2019-08-08, 18:29
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Om du anser att Gud inte existerar måste du kunna bevisa det. Annars är detta en religiös övertygelse.

Skulle en riktig religiös förneka fadern eller sonen inför människor skulle det vara oss en styggelse.
Citera
2019-08-08, 18:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Sambandet mellan sjukdom och handtvätt var påvisat långt innan bakterier bevisades.
Precis, det är så en hypotes som sedan övergår till en teori, när bevis presenteras.
Man behöver inte känna till orsaken för att se ett samband.

Citat:
Det finns långt fler förklaringsmodeller för sjukdomar än mikroskopiska varelser som inte går att se annat än med sofistikerade tekniska instrument. Samma med Gud.
Hur ser man gud med sofistikerade tekniska instrument?

Citat:
Om du anser att Gud inte existerar måste du kunna bevisa det. Annars är detta en religiös övertygelse.
Jag anser ingenting angående påstådda gudars existens.
Citera
2019-08-08, 18:48
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Precis, det är så en hypotes som sedan övergår till en teori, när bevis presenteras.
Man behöver inte känna till orsaken för att se ett samband.

Det har heller aldrig påståtts. Om du som 1500-talsbonde förnekar bakteriers existens med hänvisning till kontemporära hypoteser om alternativa orsakssamband så förnekar du ett obevisat men verkligt saktillstånd.

Citat:
Hur ser man gud med sofistikerade tekniska instrument?

Hur ser man bakterier på 1200-talet? Nej, inte studerar deras påverkan på människor utan deras faktiska, fysiska yttre. Med hänvisning till universums existens hävdar jag att Gud existerar.

Citat:
Jag anser ingenting angående påstådda gudars existens.

Du hävdar att det inte existerar några gudar. Detta är en religiös övertygelse.
Citera
2019-08-08, 19:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det har heller aldrig påståtts. Om du som 1500-talsbonde förnekar bakteriers existens med hänvisning till kontemporära hypoteser om alternativa orsakssamband så förnekar du ett obevisat men verkligt saktillstånd.

Hur ser man bakterier på 1200-talet? Nej, inte studerar deras påverkan på människor utan deras faktiska, fysiska yttre. Med hänvisning till universums existens hävdar jag att Gud existerar.
Vad är sambandet mellan universums existens och påstådda gudars existens?

Citat:
Du hävdar att det inte existerar några gudar. Detta är en religiös övertygelse.
Jag hävdar ingenting angående påstådda gudars existens.
Citera
2019-08-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, även jag kan ha startat tiden för 6 000 år sedan. För mig är allting möjligt.Det kan du inte motbevisa. Antingen håller vi oss till ”vanlig” bevisföring eller inte.
Men det vet vi inte är sant, för du är bara en människa, och människor är inte kapabla till att ändra tid. Du vet inte hur skapelsen gick till, och du talar om bevisföring? Inte undra på att du är på samma nivå som alla andra pseudoforskare!
Citera
2019-08-08, 19:23
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Vad är sambandet mellan universums existens och påstådda gudars existens?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gudsbevis

Där har du en skaplig lista med grundläggande orsakssamband där Gud utgör en hypotetisk förklaring.

Citat:

Jo, du hävdar att inga gudar existerar.
Citera
2019-08-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Men det vet vi inte är sant, för du är bara en människa, och människor är inte kapabla till att ändra tid. Du vet inte hur skapelsen gick till, och du talar om bevisföring? Inte undra på att du är på samma nivå som alla andra pseudoforskare!
Bestäm dig för vilken nivå du vill ligga på. Om du kan påstå saker helt utan belägg så kan även jag det.
Om du påstår att Gud lagt ut fossiler för att lura oss människor så är det ingen ide vi diskuterar längre, för då är ALLA argument giltiga.
Citera
2019-08-08, 19:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gudsbevis

Där har du en skaplig lista med grundläggande orsakssamband där Gud utgör en hypotetisk förklaring.
Det där är inga bevis. Läs första raden i artikeln:
Citat:
Gudsbevis är logiska resonemang som på filosofisk väg försöker argumentera för existensen av en eller flera gudar
Jag frågade efter ett samband som jag kan undersöka.

Citat:
Jo, du hävdar att inga gudar existerar.
Nej, jag hävdar ingenting angående påstådda gudars existens.
Citera
2019-08-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Bestäm dig för vilken nivå du vill ligga på. Om du kan påstå saker helt utan belägg så kan även jag det.
Om du påstår att Gud lagt ut fossiler för att lura oss människor så är det ingen ide vi diskuterar längre, för då är ALLA argument giltiga.
Som sagt så kan Gud ha startat klockan (tid) senare än vad pseudoforskare vill erkänna, så det verkar som att allting är miljarder år gammalt. Vilken funktion har fossiler? Min teologi utgår från profeternas ord.

Mark 13
20Om inte Herren hade förkortat den tiden skulle ingen människa bli räddad. Men för deras skull som han har utvalt har han förkortat tiden.

Vilket innebär att Gud kan manipulera tid. Och händelseförlopp. Frågor på det?
Citera
2019-08-08, 19:33
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Det där är inga bevis. Läs första raden i artikeln:

Du frågade inte efter bevis, du frågade efter samband som kunde ligga till grund för en Gudsförklaring.

Citat:
Jag frågade efter ett samband som jag kan undersöka.

Du kan undersöka alla samband. Att du har otillräckliga instrument (som 1500-talsbönderna) är inte mitt problem, och fram tills dess att du kan bevisa motsatsen förblir din åsikt att inga gudar existerar en religiös övertygelse.

Citat:
Nej, jag hävdar ingenting angående påstådda gudars existens.

Att hävda att inga gudar existerar är inte ett påstående om ett påstående utan ett självständigt påstående.
Citera
2019-08-08, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Som sagt så kan Gud ha startat klockan (tid) senare än vad pseudoforskare vill erkänna, så det verkar som att allting är miljarder år gammalt. Vilken funktion har fossiler? Min teologi utgår från profeternas ord.

Mark 13
20Om inte Herren hade förkortat den tiden skulle ingen människa bli räddad. Men för deras skull som han har utvalt har han förkortat tiden.

Vilket innebär att Gud kan manipulera tid. Och händelseförlopp. Frågor på det?
Som sagt så kan jag ha startat klockan senare, så det verkar som allt är miljarder år gammalt.
Citera
2019-08-08, 19:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du frågade inte efter bevis, du frågade efter samband som kunde ligga till grund för en Gudsförklaring.
Det jag fick var bara logiska resonemang som på filosofisk väg försöker argumentera för existensen av en eller flera gudar. Det är inget samband som ligger till grund för gud.

Citat:
Du kan undersöka alla samband. Att du har otillräckliga instrument (som 1500-talsbönderna) är inte mitt problem, och fram tills dess att du kan bevisa motsatsen förblir din åsikt att inga gudar existerar en religiös övertygelse.
Påståenden utan belägg kan avfärdas utan belägg,
Det går inte att bevisa att det inte finns gudar.
Det är inte min åsikt att inga gudar existerar.

Citat:
Att hävda att inga gudar existerar är inte ett påstående om ett påstående utan ett självständigt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in