2019-08-10, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skulleway
Pappan jobbar som lärare i en skola nära GM skola så frånvaro av förälder är nog ingen faktor men däremot så bodde ju föräldrarna i olika lägenheter men på samma adress kanske skilsmässa på gång....
De var SKRIVNA på olika lägenheter. Mamman äger en av dom, och inhyst sina föräldrar där. Idag får man inte hyra ut sina lägenheter hur som helst. Så jag är övertygad om att föräldrarna bor tillsammans faktiskt. Trots att de är skrivna på olika bostäder.
Edit: båda föräldrarna arbetar som lärare. Båda föräldrarna skrevs på olika bostäder för 16 år sedan. De är gifta. Jag kan dock inte se när hennes föräldrar flyttade in i den lägenhet som mamman är skriven på. Men misstänker att även det är 16 år sen. Att tränga in sig i en lägenhet på 95 kvm med två personer, samt ett barn och en mor känns inte som om det vore optimalt under många år. Därför tror jag detta enbart är en skrivningsadress för mamman och J(a)ck och att de bor ihop med pappan.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-10 kl. 13:43.
Citera
2019-08-10, 13:12
Medlem
Både att mörda med kniv och skjutvapen är vanligare. Och just detta sorts mord är ovanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Yxmord har gamla anor och inte ovanligt i Sverige. Det är invandrarna som inte integrerats som kör med handeldvapen.
Citera
2019-08-10, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
För att få ut handlingen så får det väl vara rätt tingsrätt så det stämmer. Jag tror dock att alla domstolar kan hjälpa dig att hitta rätt tingsrätt. Myndigheter är skyldiga att göra vad de kan för att du ska kunna få ut en offentlig handling så de som har möjligheten ska kunna hänvisa dig. Oftast vet man vilken tingsrätt det är frågan om innan.
Jag tror du kan gå in till vilken tingsrätt som helst och fråga om en person förekommer och i så fall typ av mål och tingsrätt.

Ringde aktuell tingsrätt för att fråga om ett mål f d maken nämnt att han varit inblandad i. "Hela skärmen är full med hans namn, du får åka hit och titta!" blev svaret. Inte mycket hjälp, jag bodde långt därifrån.
Citera
2019-08-10, 13:15
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Går inte lika snabbt som lexbase . Men visst kan man göra det också. Absolut.

Edit: Måste man inte då veta vilken tingsrätt som handlagt ärendet, eller går det med vilken tingsrätt som helst?

Går blixtsnabbt. Begärde ut FUP gällande langaren som hade telefonlista. Hade FUP inom 5 min.
Citera
2019-08-10, 13:16
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Det skulle innebära att alla mördares sista fyra siffror skulle bytas ut för att skyddas från allmänheten? Det har jag aldrig hört talas om. Har du någon länk/källa att verifiera detta med?
Tror att du missuppfattade mitt budskap, som var ett svar på annat inlägg. Syftet med utbyte av de fyra sista siffrorna skulle vara att skydda yxmördaren, efter att han friges om max 4 år. Fast detta var bara en idé från min sida. Hela personnumret skulle försås också gå att ändra. Ifall samhället önskade skapa en fejkindentitet åt mördaren. Med körkort och pass i annat namn. Det är ju idag inte helt ovanligt att t ex mördare, IS-terroister andra grova brottslingar får skyddad identitet, innebärande nytt namn, nytt personnummer och nytt boende på annan(för allmänheten okänd ort). Tanken med detta är måhända att skydda mördaren från hämnare när han blir fri. T ex så har ju styvpappan Eddy Larsson som torterade ihjäl Bobby 10 år, försetts med ny identitet, nytt boende på för allmänheten okänd ort, efter frisläppandet. Hagamannen likaså. Trots detta upptäcktes Hagamannen, av en tillfällighet, av folk utomhus som misshandlade honom ordentligt med golfklubbor. Efter det har Hagmannen inte setts till. Joakim Lamotte sökte upp en dömd mördare i hemmet – avslöjade stad och adress, i maj 2019. Denna video finns/ fanns på YouTube. Okänt hur Joakim Lamotte kunde spåra upp just denne mördare.
Senast redigerad av Arkiater 2019-08-10 kl. 13:22.
Citera
2019-08-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Går blixtsnabbt. Begärde ut FUP gällande langaren som hade telefonlista. Hade FUP inom 5 min.
Hoppsan! Bra. Tack för info. Men.... i det ärendet har väl inte åtal väckts än? Om det nu är den med 350 telefonnummer. Men jag kan ju ha fel.
Citera
2019-08-10, 13:21
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Hoppsan! Bra. Tack för info. Men.... i det ärendet har väl inte åtal väckts än? Om det nu är den med 350 telefonnummer. Men jag kan ju ha fel.

FUP blir offentlig då åtal väcks. Målnr B 3622-19 just det målet Solna TR
Citera
2019-08-10, 13:23
Medlem
Citat:

Fick du FUP digitalt på e-posten? Jag vet ett mål där GM inte kunde få sin FUP så utan de hänvisade till att det skulle skrivas ut och sedan betalas. Tingsrätter kanske agerar lite olika?
Citera
2019-08-10, 13:25
Medlem
Citat:
FUP blir offentlig då åtal väcks. Målnr B 3622-19 just det målet Solna TR
Jag vet att fupen blir offentlig när åtal väckts. Men visse inte att ärendet hunnit så långt. Där ser man.
Citera
2019-08-10, 13:28
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Fick du FUP digitalt på e-posten? Jag vet ett mål där GM inte kunde få sin FUP så utan de hänvisade till att det skulle skrivas ut och sedan betalas. Tingsrätter kanske agerar lite olika?

Pdf bara att begära få den kostnadsfritt det är en offentlig handling den sänds till mailbox. Alternativt gå till TR be att få den för att läsa. De måste då lämna ut den som kopia sen fota av lämna åter kopia. De kan inte neka
Citera
2019-08-10, 13:35
Medlem
Han hade köpt flera verktyg inför dådet. Vore intressant att veta vilka de övriga var, förutom yxan.
Hammare, kniv....och kanske en såg?
Citera
2019-08-10, 13:41
Medlem
Citat:
Suttit nu och kikat på några live mord. Finns hur mycket som helst. Och jag begriper inte hur han har kunnat fått inspiration av sånt skit. Tvärtom borde man ju verkligen ta avstånd från sånt här. Om man är vid sunda vätskor vill säga.

....
Du är antagligen en vuxen person med mer liv bakom dig än framför dig. Trodde ärligt talat att du hade så mycket insikt att du förstod att en 16-åring som inte är färdigutvecklad vuxen ännu säkert är 100 ggr mer påverkbar än du.

Det är pga sånt här jag kommer göra mitt allra bästa för att övervaka ALLT mina barn sysslar med på sina datorer. Installera spionprogram etc. Vad de gör hos kompisar är svårare att se men då är de i en social miljö och surfar knappast in på pedo-sajter mm.

Själv hade jag inte en tanke på att fantisera om incest när jag av en slump hittade ett forum online och snart låtsades vara förälder eller syskon. Nu, två decennier senare, har jag ibland lite tvångstankar om sånt. Man ska akta sig för vad man lägger ögonen på, särskilt i sin ungdom. Och är det även sexuellt motiverat så sätter sig associationerna i instinktshjärnan. Då har det blivit en del av din sexualitet.

Tillägg: Det var en ung danska för ett par år sedan som manipulerades av en "svensk" arabisk muslim. Han tvingade henne att titta på avrättningsfilmer. Hon mördade sedermera sin mamma.
Senast redigerad av monotyp 2019-08-10 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in