Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-15, 11:54
  #1
Medlem
Henkeeee-s avatar
1995 utfördes ett, vad jag kan läsa mig till, synnerligen brutalt och på sin tid ganska uppmärksammat mord i en förort till Linköping, Johannelund.

Här är i princip all information jag lyckats hitta:

http://www.corren.nu/ostergotland/li...icleId=4196386

Citat:
- Det är ett av de mest brutala och gräsliga mord jag hört talas om. Han gick in till en främmande människa och slog ihjäl honom. Den typen av händelser är, tack och lov, väldigt sällsynta, säger Jonas Strömberg.46-åringen och hans hustru var på jakt efter pengar när de trängde sig in i Linköpingsbons lägenhet.
Eftersom jag är Linköpingsbo och intresserad av kriminalhistoria undrar jag såklart om det är någon här som har mer information att komma med angående brottet, brottsoffret eller gärningsmannen!
Citera
2010-01-19, 07:39
  #2
Medlem
Saltkarets avatar
Jag bodde i huset brevid offrets.

Gärningsmannen var zigenare (stor kille, ärrad och inte värst vacker - syntes ofta i Linköping på den tiden). Hans tjej var snarare liten och tanig. Också utländsk härkomst, men om hon var zigenare eller ej vet jag inte. Möjligen sydamerikan.

Sjuk och hemsk historia.
Citera
2010-01-19, 21:03
  #3
Medlem
skojjaintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkaret
Jag bodde i huset brevid offrets.

Gärningsmannen var zigenare (stor kille, ärrad och inte värst vacker - syntes ofta i Linköping på den tiden). Hans tjej var snarare liten och tanig. Också utländsk härkomst, men om hon var zigenare eller ej vet jag inte. Möjligen sydamerikan.

Sjuk och hemsk historia.


Vart i johannelund var det?
Citera
2010-01-19, 21:38
  #4
Medlem
Saltkarets avatar
Det var på Munkhagsgatan.
Mittengården av de tre som kantas av höghus ut mot Söderleden.
(Samma gård som kiosken ligger vid)
Ett av de lägre husen in till vänster där.
Citera
2010-01-20, 09:00
  #5
Medlem
Vaiden-08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkaret
Jag bodde i huset brevid offrets.

Gärningsmannen var zigenare (stor kille, ärrad och inte värst vacker - syntes ofta i Linköping på den tiden). Hans tjej var snarare liten och tanig. Också utländsk härkomst, men om hon var zigenare eller ej vet jag inte. Möjligen sydamerikan.

Sjuk och hemsk historia.

Säker på att GM är utlänning? Han har ett svenskt namn i alla fall...han kan ju visserligen ha bytt namn. Han gick senare med i Bandidos men är inte längr medlem. Han fick inte straffet tidsbestämt.
Citera
2010-01-20, 13:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaiden-08
Säker på att GM är utlänning? Han har ett svenskt namn i alla fall...han kan ju visserligen ha bytt namn. Han gick senare med i Bandidos men är inte längr medlem. Han fick inte straffet tidsbestämt.

Namn?
Citera
2010-01-20, 14:01
  #7
Medlem
Vaiden-08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Namn?

Leif Rickardsson
Citera
2010-01-20, 18:19
  #8
Medlem
Henkeeee-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkaret
Jag bodde i huset brevid offrets.

Gärningsmannen var zigenare (stor kille, ärrad och inte värst vacker - syntes ofta i Linköping på den tiden). Hans tjej var snarare liten och tanig. Också utländsk härkomst, men om hon var zigenare eller ej vet jag inte. Möjligen sydamerikan.

Sjuk och hemsk historia.

Intressant! Du har inget mer av intresse som du kommer ihåg? Antar att detta mord väckte viss uppståndelse!
Citera
2010-01-21, 07:31
  #9
Medlem
Saltkarets avatar
Nej, jag är inte säker - endast vad som sades på gårdarna där omkring bland grannar.

Jag uppfattade det som den zigenare som syntes ofta i Linköping vid den tiden. Väldigt ärrad i ansiktet. Som en stor indian, kan man beskriva honom. Latinamerikan möjligen.
Tror hans eller tjejens släktingar bodde en tid i det hus (rött litet ruckel - nu rivet) som låg vid korsningen nere vid Braskens bro (tror det blir söderleden/brokindsleden).

Beskrev förresten platsen fel förrut - det skall alltså vara mittengården av de tre som ligger utmed Brokindsleden. Inte söderleden. Sorry för det.
Citera
2010-01-21, 12:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkaret
Nej, jag är inte säker - endast vad som sades på gårdarna där omkring bland grannar.

Jag uppfattade det som den zigenare som syntes ofta i Linköping vid den tiden. Väldigt ärrad i ansiktet. Som en stor indian, kan man beskriva honom. Latinamerikan möjligen.
Tror hans eller tjejens släktingar bodde en tid i det hus (rött litet ruckel - nu rivet) som låg vid korsningen nere vid Braskens bro (tror det blir söderleden/brokindsleden).

Beskrev förresten platsen fel förrut - det skall alltså vara mittengården av de tre som ligger utmed Brokindsleden. Inte söderleden. Sorry för det.

Jag tror att du blandar ihop korten en smula.

Ziggisarna Demitri bodde i två olika hus utmed Brokindsleden på 80-talet och ev. tidigt 90-tal. Dessa röda stugor revs(!) därefter.

En av sönerna i familjen, "M" är mycket riktigt koppärrad i ansiktet. Dock ej särskilt storväxt. Kan det vara numera framlidne "Tummen" du tänker på?

Vill minnas att pundargänget som utförde det avskyvärda mordet inte hade några starkare kopplingar till Linköping.

Fallet beskrivs ingående i "Mitt polisliv" av Per Johan Persson.
Citera
2010-01-21, 16:00
  #11
Medlem
Henkeeee-s avatar
Verkar som att denna "Mitt Polisliv" är svår att få tag på, attans också!

Vi har haft en del knepiga mord här i Linköping, Anette-mordet, Viveca Larsfjäll-mordet samt det ökända dubbelmordet 2004. Alla dessa mord är olösta (fast jag tror att de två förstnämnda är polisiärt uppklarade, som det så vackert heter..).

Detta hade jag dock inte hört talas om tidigare, så det fångade mitt intresse.
Citera
2010-02-03, 21:58
  #12
Medlem
Jag kände personen som mördades och han var en väldigt sympatisk och snäll killesom råkade vara på fel plats vid fel tillfälle. Han hörde att det var ett jävla liv i trapphuset och därför öppnade lägenhetsdörren för att undersöka vad som försiggick, Tydligen skulle Leif Rickardsson med bihang köpa knark men tagit fel trappuppgång. Deträngde sig in i lägenheten och tumult uppstår där de skär honom i halsen, stympar honom därefter rullar in honom i en matta och försöker elda upp kroppen. En annan vän jobbade på Roxtuna anstalten där Leif Rickardsson satt i sin ungdom, han var redan då en fullblodspsykopat som aldrig borde ha släppts ut enligt honom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback