2019-08-07, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Dahmer anmälde knappast sig själv och inget har framkommit som tyder på att JL försökt tillreda sitt offer.

Bögnoja och IS - det är rätta FB-takter!

Vi vet inte om Jack tog en tugga utav BO? Eller om han satte på honom efteråt? Vi kan inte utesluta någonting! Och det här med homosexualitet kan göra folk ostabila!
Citera
2019-08-07, 20:55
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boxlunch
Vem vet, denna Peter Plax hade kanske varit i livet idag om den första han ringde hade svarat och följt med? Han kanske hade kunnat ge Jack en Kung Fu spark på bögbollarna så att Jack inte kunnat fullbordat sina sjuka begär?

Någon som är starkt motiverad att begå ett mord, kommer fullt troligt att lyckas fullborda det, mot ett intet ont anande offer. Men jag förstår att det sista är skrivet - litet i skämtsam ton.
Citera
2019-08-07, 20:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vilka fall då? Dom har jag missat. Detta är nog det första för min del. Dela gärna med dig.

Jag vet ju egentligen inte om det har ökat eller om man/jag bara lägger märke till det mer.
Ted Bundy, Dahmer, BTK beskrev att de njöt alla av själva mordprocessen - och ville återuppleva den.

Det jag tänker på där FUP omnämnt GMs tankar kring hur det skulle kännas att mörda är:
Ida i motionsspåret, mordet kombinerat med våldtäkt av annan GM vid tunneln, dubbelmordet vid Ödeshög, knivöverfallet på australiensaren i Gtbg för att nämna några svenska fall.
Tonårstjejerna som liftade med polisen efteråt i England, 19-åriga tjejen med ansiktstatuering också i England. Flera fall i Tyskland och USA.
Senast redigerad av Solglittret 2019-08-07 kl. 21:03.
Citera
2019-08-07, 20:58
Medlem
Mindbusinesss avatar
Läs denna artikel. Visar vad som hände när man bommade merparten av landets mentalsjukhus. Finland i detta fall. Men exakt samma sak i Sverige.

”De stora institutionerna var inte alltid bra för individen. Patienterna blev institutionaliserade och förlorade sin förmåga att klara sig på egen hand.
Men inget kom i stället när institutionerna stängde sina dörrar. Öppenvården lovprisades men i Finland slog "laman" till i början av 1990-talet och pengarna som var tänkta att satsa på öppenvården gick i andra fickor.
De som då skrevs ut efter 30-40 år på anstalt fick ingenting i stället. Det är vansinne.”

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/29/vansinnig-mentalvardshistoria

Denna tråd är bra läsning i ämnet.
(FB) När alla mentalsjukhus släcktes ner.
Citera
2019-08-07, 21:00
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Vilka fall då? Dom har jag missat. Detta är nog det första för min del. Dela gärna med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Edvin Gyllensvan.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/edvin-gyllensvaan-24-mordade-ann-christine-och-tor-i-mantorp-/

Då och då dyker de upp. Ungdomar som har planerat en längre tid att döda för dödandets skull. Inte för hämnd, pengar, svartsjuka etc.

År 2001 blev 13-åriga Josefine Boo avrättad av en jämnårig pojke som länge hade funderat på att mörda. Han slog en drygt 2 kilo tung sten i skallen på henne.

Citat:
Efter att ha ätit glass hemma hos Josefine gav
sig de två skolkamraterna iväg till ett grönområde i utkanten av Höganäs. Där
slog pojken ihjäl sin vän.

Citat:
Pojken hade inget motiv till dådet, men av utredningen framgick att han
hade svårt att skilja mellan fantasi och verklighet. Han uppgav i förhör att
han länge hade funderat på hur det kändes att mörda.

https://www.expressen.se/kvp/mord-i-sydsverige-som-skakade-landet/

Sen har vi skolgårdsmordet i Bjuv år 1994 av Thomas Michelsen. De två mördarna, 16 och 17 år, hade planerat dådet i 3 månader. De använde en tung planka och en 10 kilo tung sten.

Citat:
Efteråt beskrev en av de unga mördarna dådet som en ”kick”, Ingen av dem sade sig känna någon ånger.
Citera
2019-08-07, 21:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det gör det säkert. Dock är det honom jag tänker på med de nya uppgifterna.

Edit. Kom att tänka på den här liraren också. Som flippade under / efter gemensam middag och högg ihjäl sin bästa vän.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/rLeM7K/misstankte-mordaren-jag-hade-inget-val

Tänkte också på det fallet först, men när jag googlade mer hade han vanföreställningar av att vännen förföljde och övervakade honom. Han ville inte ”uppleva dödandet”, han ville lösa ett problem.
Ett visserligen inte existerande problem, men i hans psykotiska väld var det verkligt.
Senast redigerad av Solglittret 2019-08-07 kl. 21:06.
Citera
2019-08-07, 21:03
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Det gör det säkert. Dock är det honom jag tänker på med de nya uppgifterna.

Edit. Kom att tänka på den här liraren också. Som flippade under / efter gemensam middag och högg ihjäl sin bästa vän.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/rLeM7K/misstankte-mordaren-jag-hade-inget-val

Han led/lider väl av paranoid psykos inte personlighetsstörning i form av malign narcissism och sadism som denna gm förmodligen är anfäktad av.
Citera
2019-08-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Vad tror detta psykfall får för straff? Några månaders ungdomsvård kanske men mer än så blir det väl inte för mord?

Borde väl bli 3-4 år på ungdomsanstalt med PS4, biljard och kabel-tv?
Citera
2019-08-07, 21:06
Medlem
Flus avatar
Citat:
Edvin Gyllensvan.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/edvin-gyllensvaan-24-mordade-ann-christine-och-tor-i-mantorp-/

Citat:
Just det. Den jäveln. Herregud. Finns det fler? Och enligt samma artikel du länkar till: Nu kommer nästa besked: Han lider inte av någon allvarlig psykisk störning.
Johan Fallqvist i Fagersta är ett annat aktuellt exempel.
(FB) Fagersta: Nella Olander mördad under viadukt 2018-07-27
Citera
2019-08-07, 21:07
Medlem
Känns det inte jäkla obehagligt att pappan Johan Lindblom verkar vara träningsnarkoman o med det sagt så uppe i sig själv att han glömt att se sin som. Kollar in pappans Facebook sida o ryser....jag bor i samma område i Danderyd där båda pojkar med familjer bor. Stackars alla!!!
Citera
2019-08-07, 21:07
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Han led/lider väl av paranoid psykos inte personlighetsstörning i form av malign narcissism och sadism som denna gm förmodligen är anfäktad av.

Men det har väl ingen bäring på detta fallet? Skulle JL ha anlänt till grillpartyt eller vad det nu var för sammankomst de hade med en väska verktyg för att han led av paranoia?

Han hade uppenbarligen sett en olämplig våldsvideo och fått konstiga saker för sig. En lättsugererad figur.
Citera
2019-08-07, 21:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Johan Fallqvist i Fagersta är ett annat aktuellt exempel.
(FB) Fagersta: Nella Olander mördad under viadukt 2018-07-27

Det var detta mord jag avsåg med dubbelmorden vid tunneln där en GM ville mörda och en ville våldta. JF som mördade uppgav att han just ville uppleva känslan av att döda någon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in