2019-08-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har man suttit på institution är det inte lätt för en 20-åring att bo själv. Men de kanske förbereder honom på allt han behöver kunna? Matlagning, bank, räkningar, och andra scills?

Det är nog inte alltför mycket svårare att lära sig detta några år senare än genomsnittsmänniskan, även om förmågan att lära nytt minskar med åldern. Många bor hemma väldigt länge idag, bl. a p.g. a studier.
Citera
2019-08-13, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Det är nog inte alltför mycket svårare att lära sig detta några år senare än genomsnittsmänniskan, även om förmågan att lära nytt minskar med åldern. Många bor hemma väldigt länge idag, bl. a p.g. a studier.
Det är ju sant. Tänker mer på ifall föräldrarna vänder honom ryggen, och de enda han har är frivården. Men det är ju inte dåligt det heller. Troligen har han lärt sig en del redan. Många föräldrar idag undervisar sina barn i hemekonomi, lite matlagning, städrutiner, tvätt etc tidigt. Jag gjorde i alla fall det, och tror att många andra också gör det. Nå, inget som är nån brådska direkt för JL.
Citera
2019-08-13, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hela familjen behöver inte flytta. Om 4 år är killen 20. En 20-åring klarar av att bo på en annan ort o exempelvis plugga. Då blir det inte mer konstigt för honom än det blir för alla andra som flyttar för studiernas skull. För sina studiekamrater behöver han inte berätta ngt annat än att han kommer från "Stockholm". Han har ju studiebegåvningen och det kommer inte att stå ngt särskilt i hans betyg när han söker in.

När han är klar med studierna har det redan gått så många år att saken är urraderad. Dessutom kan han även flyttaq utomlands och plugga/jobba där ytterligare en tid. Vem vet, han kanske inte ens vill bo i Sverige?

Om det stämmer att han var en enstöring utan kompisar - vem skulle han sakna i Danderyd? Sin familj kan han alltid ha kontakt med.

Men vad heter mördaren? (Orkar inte läs genom hela tråden)
Citera
2019-08-13, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungbyxlos
Men vad heter mördaren? (Orkar inte läs genom hela tråden)
J(a)ck L(i)ndblom.
Citera
2019-08-13, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brudentycker
Dmitri Plax uttalar sig om sin son. "alla dom övriga offren som blir ihjälslagna och mördade i Sverige är inte de också en förlust för hela samhället..?". Det är väl de anhöriga till dessa människor som ska uttala sig om det.

Det är en låst artikel som du lagt ut så jag kan inte läsa. Men du fortsätter att skriva att det är pappan som sagt detta!!
I min artikel jag la ut så står det namnet på den som sagt detta!

Ärligt talat , så skit samma!

Så du menar att mitt i en STOR FÖRLUST av sin son, så ska Dimitri börja prata om andra mördade
barn?
Tycker att detta mord var så fruktansvärt , ..en vän mördar sin vän som han känt sen barnsben och på ett sånt grymt och fegt sätt...sånt har jag inte läst om förut.
Lura honom att vända ryggen till och sen sätta yxan i huvudet troligtvis ett par ggr. sen även i ryggen.
Citera
2019-08-13, 11:10
Medlem
https://mitti.se/nyheter/peter-plax-begravning/?omrade=sollentuna

Den 16-årige Peter Plax, som misstänks ha blivit mördad av sin nära vän i Sollentuna för knappt två veckor sedan, begravs i dag. En kyrklig ceremoni i rysk-ortodoxa kyrkan i stan följs av jordfästning på Danderyds kyrkogård.
Citera
2019-08-13, 12:23
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Det är en låst artikel som du lagt ut så jag kan inte läsa. Men du fortsätter att skriva att det är pappan som sagt detta!!
I min artikel jag la ut så står det namnet på den som sagt detta!

Ärligt talat , så skit samma!

Så du menar att mitt i en STOR FÖRLUST av sin son, så ska Dimitri börja prata om andra mördade
barn?
Tycker att detta mord var så fruktansvärt , ..en vän mördar sin vän som han känt sen barnsben och på ett sånt grymt och fegt sätt...sånt har jag inte läst om förut.
Lura honom att vända ryggen till och sen sätta yxan i huvudet troligtvis ett par ggr. sen även i ryggen.

