2019-08-09, 21:37
Medlem
Eastmancolors avatar
Hur var det: det fanns inga vittnen till dådet? Fick intrycket av att fler än GM och BO befann sig på platsen vid dådet.
Citera
2019-08-09, 21:41
Medlem
lindblomsgröns avatar
Kanske JL ville skada sina föräldrar genom att göra detta, han verkar tjurigt stolt över vad han gjort. De skadade honom o bästa sätt att skada tillbaka är att göra detta. Han var mycket sårad till den grad att lindra smärtan var detta. Det kommer han nog aldrig erkänna i första taget för då förlorar han.
Kan även vara någon annan än föräldrar men mest troligt dem.
Citera
2019-08-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Hur var det: det fanns inga vittnen till dådet? Fick intrycket av att fler än GM och BO befann sig på platsen vid dådet.

Platsen var i slutet på Landsnoravägen uppe på en höjd där det finns en massa betongrör och sådant. Väldigt undanskymt och privat. Ett ställe där man kan vara i fred.
Citera
2019-08-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addella
Varifrån kommer uppgiften att han ringde en annan vän innan PP?
Enbart från JL eller bekräftat av andra?
Låter som polisuppgift till Aftonbladet
"16-åringen ska ha berättat för polisen att han såg filmklipp på mord, som spridits på nätet, och då kände för att döda någon, enligt uppgifter till Aftonbladet.
Han ska därefter ha köpt verktyg, bland annat yxan, och började ringa runt till vänner. Eftersom det första tilltänkta offret inte svarade, kontaktade han Peter, enligt uppgifter till Aftonbladet. Tillsammans cyklade till grusplanen."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbomQ3/motivgatan-efter-yxmordet-pa-16-aringen
Citera
2019-08-09, 21:50
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Jag tror det är en form av besatthet värre än de som lider av "vanliga" tvångstankar -missförstå mig rätt det handlar inte om en "vanlig" individ med "vanliga" tvångstankar utan det är ju något som är "fel" . Jag menar bara att hans handlingar knappast kan förklaras med "psykopat" "aspberger" utan att det troligen inte är någon sådan diagnos utan jag tror det är en mindre depression och tvångstankar som blivit till en fix ide som bara måste sättas i verket. Jag tror inte det blir nån kluster B eller enkel förklaring utan tror mer på någon form av "vårdkrävande" individ där personalen måste vara mycket uppmärksam på minsta lilla förändring då det inte märks. Såsom med Gyll*nsvan.
Varken som Gyllen*van eller med denna mgm kommer de dömmas till rättspsykiatri. Reglerna dvs kriterierna kostar för mycket därav.
Citera
2019-08-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
JAG skulle bli förvånad. Jag tror nämligen inte han uppfyller de kriterier som finns för att bli inskriven på rättspsyk. Han är smart, intelligent, högpresterande och det enda han visat utåt är det morbida intresset för äkta mord på film. Obehagligt, otäckt …. absolut. Men jag tror han enbart i början var nyfiken på snuff-movies och blev både beroende av dom samt avtrubbad. Saker och ting normaliseras när man utsätter sig för, eller blir utsatt för, onormala saker om och om igen. Det kan gälla sjukt familjeliv med svåra övergrepp - barnen börjar till slut tro att det är normalt. Gränserna flyttas fram. Och det är det jag tror hände här. Inte övergrepp i hans familj - absolut inte! Men normalisering och avtrubbning.

Att han mördat en kompis tycker jag snarare tyder på ointelligens. Den här gossen behöver inte strykas medhårs bara för att han kommer ifrån Danderyd och inte ifrån sina ”kollegor” som skjuter ihjäl varann i Rinkeby.

Ni jiddrar om toppstudent pga NIANS betyg. Vad tror ni det ställs för krav på ungdomarna i nian egentligen? Min uppfattning är att alla normalbegåvade som lägger lite tid på pluggeriet kan få bra betyg i nian. De läser för fan inte ens andragradsekvationer. Jisses.
Citera
2019-08-09, 22:13
Medlem
Båda föräldrarna till mördaren är lärare.
Citera
2019-08-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Varken som Gyllen*van eller med denna mgm kommer de dömmas till rättspsykiatri. Reglerna dvs kriterierna kostar för mycket därav.

Vi får väl avvakta vad P7 visar/indikerar. Grabbens val av videos har uppenbart påverkat/inspirerat honom.
Citera
2019-08-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Jag är inne på bögspåret lite. Det finns en profil på Qruiser sthlmsjacke vilket skulle kunna vara JL's profil. Den skapades 20190617 vilket råkar vara samma dag som JL's 16-årsdag. Kan det vara så att PP har kommit ut för JL den dagen?

Det finns flera möjligheter här och en av dem kan vara att det hade riskerat ett läcka ut att de har haft "kul" tillsammans och JL inte kunde hantera den risken. Han beskriver sig själv som Heterosexuell på qruiser. Kanske PP var otrogen?

Att JL idag kanske berättar om annat kan ju i så fall bero på att för honom känns alternativen bättre än att det kommer fram att de har haft sexuella kontakter. Så då bättre att säga att man 'bara' kännde för att döda någon än att erkänna att det var besvikelse, hämnd eller att dölja en relation.

Jag har väldigt svårt för psykopat-spåret eller random-victim spåret. Sin bästa polare är ju ingen man ger sig på i ett sådant spår.
Fast GM försökte ju först få med en annan person?
Citera
2019-08-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Fast GM försökte ju först få med en annan person?

Men är det bara JL själv som sagt detta så behöver det inte vara så tänker jag.

Tror JL döljer info och anledningar till att det som hände hände. Mycket möjligt att hela sanningen inte kommer komma fram eller hittas.

Lite introvert. Visar inte känslor. Berättar inte för andra om sina tankar eller sitt mående.
Hamnar på fel sidor å länkar på nätet, snöar in, pratar inte med föräldrarna eller andra som skulle brytt sig om honom och hur han mår.

Fastnar man på de äckelsidor han fastnat på mår man inte helt bra.
Sen blir det en ond spiral av ännu värre ensamhet och ännu mer surfning.

Tror inte valet av PP var en total slump.
Men inte heller råplanerat. Starka känslor av något slag var inblandade. Som andra nämnt, svartsjuka, avundsjuka, kränkt, tillintetgjord, nobbad.
Eller livrädd att nåt kommer ut.

Tror jag.
Citera
2019-08-09, 22:53
Medlem
Jofs avatar
Mycket gissningar här. Så jag gissar också. Att han själv eg. inte har någon större aning om varför han gjorde detta. Det bara blev så. Men han komma med efterrationaliseringar.
Citera
2019-08-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Mycket gissningar här. Så jag gissar också. Att han själv eg. inte har någon större aning om varför han gjorde detta. Det bara blev så. Men han komma med efterrationaliseringar.

Öppen även för denna variant men då med just betoning pä att det JL säger är efterrationaliseringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in