Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
Hur gör man hemgjord klumpfri sylt? Ska man krossa bären i en mixer innan man kokar det i socker?
Det korta svaret är: koka först, mixa efteråt.
Nu till det långa svaret: Såg frågan redan tidigare men det är inte bara bara att svara på. Det beror på vad det är för bär. Hallon kokar sönder av sig själva men jordgubbar och körsbär avger saft som i bästa fall geléar sig och bären ligger kvar som klumpar. När jag kokar körsbärsmarmelad vänder jag burkarna upp och ner tills marmeladen stelnat.
Vi börjar med mitt standardrecept för sylt och marmelad. Samma vikt socker som bär får koka minst åtta minuter. Sedan häller jag upp sylten på ett kallt fat för att göra geleprovet. Ibland måste det koka lite till. Beroende på hur mycket det har regnat och bärens mognadsgrad blir sylten olika fast. Om det vägrar att stelna kan man blanda i till exempel Certo.
Om man är noga med hygienen och steriliserar burkarna kan man få en sylt som håller i minst ett år i källaren.
Idag gör jag inte så. Jag fryser bären och tar fram lite i taget som jag gör rårörd eller snabbkokt och lättsockrad sylt av. Den brukar bli en aning rinnig och detta motverkas genom att jag mixar hälften av bären. Jag brukar ofta tina bären i micron i en stor gammal gurkburk, hälla i en matsked socker eller sötningsmedel och sedan mixa hälften och tillsätta några bär i efterhand.
Vill man ha helt slät sylt är det ju bara att mixa rubbet. En del utländska bär kan vara lämplig att koka av hygieniska skäl (problem med parasiter i vissa länder).