2019-08-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag håller med.

...

Tror definitivt på en personlighetsstörning, narcisstisk sådan.

...

Definitivt inte en narcissistisk personlighets störning. En narcissist mördar på ett helt annat sätt och har helt andra motiv.
Citera
2019-08-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Mnja, pjaaa...han var såvitt framkommit nyfiken på mord och då finns det nog bättre kanaler än Qruiser skulle jag tro typ The Dark Web eller vad det heter.

Det var inte min teori att konto på Qruiser skulle ha något med mordet att göra. Jag bara la till ett klientel som häckar på Qruiser trots att de inte borde finnas där.

Jag har redan presenterat min teori ett flertal gånger och tror bla han kommit över snuff från mordet på MN som ska finnas filmat. Ja det mesta finns på darkwebb (och om du vill utföra ett "normalt mord" kan du ju bara köpa ett vapen där men verktyg har tydligen varit hans besatthet. Det finns ju en del skruvmejselfilmer också.

Använder han darkwebb är han datakunnig vilket kan betyda att han rensat sin dator innan mordet.

För övrigt finns de flesta mördare och våldsverkare på dejtingsidor under olika nick. Det är inte lika lätt att kolla upp någon som du träffar på nätet så även om alla i din by vet vem du är kan du hitta nya offer via internet. Och ja, jag kan bevisa det jag säger.
Citera
2019-08-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Faktum är att om det skulle röra sig om en narcissistisk personlighetsstörning, så är denna inte botbar med idag av den medicinska vetenskapen kända behandlingsmetoder. Detta har inget med standarden på den psykiatriska vården i Sverige att göra. Så, i fall den rättspsykiatriska utredningen nu skulle utmynna i denna diagnos så blir det sluten ungdomsvård max 4 år för yxmördaren. Därefter släpps han ut i full frihet med ny ID. Och kommer sedan med största sannolikhet att begå nya bestialiska mord på intet ont anade medborgare. Lagen måste därför ändras så även yngre förövare kan låsas in på livstid, utan möjlighet till nåd/förkortat straff.
Nytt ID? Nytt personnummer är väl inte så lätt att få? Nytt namn, absolut. Men alla register ligger sorterat på personnummer.
Citera
2019-08-10, 11:02
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det finns så många unga män i vårt land som mår skit* och det allmänna samhällsklimatet hjälper ju inte till att göra saken bättre. Paradoxalt nog tror jag GM:s liv blir bättre nu än det hade blivit utan detta bestialiska dåd. Den enes död...

(* man "mår skit", inte "toppen" om man jagar yxan i någon. Därmed inte sagt att han uppfyller kriterierna för någon annan diagnos är depressiv episod, vi får se)
Citera
2019-08-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajetta
Men det är ju själva principen om att ingen förväntade sig detta av någon som honom. Ingen såg det komma, och jag tycker det är lite intressant och jag vet att det låter konstigt men kan han ha varit så understimulerad av allt egentligen så han var tvungen att hitta något utöver det vanliga livet? Det låter i nyheterna som att han kom ifrån extremt uppordnade och nästan fläckfria förhållanden och om allt verkligen såg så bra ut som de beskrivs kan jag förstå att detta hände. I hans värld är allt svart eller vitt och när han levt hela sitt liv i den familjen gör han något som ligger bortom allt. Det mörka blir spännande och något förbjudet som han är tvungen att ta till för att inte gå ner sig för mycket. Ingen aning om detta stämmer men är nästan 100 på att han inte är psyksjuk, isådannafall någon personlighetsstörning men han lär inte dömas till psykvård..

Å andra sidan, har närmaste familjen uttalat sig?

Hur många föräldrar med en karriär är beredda att offentligt blotta sina barns dåliga sidor och problem? Det är kanske sånt man helst håller inom familjen, i synnerhet bekymmer som inte är socialt accepterade som ”vanliga tonårsbekymmer”?

