2019-07-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Sök upp en privat allmänläkare eller psykiatriker (som är ansluten till högkostnadssystemet), om du ej vill använda landstingsvård. Privatister brukar inte läsa gamla journaler eller ta pissprov innan remiss. Sina journaler för de på papper oftast också.

Om du ska betala pengar kan du lika gärna gå till Dr. Ola Lundin i stället för Cereb och där får du garanterad diagnos, i princip.

Annars kan du kontaka dr. Jan W. Martel på Roslagsgatan 48 i Stockholm. Han gör neuropsykiatriska utredningar och är ansluten till högkostnadssystemet.

Så om de är anslutna till högkostnadsskyddet behöver jag ingen remiss från landstinget även om mitt landsting egentligen kräver det?
Citera
2019-07-15, 11:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Så om de är anslutna till högkostnadsskyddet behöver jag ingen remiss från landstinget även om mitt landsting egentligen kräver det?
Tror inte att det krävs en remiss från landstinget, utan en remiss från vilken psykiatriker som helst efter adekvat basutredning (frågor och formulär) är utförd.
Citera
2019-07-23, 22:23
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Sök upp en privat allmänläkare eller psykiatriker (som är ansluten till högkostnadssystemet), om du ej vill använda landstingsvård. Privatister brukar inte läsa gamla journaler eller ta pissprov innan remiss. Sina journaler för de på papper oftast också.

Om du ska betala pengar kan du lika gärna gå till Dr. Ola Lundin i stället för Cereb och där får du garanterad diagnos, i princip.

Annars kan du kontaka dr. Jan W. Martel på Roslagsgatan 48 i Stockholm. Han gör neuropsykiatriska utredningar och är ansluten till högkostnadssystemet.
Tar Ola Lundin fortfarande patienter? Jobbar lika enkelt som förr? 3 besök, betala, diagnos och medicin?
Citera
2019-07-29, 10:57
Medlem
LiMpicHs avatar
Fick utskrivet Concerta 36mg för att försöka handska med min vardag. något som jag brukade tugga i min barndom för min adhd med mycket bra resultat.
Dock så upplever jag förhöjd puls, och den verkar fluktuera mycket allt från 80 till 98.
Men jag vet att vissa upplever förhöjd puls i början och att det går över med tiden.
Är det safe och fortsätta köra på tills jag ska på en check den 19e agusti, eller är det något jag måste ta tag i med en gång må tro?
Citera
2019-07-29, 21:07
Medlem
Neolitikums avatar
Jag fick göra om mitt blodprov eftersom levervärdena var katastrof.Jag begick nykterhet, nåja från sprit i tio veckor.Lämnade in ett nytt test och snart ska jag få mina piller.
Vad händer med våran hjärnor med mikrodoser av CS?Det påstås att vi inte använder frontalloben, men kan aktiveras av CS.
Wow liksom, då kan jag få en autoban till hela hjärnan.Men hur har min hjärna fungerat utan hjärnans sambandsstation, som hittills?
Eller är frontalloben underutvecklad pga inaktivitet?Totalt kass och måste tränas upp?Alla minnen som man får på medicinen kanske försvinner utan den.
Att inte kunna hitta dit igen till minnet utan frontalloben aktiv.
Citera
2019-08-03, 22:20
Medlem
Jag är 90% säker på att jag har ADHD och att jag lider väldigt mycket av det. Jag har alltid haft det. Jag har ångest, depression och utmattningssyndrom som följd av min otålighet och mina koncentrationssvårigheter. Tyvärr så vill de kommunala vårdcentralerna och psyk inte hjälpa mig med ADHD-biten. De alla säger i princip åt mig att "man up", att alla har det tufft och trycker ner mig och ger mig antidepp. Sveriges sjukvård i ett nötskal nu för tiden. Jag är övertygad om att min depression, ångest och utmattningssyndrom kommer att eskalera till en grad där det inte finns någon återvändo om jag inte får hjälp med grundproblemet snart. Jag ber om tips för vart jag kan vända mig för att få hjälp på riktigt och helst snabbt för det jag orkar inte hålla karaktären uppe länge till? Jag är flexibel och har även en del pengar jag är villig att spendera på detta om det krävs.
Senast redigerad av voXt 2019-08-03 kl. 22:23.
Citera
2019-08-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voXt
Jag är 90% säker på att jag har ADHD och att jag lider väldigt mycket av det. Jag har alltid haft det. Jag har ångest, depression och utmattningssyndrom som följd av min otålighet och mina koncentrationssvårigheter. Tyvärr så vill de kommunala vårdcentralerna och psyk inte hjälpa mig med ADHD-biten. De alla säger i princip åt mig att "man up", att alla har det tufft och trycker ner mig och ger mig antidepp. Sveriges sjukvård i ett nötskal nu för tiden. Jag är övertygad om att min depression, ångest och utmattningssyndrom kommer att eskalera till en grad där det inte finns någon återvändo om jag inte får hjälp med grundproblemet snart. Jag ber om tips för vart jag kan vända mig för att få hjälp på riktigt och helst snabbt för det jag orkar inte hålla karaktären uppe länge till? Jag är flexibel och har även en del pengar jag är villig att spendera på detta om det krävs.

Har du kollat upp privata ställen som gör NPF utredningar? Några av dom är anslutna till landstingen och du betalar vanlig patienttaxa..
De brukar gå att skicka in egenremiss, det gjorde jag och fick en tid efter cirka 3 månader.

