Citat:
Ursprungligen postat av
Pelle-snabb
Robert D. Hare som skrev PCL gör en helt annan distinktion speciellt mellan Psykopati och Antisocal störning. Det är hans referensverk som är bibeln när det gäller psykopater. Fram till för några år sedan var det det klart etablerade namnet. Sedan började de möblera om som tusan. Speciellt tog de bort begreppet psykopat och lät det gå under det antisociala paraplyet. Robert D Hare, vars bok du helt säkert har läst med tanke på ditt intresse, reder ut varför det bör göras en åtskillnad. Han menar bl.a att psykopati i huvudsak är ärftliga-medfödda faktorer meden den antisociala störning till den största delen är p.g.a. miljön. DSM IV används så vitt jag vet ännu men några har gått över till DSM V. Med ditt intresse visste du helt klart vad jag syftar på och att gå in och rätta betraktar jag som en onödig kommentar. Paul Babiak, en kollega till Robert D. Hare använder även han begreppet psykopati när han intervjuar Richard Kuklinsky. En intervju du helt säkert har sätt. APA om du känner till det använder säkert ännu begreppet Psykopati.
Att psykopati skulle användas för hela kluster B tycker jag låter synnerligen märkligt och jag vet inte vart det kommer ifrån. Speciellt när begreppet under lång tid har använts för en specifik störning.
"Bibeln när det gäller psykopater" - kanske det. I kliniska sammanhang brukar oavsett vad Dr. Hare kommit fram till betckningarne "psykopat" och "sociopat" (icke att förglömma) förekomma som olika referensbeteckningar men de är ingalunda
diagnoser. Tvärtom brukar "psykopat" populärvetenskapligt användas mer eller mindre synonymt med NPD dvs narcissistisk personlighetsstörning medan man i judiciella sammanhang snarare avser APD dvs antisocial personlighetsstörning.
Rörande distiinktionen mellan genetik och miljö är det så idag att de inte står i direkt opposition till varandra. Det är dock inte klart utrett i dagsläget på vilket vis och i vilken omfattning personlighetsstörningar är ärftliga, uppkomna under uppväxten eller en kombination av dessa bägge storheter.
Vad är då det psykopatiska/sociopatiska hos de fyra olika diagnoserna inom kluster b?
APD kännetecknas av påtaglig empatilöshet, parasiterande livsföring, mkt nedsatt impulskontroll och direkt benägenhet till kriminalitet och passar in på flera typer av återfallsförbrytare. NPD kännetecknas av en grandios självbild, ambitioner på andras bekostnad och låg empati bl a. Passar in på den ofta omskrivna "psykopatchefen". Borderline kännetecknas av emotionell instabilitet i flera avseenden och till skillnad från APD och NPD figurerar här självskadebeteende. Emellertid har BPD-individer i många fall tendens att avreagera sig på omgivningen på ett sådant sätt att de kan uppfattas som snarlika den empatilösa antisociala eller narcissistiska individtypen. Histrionisk personlighetsstörning har ett särskilt inslag av sol-och-vårarbeteende.
Det pågår hela tiden psykiatrisk forskning och åtskilliga diagnoser är i något avseende omtvistade eller t o m kontroversiella.