2019-08-11, 19:52
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Du har ingen aning om deras psykiska hälsa. Inte riktigt rätt att jämföra med andra som springer lopp för att uppmärksamma saker. Nu har ju denna pappa en son som är jävligt sjuk.

Nja, det som är avgörande är vad domstolen beslutar; det kan inte uteslutas att de kommer fram till att GM inte är psykiskt osund i tillräcklig grad. Detta återstår att se.
Citera
2019-08-11, 19:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Nja, det som är avgörande är vad domstolen beslutar; det kan inte uteslutas att de kommer fram till att GM inte är psykiskt osund i tillräcklig grad. Detta återstår att se.
Skruvad i alla fall.
Citera
2019-08-11, 20:06
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Din ursäkt är att det är aldrig fel att veta vad man talar om med hänsyftning till att du kollat på två snuffklipp. Jag måste protestera alla kategorier. För det första om man inte vet vad ett ord innebär, så söker man betydelsen av ordet. När semantiken är avklarad fungerar det bra med en gnutta empati och förställningsförmåga. Sedan drar man en gräns där eftersom det som finns i dessa snuttar är omänskligt och ovärdigt att ge uppmärksamhet.

Det krävs endast lite impulskontroll och självbehärskning något du uppenbarligen saknar. Jag skulle gärna hjälpa dig, men mottagningen har söndagsstängt.

Ett särdrag hos mången FB-profil är att de aldrig mentalt lämnat högstadiet och att de därtill i praktiken skryter om det.

Hos många ungdomar har det ett socialt värde i umgänget med likasinnade att uppvisa förmågan att utstå hemskheter på film t ex Cannibal Holocaust och därefter hävda "Jag reagerade inte alls." Sedan går de normala i sällskapet hem och kastar upp.

Ett slags mandomsprov av en typ som somliga här även i vuxen ålder förefaller att sysselsätta sig med.

Det kan vara så att GM:s mord psykologiskt är besläktat med ovanstående sorts rites of passage. I så fall kan det långt ifrån uteslutas att har han en kommande framtid som FB-profil.
Citera
2019-08-11, 20:08
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Skruvad i alla fall.

"Skruvad" tvivlar jag på kommer att vara ett omdöme i domslutet.
Citera
2019-08-11, 20:26
Medlem
Citat:
Du har i tråden hävdat att du själv kollat på snuff, det säger mig allt jag behöver veta om dig för att dra en slutsats av ditt sinnestillstånd och jag har tyvärr inget positivt besked till dig angående detta. Jag kan bara beklaga din dotter och din son, och deras förutsättningar.

Jag skulle aldrig behöva förhöra mina ungar, de skulle aldrig dölja sådana saker, utan berätta spontant om de kände till snufftittande jämnåriga. Av den enkla anledningen att de vet om och har fått lära sig vad som är degenererande och varför. Likväl känner de till vad som är konstruktivt och uppbyggande eftersom ett levande samtal med sina barn upphör aldrig, det fortsätter pågående och duckar inte inför allvaret.

Jag har kollat på såna videos när jag gick i högstadiet för vi var nyfikna, jag har inte dödat någon och har inte nån tanke på att göra det heller. Vi hittade Gore hemsidan för första gången men vi blev till skillnad från JL illamående och chockade och kollade inte igen. Tror ändå att nyfikenhet lockar oavsett hur äckligt och sjukt det är men nu skulle jag aldrig klara att se något utan att må skit. MEn iaf, jag har inte ens nämnt det till mina föräldrar, tror inte de andra jag kollade med heller gjort det.
Citera
2019-08-11, 20:36
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Han får förmodligen inte göra lumpen p g av av sin osunda relation till vapen och tillhyggen!
Självklart inte. Det förstår ju förfan till och med en utvecklingsstörd. Dock är lumpen ett hårdare ”straff” som varje ung man varit tvungen att genomlida enbart för att få leva i samhället Sverige. Den där jäveln hugger ner någon iskallt med en yxa och får några fjuttiga år på sluten ungdomsvård. Ställ det i kontrast till att bli tvingad till 14 månaders värnplikt som Lapplandsjägare med 300+ dagar i fält.
Citera
2019-08-11, 20:39
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Väldigt vilda spekulationer.

Givetvis inte. Om han har gett sig på andra skulle han väl köra på i samma spår och pipa iväg efter dådet? Han är ingen psykopat och knappast någon narcissist heller.
Gör er hemläxa när det gäller dessa störningar. Jag kan ge er namnet på ett antal seriemördare och andra narcissistiska mördare och så kan ni börja analysera.
Ni kan ju börja med att kolla på youtube när det gäller rättegången rörande Dennis Rader AKA BTK mördaren. Lyssna på hur denne berättar om hur han hängde upp flickan och vad han gjorde sedan.
Kolla sedan efter The Iceman, Richard Kuklinski och hör hur han berättar om vad han gjorde. En sann psykopat. Lär er hur de fungerar. Kolla gärna upp Andrej Tjikatilo.