Kan förstås också handla om en dålig relation hemma. Pratar och umgås man sällan med sina barn, så blir det givetvis svårt att upptäcka en skev världsbild hos dem och bemöta den.
Citera
2019-08-10, 11:13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Å andra sidan, har närmaste familjen uttalat sig?

Hur många föräldrar med en karriär är beredda att offentligt blotta sina barns dåliga sidor och problem? Det är kanske sånt man helst håller inom familjen, i synnerhet bekymmer som inte är socialt accepterade som ”vanliga tonårsbekymmer”?

Kan förstås också handla om en dålig relation hemma. Pratar och umgås man sällan med sina barn, så blir det givetvis svårt att upptäcka en skev världsbild hos dem och bemöta den.
Där har vi nog en faktor i dramat: om båda jobbar heltid och pendlar så är föräldrarna borta minst 10h varje dag, sannolikt mer. Det förklarar såklart inte allt, men kanske hade han kunnat fångas upp tidigare med ett annat familjeupplägg...
Citera
2019-08-10, 11:16
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nytt ID? Nytt personnummer är väl inte så lätt att få? Nytt namn, absolut. Men alla register ligger sorterat på personnummer.
Nja, hans identitet måste ju skyddas från allmänheten, efter frigivningen. Så, födelsedatum kan ju vara det samma, men utbyte ske av de 4 sista siffrorna.
Citera
2019-08-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det finns så många unga män i vårt land som mår skit* och det allmänna samhällsklimatet hjälper ju inte till att göra saken bättre. Paradoxalt nog tror jag GM:s liv blir bättre nu än det hade blivit utan detta bestialiska dåd. Den enes död...

(* man "mår skit", inte "toppen" om man jagar yxan i någon. Därmed inte sagt att han uppfyller kriterierna för någon annan diagnos är depressiv episod, vi får se)
Enligt Aftonbladet finns inget tecken på psykisk ohälsa. Vilket inte säger att det inte finns i och för sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbomQ3/motivgatan-efter-yxmordet-pa-16-aringen
Citat:
Åklagaren har en god bild av händelseförloppet, men motivet är fortfarande en gåta.
– Den här personen är inte känd för polisen sedan tidigare. Och utifrån det som framkommit finns det inget som tyder på någon psykisk ohälsa.

Citera
2019-08-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Nja, hans identitet måste ju skyddas från allmänheten, efter frigivningen. Så, födelsedatum kan ju vara det samma, men utbyte ske av de 4 sista siffrorna.
Det skulle innebära att alla mördares sista fyra siffror skulle bytas ut för att skyddas från allmänheten? Det har jag aldrig hört talas om. Har du någon länk/källa att verifiera detta med?
Citera
2019-08-10, 11:20
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Enligt Aftonbladet finns inget tecken på psykisk ohälsa. Vilket inte säger att det inte finns i och för sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbomQ3/motivgatan-efter-yxmordet-pa-16-aringen
Nä, jag såg det. Jag antar att man menar att det inte finns känd BUP-kontakt och sådant. Han satt väl mest för sig själv, tyst, och pulade vid datorn - då snurrar familjelivet bara på...
Citera
2019-08-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nä, jag såg det. Jag antar att man menar att det inte finns känd BUP-kontakt och sådant. Han satt väl mest för sig själv, tyst, och pulade vid datorn - då snurrar familjelivet bara på...
De har med all säkerhet också förhört föräldrar, kompisar och andra i J(a)cks närhet, för att se om någon sett nånting avvikande. I nån artikel stod också att hans intresse för snuff (klipp med verkliga mord) var känd hos kompisar och det var något de tyckt var konstigt. Ska se om jag hittar den.
Citera
2019-08-10, 11:42
Medlem
Suttit nu och kikat på några live mord. Finns hur mycket som helst. Och jag begriper inte hur han har kunnat fått inspiration av sånt skit. Tvärtom borde man ju verkligen ta avstånd från sånt här. Om man är vid sunda vätskor vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in