2019-08-11, 22:39
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Han är ute sedan länge. Fick sitt straff tidsbestämt till 11 år.

Jag har för mig att Hellekant dömdes till elva år av rätten, inte att han fick straffet "tidsbestämt" till elva år. Då måste han ju ha dömts till livstid först, i så fall.
Citera
2019-08-11, 22:44
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag har för mig att Hellekant dömdes till elva år av rätten, inte att han fick straffet "tidsbestämt" till elva år. Då måste han ju ha dömts till livstid först, i så fall.
Du kan nog ha rätt i detta. Fick för mig att han dömdes till livstid. Ber om ursäkt för detta.
Citera
2019-08-11, 22:49
Medlem
Någon som har koll på finska Pertti som skjöt ihjäl abab vakten i Norra Ängby vid rånet och hade rånat banker dagen innan 1988 eller 89..
Han dömdes till livstid och flyttades senare till Finland.
Senaste jag hörde om han så skulle han aldrig se friheten i sitt liv
Citera
2019-08-11, 23:03
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Någon som har koll på finska Pertti som skjöt ihjäl abab vakten i Norra Ängby vid rånet och hade rånat banker dagen innan 1988 eller 89..
Han dömdes till livstid och flyttades senare till Finland.
Senaste jag hörde om han så skulle han aldrig se friheten i sitt liv
Kan det ha varit 1991? Från annan tråd;
Citat:
Datum: 1991-04-30
Brottsort/adress: Stockholm/Norra Ängby
BO: Mick@s Domeik@
Född: 1967-09-26 i Vallentuna (Rötter i Litauen)
Händelse: BO som var väktare försökte med sin kollega stoppa två rånare. BO utdelade en spark och fällde den ene rånaren. Rånare två (GM) vände sig om och avlossade fem till sex skott, varav ett träffade BO i ögat. BO sköts till döds för 5200 kronor.
GM 1: Man (Finland), f.1966 - Dömd till livstids fängelse och utvisning på livstid för mord
GM 2: Man (Finland), f.1965 - Dömd till 8 års fängelse för medhjälp till mord
MGM 3:Man (Finland) - Gripen för medhjälp till mord
MGM 4:Man (Finland) - Anhållen för olaga vapeninnehav
Citera
2019-08-11, 23:19
Medlem
Citat:
Kan det ha varit 1991? Från annan tråd;
Detta stämmer ja..GM#1!
Han ska tydligen sitta inne fortfarande på hispan
Citera
2019-08-12, 13:52
Medlem
Citat:
Han är ute sedan länge. Fick sitt straff tidsbestämt till 11 år.
Nej han fick 11 år totalt läs NK 2001
Citera
2019-08-12, 13:55
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Nej han fick 11 år totalt läs NK 2001
Tack för detta förtydligande.
Citera
2019-08-12, 14:10
Medlem
Tror han satt lite längre eftersom han anhölls för "främjande av flykt" under en permission. Han greps med utrustning som repstege tror jag nära en sjukhusplats där en fånge var inlagd. Jag minns inte mer men något sådant.
Sedan passade han väl inte in bland övriga fångar på HALL direkt. Överklass son med höga betyg som aldrig använt droger
Citera
2019-08-12, 17:54
Medlem
Belavias avatar
Malexander är väl över 20 år sedan? Men det kanske inte kvalar in ändå. Arklöv var annars min spontana tanke..
Citera
2019-08-12, 18:19
Medlem
mallorcamanges avatar
Yxjohan som du refererar till är den som suttit längst. [
N QUOTE=Ettsjutretton|68341187]Vilka inlåsta, på rättspsykiatrisk vård eller fängelse, har suttit längst i nuläget? Räknar upp de jag känner till;