Fundera på om Lisa Holms mördare var psykopat eller narcissist?

Ni som är intresserade får plugga detta seriöst i ett år...

*suck*

Psykopati är ingen diagnos i sig utan en slentrianbeteckning för kluster b av personlighetsstörningsdiagnoserna inom vilket narcissistisk personlighetsstörning är en sådan personlighetsstörning. De andra är borderline, histrionisk resp antisocial personlighetsstörning.
Citera
2019-08-11, 20:48
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
Självklart inte. Det förstår ju förfan till och med en utvecklingsstörd. Dock är lumpen ett hårdare ”straff” som varje ung man varit tvungen att genomlida enbart för att få leva i samhället Sverige. Den där jäveln hugger ner någon iskallt med en yxa och får några fjuttiga år på sluten ungdomsvård. Ställ det i kontrast till att bli tvingad till 14 månaders värnplikt som Lapplandsjägare med 300+ dagar i fält.

Nåja, jag skulle hellre sitta i finkan än slösa bort 1 1/2 år som Lapplandsjägare; Sveriges försvar är sedan länge en ren terapi som alldeles säkert kommer att hedra landet med en hel halvtimmes försvarande innan den oundvikliga kapitulationen den dagen kriget har återvänt till vårt land.

Har icke gjort militärtjänstgöring.

GM kommer sannolikt att sitta fyra år i sluten ungdomsvård. Vi får väl hoppas att han kommer ut som en bättre individ än han klev in.
Citera
2019-08-11, 20:58
Medlem
Citat:
*suck*

Psykopati är ingen diagnos i sig utan en slentrianbeteckning för kluster b av personlighetsstörningsdiagnoserna inom vilket narcissistisk personlighetsstörning är en sådan personlighetsstörning. De andra är borderline, histrionisk resp antisocial personlighetsstörning.

Robert D. Hare som skrev PCL gör en helt annan distinktion speciellt mellan Psykopati och Antisocal störning. Det är hans referensverk som är bibeln när det gäller psykopater. Fram till för några år sedan var det det klart etablerade namnet. Sedan började de möblera om som tusan. Speciellt tog de bort begreppet psykopat och lät det gå under det antisociala paraplyet. Robert D Hare, vars bok du helt säkert har läst med tanke på ditt intresse, reder ut varför det bör göras en åtskillnad. Han menar bl.a att psykopati i huvudsak är ärftliga-medfödda faktorer meden den antisociala störning till den största delen är p.g.a. miljön. DSM IV används så vitt jag vet ännu men några har gått över till DSM V. Med ditt intresse visste du helt klart vad jag syftar på och att gå in och rätta betraktar jag som en onödig kommentar. Paul Babiak, en kollega till Robert D. Hare använder även han begreppet psykopati när han intervjuar Richard Kuklinsky. En intervju du helt säkert har sett. APA om du känner till det använder säkert ännu begreppet Psykopati.
Att psykopati skulle användas för hela kluster B tycker jag låter synnerligen märkligt och jag vet inte vart det kommer ifrån. Speciellt när begreppet under lång tid har använts för en specifik störning.
Senast redigerad av Pelle-snabb 2019-08-11 kl. 21:12.
Citera
2019-08-11, 21:12
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Robert D. Hare som skrev PCL gör en helt annan distinktion speciellt mellan Psykopati och Antisocal störning. Det är hans referensverk som är bibeln när det gäller psykopater. Fram till för några år sedan var det det klart etablerade namnet. Sedan började de möblera om som tusan. Speciellt tog de bort begreppet psykopat och lät det gå under det antisociala paraplyet. Robert D Hare, vars bok du helt säkert har läst med tanke på ditt intresse, reder ut varför det bör göras en åtskillnad. Han menar bl.a att psykopati i huvudsak är ärftliga-medfödda faktorer meden den antisociala störning till den största delen är p.g.a. miljön. DSM IV används så vitt jag vet ännu men några har gått över till DSM V. Med ditt intresse visste du helt klart vad jag syftar på och att gå in och rätta betraktar jag som en onödig kommentar. Paul Babiak, en kollega till Robert D. Hare använder även han begreppet psykopati när han intervjuar Richard Kuklinsky. En intervju du helt säkert har sätt. APA om du känner till det använder säkert ännu begreppet Psykopati.
Att psykopati skulle användas för hela kluster B tycker jag låter synnerligen märkligt och jag vet inte vart det kommer ifrån. Speciellt när begreppet under lång tid har använts för en specifik störning.

