2025-07-07, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonks
Ali Q (Citymördaren) bör väl kvala in här, han har suttit på rättspsyk sedan 1979.
Har du namn och personnummer så ska jag kolla upp saken närmare.
Citera
2025-07-07, 11:55
Medlem
Jan Erik Swanström sitter fortfarande inne på sluten rättspsykiatrisk vård och verkar också stanna kvar där ett bra tag till, överläkaren nämner i sista förhandlingen i förvaltningsrätten i maj 2025 att ”Swanström har haft rättspsykiatrisk vård sen 90 talet och hans problematik är kanhända livslång. Vilket innebär det alltid finns en risk för återfall i brott”
Har har vi en ny långsittare på gång känns det som.

Källa Härnösands förvaltningsrätt mål nr 1815-25.
Citera
2025-07-07, 20:37
Medlem
Gonkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challenger1996
Har du namn och personnummer så ska jag kolla upp saken närmare.

Abdellah El Quelhi
531016-2655
Citera
2025-08-01, 18:42
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challenger1996
Jan Erik Swanström sitter fortfarande inne på sluten rättspsykiatrisk vård och verkar också stanna kvar där ett bra tag till, överläkaren nämner i sista förhandlingen i förvaltningsrätten i maj 2025 att ”Swanström har haft rättspsykiatrisk vård sen 90 talet och hans problematik är kanhända livslång. Vilket innebär det alltid finns en risk för återfall i brott”
Har har vi en ny långsittare på gång känns det som.

Källa Härnösands förvaltningsrätt mål nr 1815-25.
Ja, obotliga sexualförbrytare har ofta en livslång "problematik", så Swanström kan med fördel hållas inspärrad till slutet.
Citera
2025-08-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
har också läst dina kommentarer om en del fångar, du låter cynisk! Men åh andra sidan om du nu är kriminalvårdare, så kan jag köpa att många av dessa i finkan inte är några bra personer egentligen. och därmed inget bra att säga om dessa.

Är det ansträngande att bete sig hövligt och respektfullt mot fångarna som kriminalvårdare, trots att dessa kan uppfattas som mer rovdjursliknande personer?
Det ingår i jobbet att uppträda professionellt mot intagna och det har jag inget problem med, så länge de uppför sig. Det är inte min uppgift att straffa folk - det sköter rättsapparaten. Problemet är ju att de flesta som sitter på en klass 1-anstalt inte är som vanligt folk, och ofta har förtvivlat svårt att bete sig som sansade, vuxna personer.
Citera
2025-08-06, 19:14
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Det ingår i jobbet att uppträda professionellt mot intagna och det har jag inget problem med, så länge de uppför sig. Det är inte min uppgift att straffa folk - det sköter rättsapparaten. Problemet är ju att de flesta som sitter på en klass 1-anstalt inte är som vanligt folk, och ofta har förtvivlat svårt att bete sig som sansade, vuxna personer.

Kan tänka mig det sistnämnda. Kulturen i fängelset bland fångarna känns ganska barnslig och grobianaktigt. Och märkligt med tanke på att det är vuxna människor.

Jag har för mig att en fånge kan få stryk av sina medfångar om denna flaggar efter personal efter inlåsning för att denna behöver kanske gå på toaletten. Låter väldigt överdrivet att bli misshandlad för nåt som är helt normalt och inget man kan styra över eller när behovet för toabesök uppstår.

Man kan råka illa ut på en fängelseavdelning om man är en tjallare. Men om det inte rör dom övriga fångarna=jag förstår inte ens varför man ens bryr sig!

Det verkar som att om man umgås med en "fel" fånge(som kanske är lite utstött, hatad eller har fel etnicitet) eller för mycket med en krimalvårdare för att man kan misstänkas för tjallare. Är man en vuxen människa borde det vara varje persons ensak vem man umgås med. Och ingen bör bestämma sånt.

Medfångar kan hata en fånge, vilja misshandla denna för att denna sitter för ett särskilt brott. Det känns som en dubbelmoral totalt.

Det är fel bland fångar om en av dom sätter sig på fel plats och blir bråk för detta, eller att dom slåss för att en annan fånge inte gillar kåkmaten=sandlådebeteende
Senast redigerad av CrazyPriest 2025-08-06 kl. 19:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in