2019-08-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Evolutionsteorin tar inte upp hur liv startade. Gör om, gör rätt.

Jag visste att du skulle säga det, kan du inte argumentera på sakfrågorna istället? Ska du smita ifrån sakfrågorna på det här sättet?

Om man menar att evolution sker utan Guds inblandning, så menar man oftast att skapelsen av liv skett utan Guds inblandning, så frågan om abiogenesis är helt relevant att ta upp när man pratar om evolutionsteorin.
Citera
2019-08-12, 16:14
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
H
Evolutionsteorin har inte bevisats eller motbevisats vetenskapligt.
Evolutionsteorin stöds av evidens, något motbevis har inte hittats ännu.
Hitta ett däggdjursfossil i ett lager från Kambrium så faller teorin, det har hittills inte hänt.
Citera
2019-08-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
(1) Vad jag vet så finns det ingen bestämd tid.
Förändringarna i genpoolen sker vad jag vet inte enligt något schema eller tidsintervall plus att förändringar miljön också spelar in.

Så vad är max och min?

Citat:
Ja, jag är inte evolutionsbiolog, jag vet bara hur det fungerar i stort.
Prova i biologi-forumet, så kanske du får mer precisa svar.

Du har alltså en massa åsikter utan kunskaper i frågan? Ja det är som vanligt. Om det finns mer utbildade folk i biologi-forumet så kan dom komma hit och bevisa att livet skapades av sig självt, och har utvecklats till nya arter.

Citat:
Se 1. Du verkar vara väldigt okunnig om något som du så ivrigt kritiserar.

Du verkar också vara okunnig. Jag är väldigt kunnig i bibeln, historien, vetenskap och annat för att kunna ha en övertygelse att Gud existerar och har skapat världen. DU däremot borde vara insatt i evolutionsteorin om du nu ska tillrättavisa troende på detta forum, men du verkar inte vara kunnig och insatt, så det är bättre att du skickar någon som är mer kunnig.

Citat:
Se 1. Allt beror på omständigheterna. Fossilen talar ett tydligt språk. Arter kommer och går med tiden.

Så tidsspannet är miljoner år och 40 år? Är det riktigt?

Om det är så kort som 40 år, så borde man kunna se artbildning inom en människas livstid, men jag vet att ni har tidigare sagt att det inte är möjligt, men nu har ni alltså ändrat er?

Och om vi pratar om miljoner år, då borde vi kunna se en gradvis förändring bland fossilerna från en art till en annan art, men det ser vi inte.
Citera
2019-08-12, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag visste att du skulle säga det, kan du inte argumentera på sakfrågorna istället? Ska du smita ifrån sakfrågorna på det här sättet?

Om man menar att evolution sker utan Guds inblandning, så menar man oftast att skapelsen av liv skett utan Guds inblandning, så frågan om abiogenesis är helt relevant att ta upp när man pratar om evolutionsteorin.
Nja, det är rätt vanligt idag att folk tror Gud skapat ”allt”, men att han lät evolutionen göra jobbet sedan. Folk utbildar sig och formar sin tro därefter.

Vilken sakfråga är det du vill att jag ska argumentera?
Citera
2019-08-12, 16:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Intressant, kan du citera en forskare som menar att evolutionsteorin är fakta istället för en teori.?
Definiera "fakta" och "teori".
Det är skillnad på "teori" i vanligt tal och en "vetenskaplig teori".
Om du med fakta menar "absolut sanning" så är det inget som vetenskapen opererar med.
Vetenskap bygger på vad som är sannolikt, med hjälp av den kunskap vi har för tillfället.
Citera
2019-08-12, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Evolutionsteorin är fakta, lika mycket som gravitationsteorin . Det finns massor av belägg och evidens för den.

Så evolutionsteorin är inte en teori?
Citera
2019-08-12, 16:31
Medlem
Citat:
Vilken sakfråga är det du vill att jag ska argumentera?

Har du redan glömt vad du frågade om?

Citat:
Detta kan du knappast vara seriös med?
Visa gärna på all vetenskaplig forskning angående detta, tack?

Jag visade och den enda kommentaren du kom med var:

Citat:
Evolutionsteorin tar inte upp hur liv startade. Gör om, gör rätt.
Citera
2019-08-12, 16:33
Medlem
Citat:
Definiera "fakta" och "teori".
Det är skillnad på "teori" i vanligt tal och en "vetenskaplig teori".
Om du med fakta menar "absolut sanning" så är det inget som vetenskapen opererar med.
Vetenskap bygger på vad som är sannolikt, med hjälp av den kunskap vi har för tillfället.

Menar du att "teori" är detsamma som "fakta"?
Citera
2019-08-12, 16:36
Medlem
Citat:
Har du redan glömt vad du frågade om?

Jag visade och den enda kommentaren du kom med var:
Nej, du visade ingenting. Du länkade till JW.
Ursäkta min fördom, men sysslar JW med ”riktig empirisk” bevisföring? I så fall vill jag ha deras forskning från en ”peer rewieved” publikation. Eller vad betyder ”riktig empirisk” forskning?
Citera
2019-08-12, 16:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Så vad är max och min?
(1) Vad jag vet så finns det ingen bestämd tid.
Förändringarna i genpoolen sker vad jag vet inte enligt något schema eller tidsintervall plus att förändringar miljön också spelar in. Det kanske inte finns något max, min kanske är 1 generation.

Citat:
Du har alltså en massa åsikter utan kunskaper i frågan? Ja det är som vanligt. Om det finns mer utbildade folk i biologi-forumet så kan dom komma hit och bevisa att livet skapades av sig självt, och har utvecklats till nya arter.
Det är inte mina åsikter, det är så evolutionsteorin förklarar det.

Citat:
Du verkar också vara okunnig. Jag är väldigt kunnig i bibeln, historien, vetenskap och annat för att kunna ha en övertygelse att Gud existerar och har skapat världen. DU däremot borde vara insatt i evolutionsteorin om du nu ska tillrättavisa troende på detta forum, men du verkar inte vara kunnig och insatt, så det är bättre att du skickar någon som är mer kunnig.
Jag tillrättavisar ingen, jag förklarar vad evolutionsteorin bygger på.
Den är baserad på evidens, till skillnad från påståendet att gud finns.
Jag har ingen att "skicka". Jag hänvisade dig till biologi-forumet.

Citat:

Om det är så kort som 40 år, så borde man kunna se artbildning inom en människas livstid, men jag vet att ni har tidigare sagt att det inte är möjligt, men nu har ni alltså ändrat er?

Och om vi pratar om miljoner år, då borde vi kunna se en gradvis förändring bland fossilerna från en art till en annan art, men det ser vi inte.
se (1). Var fick du 40 år ifrån?
Citera
2019-08-12, 16:38
Medlem
Citat:
Så vad är max och min?

Vilka ”ni”??
Citera
2019-08-12, 16:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Menar du att "teori" är detsamma som "fakta"?
Det beror på definitionen av "teori" och "fakta".
En "vetenskaplig teori# är en samling verifierbara fakta som stöds av evidens.
Som till exempel det faktum att en populations genpool ändras över generationer.
Avel och växtförädling är evidens för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in