2019-08-06, 19:56
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
När du menar klumpfri, menar du då att det ska vara utan hela bär? Då är det säkert bättre att mixa sylten när den är klar.

Ja utan hela bär. Om man ska göra hallongrottor till exempel.
Citera
2019-08-06, 20:01
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ja utan hela bär. Om man ska göra hallongrottor till exempel.

Gör sylten enligt recepten men pressa den genom en finmaskig sil efter.
Citera
2019-08-06, 20:02
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Gör sylten enligt recepten men pressa den genom en finmaskig sil efter.

Vilket recept? Det är väl bara att använda lika mycket bär och socker och koka. Behövs inget recept till det.
Citera
2019-08-06, 20:04
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Vilket recept? Det är väl bara att använda lika mycket bär och socker och koka. Behövs inget recept till det.

Om du gillar socker så kör på vad som passar dig bäst. Själv kör jag alltid med mindre socker än "man ska" då jag inte är mycket för det alldeles för söta.
Citera
2019-08-06, 20:07
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Om du gillar socker så kör på vad som passar dig bäst. Själv kör jag alltid med mindre socker än "man ska" då jag inte är mycket för det alldeles för söta.

Jag brukar köpa sylt med mindre socker i. Man behöver väl inte förtjockningsmedel och konserveringsmedel när man gör egen sylt?
Citera
2019-08-06, 20:10
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Jag brukar köpa sylt med mindre socker i. Man behöver väl inte förtjockningsmedel och konserveringsmedel när man gör egen sylt?

Nä, sockret räcker bra som konserveringsmedel. Beror ju iofs på hur snabb du är på att äta upp den sen när den är gjord.
Citera
2019-08-06, 20:14
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Nä, sockret räcker bra som konserveringsmedel. Beror ju iofs på hur snabb du är på att äta upp den sen när den är gjord.

Håller sylten länge i frysen utan konserveringsmedel? Man kanske kan använda Agar Agar som förtjockningsmedel så att sylten blir mer trögflytande i kakorna?
Citera
2019-08-07, 00:22
Medlem
potatisgratäng i vatten ? Inte sett nån svensk som gjort så
nån fransk kock som lägger folie över först, sen har han en större ugnsform med vatten som han ställer skiten i .. tar bort folien och lägger ost på .. sen ställer den i vattnet igen
Blir det bättre resultat?
Gratin dauphinois spécial Baumanière - Jean-André Charial
https://www.youtube.com/watch?v=vhQGd8l2osc
Senast redigerad av humantoilet 2019-08-07 kl. 01:19.
Citera
2019-08-07, 01:39
Medlem
Citat:
Håller sylten länge i frysen utan konserveringsmedel? Man kanske kan använda Agar Agar som förtjockningsmedel så att sylten blir mer trögflytande i kakorna?

Jo, sylten håller länge i frysen även när den är lättsockrad. Ska man ha sylten i frysen så behövs absolut inte konserveringsmedel. Konserveringsmedel kan däremot behövas om man tänkt förvara sylten på annat sätt. Sedan brukar lättsockrad sylt (utan konserveringsmedel) ha lite sämre hållbarhet i kylskåpet. Då bör man äta sylten inom några dagar.

Kan dock inte svara på frågan om Agar Agar, och kakorna.
Citera
2019-08-07, 10:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Såna här verkar många använda: https://youtu.be/qfIHmBnk51s?t=27
Heter det waxpaper på svenska också?
Är inte speciellt kunnig på detta område.
Citat:
Man säger +30% socker är konserverande.

Men använda lite bensoat är inte farligt, och om det är så får du sluta äta lingon och hjortron.
Även har du pektin som förtjockning, det är också naturligt.
Så det finns en del alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Jag har lärt mig sedan barn att det är rent livsfarligt att fritera saker i en kastrull på spisen, därför att det lätt tar eld i köksfläkten eller något sådant.

Är det en myt?
Nä, det är ingen myt, men lätt och undvika om du vet vad som är farligt.
Senast redigerad av klyban 2019-08-07 kl. 10:18.
Citera
2019-08-07, 21:30
Medlem
Citat:
Hur gör man hemgjord klumpfri sylt? Ska man krossa bären i en mixer innan man kokar det i socker?

Det korta svaret är: koka först, mixa efteråt.

Nu till det långa svaret: Såg frågan redan tidigare men det är inte bara bara att svara på. Det beror på vad det är för bär. Hallon kokar sönder av sig själva men jordgubbar och körsbär avger saft som i bästa fall geléar sig och bären ligger kvar som klumpar. När jag kokar körsbärsmarmelad vänder jag burkarna upp och ner tills marmeladen stelnat.

Vi börjar med mitt standardrecept för sylt och marmelad. Samma vikt socker som bär får koka minst åtta minuter. Sedan häller jag upp sylten på ett kallt fat för att göra geleprovet. Ibland måste det koka lite till. Beroende på hur mycket det har regnat och bärens mognadsgrad blir sylten olika fast. Om det vägrar att stelna kan man blanda i till exempel Certo.

Om man är noga med hygienen och steriliserar burkarna kan man få en sylt som håller i minst ett år i källaren.

Idag gör jag inte så. Jag fryser bären och tar fram lite i taget som jag gör rårörd eller snabbkokt och lättsockrad sylt av. Den brukar bli en aning rinnig och detta motverkas genom att jag mixar hälften av bären. Jag brukar ofta tina bären i micron i en stor gammal gurkburk, hälla i en matsked socker eller sötningsmedel och sedan mixa hälften och tillsätta några bär i efterhand.

Vill man ha helt slät sylt är det ju bara att mixa rubbet. En del utländska bär kan vara lämplig att koka av hygieniska skäl (problem med parasiter i vissa länder).
Citera
2019-08-08, 16:57
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Surströmming är ju en kylvara, men är den fortfarande ätlig om den varit i rumstemperatur i några dagar oöppnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in