Johan Nilsson, f 1962 - Sitter på sluten psykiatrisk vård för två mord, det andra utfört då han hade permission från rättspsyk. Inlåst sedan 1982 (37 år). (FB) Mördade först pappa sedan mamma, Robertsfors 1982 och 1984
Jan Erik Swanström, f 1955 - Sitter på sluten psykiatrisk vård för bl a mordförsök, människorov och våldtäkt mot barn. Inlåst sedan 1987 (32 år).
Tommy Alexandersson, f 1948 - Avtjänar livstidsstraff för dubbelmord samt trippelmord i Stockholm. Inlåst sedan 1988 (31 år). Har inte fått sitt straff tidsbestämt. (FB) Suttit nära 30 år i fängelse, Tommy "Slaktarn" Alexandersson?
John Ausonius, f 1953 - Avtjänar livstidsstraff för bl a två mord, flera mordförsök och grova rån. Inlåst sedan 1992 (27 år). Har inte fått sitt straff tidsbestämt. (FB) Vad gör Lasermannen idag? (Sammanfogade ämnen)
Leif Rickardsson, f 1962 - Avtjänar livstidsstraff för rånmord i Linköping. Inlåst sedan 1995 (24 år). Har inte fått sitt straff tidsbestämt. (FB) Gräsligt mord i Johannelund(Linköping) 1995!

En person som saknas på min lista är en man som i slutet av 1980-talet dömdes till sluten psykiatrisk vård för våldtäkt. Han bröt sig in i en villa i Stockholm och våldtog kvinnan som bodde där. Han rymde från rättspsyk för några år sedan och hans bild visades i media. Är det någon som vet vilken man jag tänker på? Eller har fler namn till listan?[/quote]
Citera
2019-08-12, 20:19
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mallorcamange
Yxjohan som du refererar till är den som suttit längst. [
N QUOTE=Ettsjutretton|68341187]Vilka inlåsta, på rättspsykiatrisk vård eller fängelse, har suttit längst i nuläget? Räknar upp de jag känner till;

Johan Nilsson, f 1962 - Sitter på sluten psykiatrisk vård för två mord, det andra utfört då han hade permission från rättspsyk. Inlåst sedan 1982 (37 år). (FB) Mördade först pappa sedan mamma, Robertsfors 1982 och 1984
Jan Erik Swanström, f 1955 - Sitter på sluten psykiatrisk vård för bl a mordförsök, människorov och våldtäkt mot barn. Inlåst sedan 1987 (32 år).
Tommy Alexandersson, f 1948 - Avtjänar livstidsstraff för dubbelmord samt trippelmord i Stockholm. Inlåst sedan 1988 (31 år). Har inte fått sitt straff tidsbestämt. (FB) Suttit nära 30 år i fängelse, Tommy "Slaktarn" Alexandersson?
John Ausonius, f 1953 - Avtjänar livstidsstraff för bl a två mord, flera mordförsök och grova rån. Inlåst sedan 1992 (27 år). Har inte fått sitt straff tidsbestämt. (FB) Vad gör Lasermannen idag? (Sammanfogade ämnen)
Leif Rickardsson, f 1962 - Avtjänar livstidsstraff för rånmord i Linköping. Inlåst sedan 1995 (24 år). Har inte fått sitt straff tidsbestämt. (FB) Gräsligt mord i Johannelund(Linköping) 1995!

En person som saknas på min lista är en man som i slutet av 1980-talet dömdes till sluten psykiatrisk vård för våldtäkt. Han bröt sig in i en villa i Stockholm och våldtog kvinnan som bodde där. Han rymde från rättspsyk för några år sedan och hans bild visades i media. Är det någon som vet vilken man jag tänker på? Eller har fler namn till listan?
[/quote]
Den s k "Citymördaren" har suttit längre. Sedan 1979 (40 år).
Citera
2019-08-12, 20:29
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abelssun
Då har vi kanske olika åsikter. Dessutom har jag inga åsikter om personer eller fall jag inte känner till men den där Hampus kan jag inte med alls bara för att han så kallblodigt mördat en annan människa. Hade vi haft dödsstraff hade problemet varit borta.
Men som princip då?
Borde inte inte båda mördarna få dödsstraff. Eller är de bara de de ”personer eller fall du känner till” som kvalificerar dödsstraff. Ingen principiell hållning från din sida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in