2019-08-10, 23:44
Medlem
JustZlatans avatar
Jag antar att gm får ett ganska lindrigt straff eftersom han är under 18 år. Ute igen om några år kanske?
Citera
2019-08-10, 23:59
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag antar att gm får ett ganska lindrigt straff eftersom han är under 18 år. Ute igen om några år kanske?

Sluten ungdomsvård upp till fyra år enl den rådande speciallagstiftningen avseende individer i åldersspannet 15-21.

7 av 10 ungdomar som haft detta straff säger att de kan rekommendera kompisar i samma situation sådan placering enl Statens Institutionsstyrelse (SIS).
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-11 kl. 00:05.
Citera
2019-08-11, 00:05
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Sluten ungdomsvård upp till fyra år.

7 av 10 ungdomar som haft detta straff säger att de kan rekommendera kompisar i samma situation sådan placering enl Statens Institutionsstyrelse (SIS).

Sjukt att man kan vara ute efter 4 år efter att ha kallblodigt mördat någon med en yxa. Bara i Sverige.
Citera
2019-08-11, 00:06
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Sjukt att man kan vara ute efter 4 år efter att ha kallblodigt mördat någon med en yxa. Bara i Sverige.

Ja, om Sverige varit didaktur men nu har ju befolkningen haft möjlighet att rösta för en annan utveckling men den har man valt bort. Den rådande trenden har ett halvsekels historia bakom sig.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-11 kl. 00:09.
Citera
2019-08-11, 00:29
Medlem
jjagares avatar
Mgm kanske är bipolär och slutat medicinera (vanligt då man tror att man är frisk och medicinen är onödig). Detta i sig kan leda till en psykos och i en psykos kan allt inträffa i en skalle ( vet själv då jag är bip2 och fick en psykos)
Det behöver ej synas utåt heller, så om han haft paranoida samt förföljelsemanitankar kan man ju förstå det inträffade lite mer iaf.
Rippp
Citera
2019-08-11, 00:59
Medlem
Månne ville han ha en egen tråd på Flashback? Kollar han snuff-movies kanske han har en profil här och diskuterar sina böjelser i andra trådar? Han och PP var säkert båda intresserade av människans mörka sidor, men på olika sätt... Och nog måste JB funderat själv över vad som var fel med honom, inte alla går och drömmer om att döda. Nu har han en alldeles egen tråd där det spekuleras fritt, mer eller mindre nära sanningen, om hans mentala tillstånd. Och är han ens en gnutta narcissistisk är ju detta rena trofén!
Citera
2019-08-11, 01:22
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Sluten ungdomsvård upp till fyra år enl den rådande speciallagstiftningen avseende individer i åldersspannet 15-21.

Såklart man rekommenderar detta straff i förhållande av gärningen man gjort. Rena rama jävla semestern att få fyra i sluten ungdomsvård. Det är ju fan ett hårdare straff att tvingas göra värnplikt.
Citera
2019-08-11, 01:25
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
Såklart man rekommenderar detta straff i förhållande av gärningen man gjort. Rena rama jävla semestern att få fyra i sluten ungdomsvård. Det är ju fan ett hårdare straff att tvingas göra värnplikt.

Han får förmodligen inte göra lumpen p g av av sin osunda relation till vapen och tillhyggen!
Citera
2019-08-11, 01:29
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Mgm kanske är bipolär och slutat medicinera (vanligt då man tror att man är frisk och medicinen är onödig). Detta i sig kan leda till en psykos och i en psykos kan allt inträffa i en skalle ( vet själv då jag är bip2 och fick en psykos)
Det behöver ej synas utåt heller, så om han haft paranoida samt förföljelsemanitankar kan man ju förstå det inträffade lite mer iaf.
Rippp

Aha! Jag har haft två flickvänner som var bipolära (och förmodligen ff är det). Frågan blir om psykos inträffat innan medicineringen eller endast vid avbrott från.

Paranoia förekommer i flera diagnoser. Problemet i det här fallet är att om uppgiften att han fick lust att mörda stämmer utesluter detta paranoia som är en annan process.
Citera
2019-08-11, 02:25
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Aha! Jag har haft två flickvänner som var bipolära (och förmodligen ff är det). Frågan blir om psykos inträffat innan medicineringen eller endast vid avbrott från.

Paranoia förekommer i flera diagnoser. Problemet i det här fallet är att om uppgiften att han fick lust att mörda stämmer utesluter detta paranoia som är en annan process.

Psykosen kan komma vid överdosering oxå, bipolär är man livet ut.
Förföljsemani i kombo med psykos då?
Citera
2019-08-11, 02:37
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Psykosen kan komma vid överdosering oxå, bipolär är man livet ut.
Förföljsemani i kombo med psykos då?

GM skulle ju haft ett annat offer i tankarna först som han inte fick tag i (one lucky fellow) och sedan blev det PP istället. Om GM varit paranoid så borde han haft en fixering vid en bestämd individ som triggat paranoian. Han skulle kunna vara paranoid mot mänskligheten litet i stort men det rimmar illa med hävdandet att han hade fått idéen att mörda för mördandets egen skull.

Paranoia funkar ju så att den störde upplever sig hotad eller förföljd av en eller flera individer vilket tycker jag stämmer dåligt in på det aktuella scenariot.

Psykos torde uteslutas av omständigheten att han ringde polisen och uppträdde sakligt men avtrubbat när de dök upp. Jag måste säga att jag inte är särskilt insatt i psykoser. Vare nog sagt att jag förstått att det handlar om ett minst sagt förvirrat tillstånd.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-11 kl. 02:42.
Citera
2019-08-11, 08:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Om man mördar är man sannolikt störd. Är man det fungerar man induktivt inte som en vanlig elev. För att komma till rätta med denna diskrepans behövs alltså en särskild kännedom om hur man förmedlar lärande till en sådan elev. Om man inte har speciallärare blir den didaktiska verksamheten meningslös.

Det handlar alltså inte om rättvisa utan om hur man bäst förbereder brottslingar för kommande frihet; i Sverige är det ovanligt att folk aldrig släpps ut. Det må vara fel men nu är det som det är.

Vidare bör man ju komma ihåg att ett grundläggande problem med hela skoltanken nuförtiden är att förmedla värderingar och i praktiken förvara eleverna i en gemensam social miljö på bekostnad av ämneskunskap.

Hade skolan enbart syftat till att förmedla nyttiga kunskaper borde åtskilligt vara inbakat såsom kärkortsundervisning och hur man förhandlar upp sin lön. Möjligen lär sig elever dataprogrammering idag. När jag gick i skolan stördes jag av NO-ämnena som för den som inte tänker bli kemist eller liknande kunde ha givits betydligt mindre utrymme, i synnerhet som språk kunde väljas bort om jag inte minns fel.

Ja, otroligt störd! Och väldigt intelligent också, en mycket farlig kombo!
Han fattar mycket troligt att han kan klarar sig bra om han begår brottet innan han är myndig?!
(smart = lågt straff )
Det finns inte en möjlighet att han har autism eller liknade, enligt mig.
Allt tyder på en oerfaren sociopat som var för omogen att försöka komma undan, han var helt enkelt för sugen på att mörda någon, äcklig vidrig individ!
Tyvärr lär den farliga Jack komma ut inom en snar framtid, han är ondskan personifierad!
Om han skulle få insikt och ångra vad han gjort skulle han inte vilja leva mer, så funkar vi normala människor med empati!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in