Hallå där, Miss Empati! Jag bad om länk till videoklippet du nämnde!
Citera
2019-08-13, 12:35
Medlem
Citat:
Det är ju sant. Tänker mer på ifall föräldrarna vänder honom ryggen, och de enda han har är frivården. Men det är ju inte dåligt det heller. Troligen har han lärt sig en del redan. Många föräldrar idag undervisar sina barn i hemekonomi, lite matlagning, städrutiner, tvätt etc tidigt. Jag gjorde i alla fall det, och tror att många andra också gör det. Nå, inget som är nån brådska direkt för JL.

Varför skulle föräldrarna vända honom ryggen?
Som lärare klarar nog dessa föräldrar att lära sin son hur man betalar räkningar på nätet, hur man köper färdiglagat på ICA, hur man skurar toastolen, fyller en tvättmaskin.

Om han som 20åring flyttar hemifrån är det med Stockholms mått TIDIGT i livet - inte senare än alla andra. "Alla andra" bor hemma därför att de inte har råd att flytta. Alltså de ungdomar som pluggar i Stockholm.

Han har dessutom inte visat några som helst tecken på att vara en "slow learner". Tvärtom. En A-student.
Citera
2019-08-13, 12:41
Medlem
Citat:
Varför skulle föräldrarna vända honom ryggen?
Som lärare klarar nog dessa föräldrar att lära sin son hur man betalar räkningar på nätet, hur man köper färdiglagat på ICA, hur man skurar toastolen, fyller en tvättmaskin.

Om han som 20åring flyttar hemifrån är det med Stockholms mått TIDIGT i livet - inte senare än alla andra. "Alla andra" bor hemma därför att de inte har råd att flytta. Alltså de ungdomar som pluggar i Stockholm.

Han har dessutom inte visat några som helst tecken på att vara en "slow learner". Tvärtom. En A-student.
Du har naturligtvis rätt. Men som förälder tror jag inte själv att jag välkomnat min mördare till son hem. Faktiskt. De säger att kärlek till ens barn är villkorslöst. Men... där drar jag nog gränsen. Å andra sidan har jag aldrig suttit i situationen, så det är ju svårt att ens fantisera om.
Citera
2019-08-13, 12:47
Medlem
Citat:
Du har naturligtvis rätt. Men som förälder tror jag inte själv att jag välkomnat min mördare till son hem. Faktiskt. De säger att kärlek till ens barn är villkorslöst. Men... där drar jag nog gränsen. Å andra sidan har jag aldrig suttit i situationen, så det är ju svårt att ens fantisera om.

Han är ju uppenbarligen inte normal - helt oavsett vad rätten kommer fram till (straffmässigt).
Ska man vända sitt barn ryggen just då när hen bäst behöver en?
Citera
2019-08-13, 12:49
Medlem
Den 16-årige Peter Plax, som misstänks ha blivit mördad av sin nära vän i Sollentuna för knappt två veckor sedan, begravs i dag. En kyrklig ceremoni i rysk-ortodoxa kyrkan i stan följs av jordfästning på Danderyds kyrkogård.
https://mitti.se/nyheter/danderyd-farval-peter-plax

Bild: https://mitti.se/wp-content/uploads/2019/08/iphone-image-7858be-800x600.jpg
Citera
2019-08-13, 12:54
Medlem
Citat:
Han är ju uppenbarligen inte normal - helt oavsett vad rätten kommer fram till (straffmässigt).
Ska man vända sitt barn ryggen just då när hen bäst behöver en?
Det är ju en himla svår fråga, det fetade. I JLs och PPs fall... om min son dräpte en av sina bästa vänner bara för att han "kände för det", då vet jag inte hur jag skulle reagerat. Och inte sen heller, när han väl kom ut. Man är ju förälder livet ut. Man fick kanske se hur han utvecklades under de här fyra åren. Nej, jag vet faktiskt inte. Det där är nog en av de svåraste frågor jag har ställts inför, och jag har aldrig befunnit mig i situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in