aa2e598dd5

https://imgur.com/a/jlln6BB

För att förtydliga

Han som sitter ner är GM

Bilden igen. Använde sökfunktionen, använde sökorden bild på gm. Hur svårt kan det vara?
Citera
2019-08-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag ger inte mycket för hans slutsats. För att det skall vara intressant för en polisutredning räcker det inte med en så grov statistik som antal våldsbrott.
På ett sätt har han säkert rätt. Asperger är inget som förhöjer risken för våldsbrott generellt. Men det som är intressant är motiv och tillvägagångssätt i det här fallet. Jag tror att man skulle se en annan motivbild om man jämför Asperger-personer som har begått brott, med en referensgrupp. Det handlar om beteendet före, under och efter brottet.

Fast det var ju precis den slutsatsen Niklas Långström drog - som du inte ger mycket för..

Asperger i sig förklarar inte brottet. Det måste finnas mer än så t.ex. missbruk eller annan sorts psykisk ohälsa.

Sen säger han också att i fall där GM har haft Asperger har brotten ofta varit bisarra och obegripliga att förstå för oss vanliga dödliga. Att någon exempelvis kan ruva på hämnd för en skitsak i åratals så sen slå till när offret minst anar.

En referensgrupp av "vanliga brottslingar" beter sig inte på det sättet.
Senast redigerad av sno 2019-08-06 kl. 13:04.
Citera
2019-08-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast det var ju precis den slutsatsen Niklas Långström drog - som du inte ger mycket för..

Asperger i sig förklarar inte brottet. Det måste finnas mer än så t.ex. missbruk eller annan sorts psykisk ohälsa.

Sen säger han också att i fall där GM har haft Asperger har brotten ofta varit bisarra och obegripliga att förstå för oss vanliga dödliga. Att någon exempelvis kan gruva på hämnd för en skitsak i åratals så sen slå till när offret minst anar.

En referensgrupp av "vanliga brottslingar" beter sig inte på det sättet.
Att vara långsint som fan, innebär inte att man har Asperger. Men från att vara långsint till att döda sin polare med yxa, dit är det långt.
Citera
2019-08-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
PP har i intervjuer av skolpersonal, klasskamrater och andra runt honom genomgående framstått som snäll, rolig och glad och omtänksam kille. ”Han var en unik glädjespridare. Han fick alla att skratta hela tiden”. Hans intresse för psykologi tycker jag visar på en mognad. På klassfotot tycker jag att PP ger ett äldre, vuxnare intryck än JL, som ser ut mer som en pojke. Skulle det finnas en AS diagnos så kan man räkna med att det finns en viss känslomässig omognad. Jag har sjölv jobbat med ungdomar med denna diagnos i runt 20 år.

Om det ör så att JL har någon diagnos eller lider av någon form av psykisk ohälsa (någon skrev tidigt i troden an han var tyst och inte tittade folk i ögonen) så tror jag mycket väl att PPs omtänksamma sida kan ha varit en del av vänskapen. Hans utbildningval visar på en omhändertagande natur. Jag kan tänka mig att de förändringar som stundade, att de skulle börja på gymnasiet kan ha haft en inverkan. Kanske PP var på väg bort från JLs liv i mer än en bemärkelse. Separationsångest, känslor av svek, rädsla för förändring eller t.o.m avundsjuka.
Psykiskt instabil, i kombination med det du beskriver: "separationsångest, känslor av svek, rädsla för förändring eller t.o.m. avunsjuka". Ja, jag tror att du kan vara inne på rätt spår.
Citera
2019-08-06, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Psykiskt instabil, i kombination med det du beskriver: "separationsångest, känslor av svek, rädsla för förändring eller t.o.m. avunsjuka". Ja, jag tror att du kan vara inne på rätt spår.
En sorts övergivenhetskänsla? PP och GM skulle gå i olika gymnasium kanske. Och PP kanske var den ende riktigt gode vännen han hade. Nu skulle han bli ensam. "Hellre dödar jag honom än att nån annan skall bli hans bäste kompis". Ungefär som svartsjuk äkta man där hustrun begärt skilsmässa? Jag vet inte om de stod varandra fullt så nära, men har fått intrycket att de varit bästa vänner under lång tid.
Citera
2019-08-06, 12:49
Medlem
Celestrons avatar
Jag tycker bögradarn går igång för mej också som för flera andra.
Homofiler har som bekant inga gränser vare sej vad det gäller sex, eufori, sorg. vrede eller besvikelse.
Eller vedergällning!
Dessutom är tillvägagångssättet typiskt för bög och flatmord både här och i utlandet.
Alltså att tex den bedragne lurar ut sitt offer till någon ödslig plats och sen överumplar offret där.

Men såna här sanningar får vi inte läsa i några medier. Ingen skribent vill mista jobbet.
Citera
2019-08-06, 12:55
Medlem
Fel

Citat:
Ursprungligen postat av Sormadol
Läste fel namn, mitt fel - trodde det var GM som menades. Å andra sidan, vad pekar på att de är relaterade? Enbart efternamnen?
De står skrivna på samma adress
Senast redigerad av Mumumull 2019-08-06 kl. 12:55. Anledning: Fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in