"Bibeln när det gäller psykopater" - kanske det. I kliniska sammanhang brukar oavsett vad Dr. Hare kommit fram till betckningarne "psykopat" och "sociopat" (icke att förglömma) förekomma som olika referensbeteckningar men de är ingalunda diagnoser. Tvärtom brukar "psykopat" populärvetenskapligt användas mer eller mindre synonymt med NPD dvs narcissistisk personlighetsstörning medan man i judiciella sammanhang snarare avser APD dvs antisocial personlighetsstörning.

Rörande distiinktionen mellan genetik och miljö är det så idag att de inte står i direkt opposition till varandra. Det är dock inte klart utrett i dagsläget på vilket vis och i vilken omfattning personlighetsstörningar är ärftliga, uppkomna under uppväxten eller en kombination av dessa bägge storheter.

Vad är då det psykopatiska/sociopatiska hos de fyra olika diagnoserna inom kluster b?

APD kännetecknas av påtaglig empatilöshet, parasiterande livsföring, mkt nedsatt impulskontroll och direkt benägenhet till kriminalitet och passar in på flera typer av återfallsförbrytare. NPD kännetecknas av en grandios självbild, ambitioner på andras bekostnad och låg empati bl a. Passar in på den ofta omskrivna "psykopatchefen". Borderline kännetecknas av emotionell instabilitet i flera avseenden och till skillnad från APD och NPD figurerar här självskadebeteende. Emellertid har BPD-individer i många fall tendens att avreagera sig på omgivningen på ett sådant sätt att de kan uppfattas som snarlika den empatilösa antisociala eller narcissistiska individtypen. Histrionisk personlighetsstörning har ett särskilt inslag av sol-och-vårarbeteende.

Det pågår hela tiden psykiatrisk forskning och åtskilliga diagnoser är i något avseende omtvistade eller t o m kontroversiella.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-11 kl. 21:28.
Citera
2019-08-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ett särdrag hos mången FB-profil är att de aldrig mentalt lämnat högstadiet och att de därtill i praktiken skryter om det.

Hos många ungdomar har det ett socialt värde i umgänget med likasinnade att uppvisa förmågan att utstå hemskheter på film t ex Cannibal Holocaust och därefter hävda "Jag reagerade inte alls." Sedan går de normala i sällskapet hem och kastar upp.

Ett slags mandomsprov av en typ som somliga här även i vuxen ålder förefaller att sysselsätta sig med.

Det kan vara så att GM:s mord psykologiskt är besläktat med ovanstående sorts rites of passage. I så fall kan det långt ifrån uteslutas att har han en kommande framtid som FB-profil.
Javisst, är det sant att många stannar mentalt på högstadiet, dessvärre även på mellanstadiet. Men mardrömmar besannas när det framgår att de därtill har barn. Sorgligt och alldeles förfärligt tragiskt. Profilen agerar som en tjackpundare, med muntorrhet, det låter som när käkarna låser sig, allt hackande dravel och babbel när hjärncellerna runnit ut i sanden. Avtändning nästa, torken in, torken ut och så börja om från början med inlärningen.

Ja, gärningsmannen kommer läsa tråden om honom själv tids nog, och om alla supportrar till hans stackars föräldrar som helt slumpmässigt fick ett stört och sjukt barn. Undrar vad han tänker.
Citera
2019-08-11, 21:27
Medlem
Citat:
Det är Dimitris egna ord:" Peters död är en förlust för hela samhället." Det står i artikeln att detta är vad som grämer Dimitri mest. Jag anser att det är skrytsamt och uppblåst och fokuserar på fel saker. Han har inte heller en aning om Peter hade blivit en god psykolog bara för att vederbörande var välutbildad. För egen del anser jag inte utbildning är obetydlig, och bildning är inte oviktigt för mig varken privat eller yrkesmässigt men samtidigt anser jag inte att det övertrumfar karaktär och sunt förnuft. Fokus är felriktat, det är min bestämda mening och jag ser det återkommande hos de bemedlade, tyvärr.

Och nej, jag är inte vänstervriden med klassförakt. Jag föraktar i huvudsak både vänstern och högern, med ngt få undantag av samhällsförändrande idéer- vilket innebär att jag aldrig röstar. Röstar gör endast de mindre vetande, politik är som bröd och skådespel åt folket. Konfetti, som är en slags skenmanöver, pajaser och cirkus intresserar mig föga. Allt fokus är makt, snarare än samhällsnytta.
Dmitri Plax känner jag igen från SR Drama där
han har regisserat och skrivit radiopjäser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in