Om inte det fungerar så bör du alltid kunna hitta privata mottagningar där du själv betalar för hela kalaset, det kostar ca 20 tusen och uppåt, det skall vara busenkelt att få en tid, jag var i kontakt med ett sånt ställe för ett första bedömningssamtal en gång. Det kostade mig 2000 kr och om det var så att jag skulle fullfölja utredningen på det stället så skulle dom skriva av de 2000 kr av totalkostnaden för hela utredningen.
Senast redigerad av Spazzman 2019-08-04 kl. 19:21.
Citera
2019-08-04, 20:24
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Jag fick göra om mitt blodprov eftersom levervärdena var katastrof.Jag begick nykterhet, nåja från sprit i tio veckor.Lämnade in ett nytt test och snart ska jag få mina piller.
Vad händer med våran hjärnor med mikrodoser av CS?Det påstås att vi inte använder frontalloben, men kan aktiveras av CS.
Wow liksom, då kan jag få en autoban till hela hjärnan.Men hur har min hjärna fungerat utan hjärnans sambandsstation, som hittills?
Eller är frontalloben underutvecklad pga inaktivitet?Totalt kass och måste tränas upp?Alla minnen som man får på medicinen kanske försvinner utan den.
Att inte kunna hitta dit igen till minnet utan frontalloben aktiv.
Om någon påstår att frontalloben inte används hos de med ADHD så har den personen fel, mycket fel. Däremot så stämmer det bra att frontalloben har lägre aktivitet hos personer med ADHD än de som inte har.

Och nej du behöver inte oroa dig eftersom alla dina funderingar grundar sig på felaktiga premisser.
Citera
2019-08-06, 23:25
Medlem
Jag har nu skickat in en ansökan till psykonline.se. De tar från 27 000 SEK för en Neuropsykiatrisk utredning. Tror ni de kan vara seriösa eller? Hoppas kostnaderna inte eskalerar över det för 27 lax är tillräckligt som det är..

Om man får en utredning och diagnos på en privat klinik; Kan man då utan problem gå över till statlig vård? .. för som jag förstått det så kräver medicinering av ADHD ständig uppföljning med läkare?
Citera
2019-08-07, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av voXt
Jag har nu skickat in en ansökan till psykonline.se. De tar från 27 000 SEK för en Neuropsykiatrisk utredning. Tror ni de kan vara seriösa eller? Hoppas kostnaderna inte eskalerar över det för 27 lax är tillräckligt som det är..

Om man får en utredning och diagnos på en privat klinik; Kan man då utan problem gå över till statlig vård? .. för som jag förstått det så kräver medicinering av ADHD ständig uppföljning med läkare?

Nej, för fan. Tror det är bättre att kika efter läkaren Ola Lundin, om han är aktiv fortfarande, ifall du vill ha en hyfsat snabb utredning. Kostar dock mer än om du gör det via statligt finansierad psykiatri, och besöken kostar en del, tror dock inte summan överskrider 27 000 SEK.

https://www.dr-olalundin.com/

Psykonline är humbug inriktad till desperata patienter. "Psykiatriska och psykologiska tjänster via videolänk." redan där har man frångått läkarpraxis.

Nej, tänk bort det där fnatteriet direkt. Försök att ordna en utredning via psykiatrin, det är långa väntetider men man gör saker "by the book" och mjölkar inte patienter på pengar. Du behöver kontrollera fysiologisk status innan medicinering exempelvis, blodtryck bland annat. Detta görs inte hos "psykonline" varför man inte kan tolka dessa som seriösa.

Har kikat igenom sidan, och 27 000 SEK för detta är bedrägerier.
Citera
2019-08-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clipowl
Nej, för fan. Tror det är bättre att kika efter läkaren Ola Lundin, om han är aktiv fortfarande, ifall du vill ha en hyfsat snabb utredning. Kostar dock mer än om du gör det via statligt finansierad psykiatri, och besöken kostar en del, tror dock inte summan överskrider 27 000 SEK.

https://www.dr-olalundin.com/

Psykonline är humbug inriktad till desperata patienter. "Psykiatriska och psykologiska tjänster via videolänk." redan där har man frångått läkarpraxis.

Nej, tänk bort det där fnatteriet direkt. Försök att ordna en utredning via psykiatrin, det är långa väntetider men man gör saker "by the book" och mjölkar inte patienter på pengar. Du behöver kontrollera fysiologisk status innan medicinering exempelvis, blodtryck bland annat. Detta görs inte hos "psykonline" varför man inte kan tolka dessa som seriösa.

Har kikat igenom sidan, och 27 000 SEK för detta är bedrägerier.

Är det någon som vet vilket blodtryck som är okej för behandling? Jag ligger på 135/85 med hjälp av blodtryckssänkande medicin.
Citera
2019-08-16, 17:33
Medlem
https://www.nyteknik.se/innovation/adhd-medicin-paverkar-hjarnans-utveckling-6966447

Stackars barn som får sina felaktiga diagnoser kastade på sig och som inte ens får välja själva får metylfenidat mosade i sig.
Ny studie visar att det påverkar hjärnans struktur i jämförelse med placebo.

Finns det någon förälder här i forumet som trycker i sina barn detta gift? Vad är era åsikter om att det kan skada era barns hjärnor i onödan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in