Citat:
Ursprungligen postat av
Eastmancolor
Om man mördar är man sannolikt störd. Är man det fungerar man induktivt inte som en vanlig elev. För att komma till rätta med denna diskrepans behövs alltså en särskild kännedom om hur man förmedlar lärande till en sådan elev. Om man inte har speciallärare blir den didaktiska verksamheten meningslös.
Det handlar alltså inte om rättvisa utan om hur man bäst förbereder brottslingar för kommande frihet; i Sverige är det ovanligt att folk aldrig släpps ut. Det må vara fel men nu är det som det är.
Vidare bör man ju komma ihåg att ett grundläggande problem med hela skoltanken nuförtiden är att förmedla värderingar och i praktiken förvara eleverna i en gemensam social miljö på bekostnad av ämneskunskap.
Hade skolan enbart syftat till att förmedla nyttiga kunskaper borde åtskilligt vara inbakat såsom kärkortsundervisning och hur man förhandlar upp sin lön. Möjligen lär sig elever dataprogrammering idag. När jag gick i skolan stördes jag av NO-ämnena som för den som inte tänker bli kemist eller liknande kunde ha givits betydligt mindre utrymme, i synnerhet som språk kunde väljas bort om jag inte minns fel.
Ja, otroligt störd! Och väldigt intelligent också, en mycket farlig kombo!
Han fattar mycket troligt att han kan klarar sig bra om han begår brottet innan han är myndig?!
(smart = lågt straff )
Det finns inte en möjlighet att han har autism eller liknade, enligt mig.
Allt tyder på en oerfaren sociopat som var för omogen att försöka komma undan, han var helt enkelt för sugen på att mörda någon, äcklig vidrig individ!
Tyvärr lär den farliga Jack komma ut inom en snar framtid, han är ondskan personifierad!
Om han skulle få insikt och ångra vad han gjort skulle han inte vilja leva mer, så funkar vi normala människor med empati!