2019-08-07, 09:29
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så du menar att "allmänheten" inte pressat in just kvinnor i "kvinliga egenskaper" facket?

Hur kan du vara en förespråkare för "låta människor vara som de själva vill" när du själv sitter och pratar om: "kvinnliga egenskaper"?

Ja men jag pratar om det utifrån behovet av att kunna kategorisera i en diskussion.
Jag ser att det finns egenskaper som är vanligare hos kvinnor och vissa egenskaper som är vanligare hos män. Jag tror att en del sitter i biologin och en del är socialt utformat.
Biologiska egenskaper på gruppnivå har givetvis format samhället och gör fortfarande. Jag ser inget fel med det. Om vi eftersträvar att alla ska ses som exakta jämlikar stöpta i samma form så kommer vi aldrig uppnå jämställdhet på riktigt eftersom de biologiska skillnaderna inte kommer försvinna.
Däremot vill jag inte se att något av könens (på gruppnivå biologiska förutsättningar) nedvärderas. Det är fullkomligt ologiskt och stört.
Citera
2019-08-07, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Detta är något jag funderat lite på sedan jag blev medlem på flashback.
Man blir inte riktigt klok på det hela när man läser i denna forumdel. Här hyses ett stort agg mot feminism av radikal sort, vilket jag kan förstå ur vissa aspekter. Det är dock inte det jag vill diskutera.

En de män (och även kvinnor) hävdar att kvinnor utför onödiga arbeten i samhället, att de är ineffektiva, babblar bort arbetstid, skapar konflikter, är ointelligenta, saknar analysförmåga, konsekvenstänk e.t.c. I samband med detta hävdas att det vore bra om kvinnor var hemma med barnen istället och tog hand om hushåll och familj.
Okej, då kan man tycka att man har en röd tråd här, mannen vill att kvinnan ska vara hemma istället för att arbeta för att det gynnar familjen.
Skälen till detta kan nog variera kraftigt, allt från att mannen resonerar som ovanstående beskrivet, eller att han vill vara i ekonomisk maktposition, han vill ha garanterad tillgång till sex, o.s.v. Då tycker man ju att mannen borde lyfta fram dessa egenskaper som kvinnan besitter som anses gynnsamma för att ta hand om familj och hushåll. Men istället ses ofta en nedvärdering av dessa också i form av att "hon inte duger till annat", att barnskötsel är det enklaste i världen (att män skulle gjort även detta överlägset bättre), att det inte krävs någonting av värde för att ta hand om hem och familj. Allmänt ironiska och hånfulla kommentarer angående detta ses inte heller sällan, som " hon hör hemma vid spisen" och liknande.
Jag förstår inte dessa kontraproduktiva resonemang. Att det sedan är fel att dra alla över en kam behöver inte ens sägas.

Mina frågor för diskussion är alltså:
Ni manliga användare på forumet, hur ser ni på det hela, handen på hjärtat?
Ser ni på kvinnan som en varelse som är sämre beskaffad än er och ser på det hon gör som "bagatellgöra" som vem som helst lika väl kunde gjort?
Eller värderar ni innerst inne det kvinnor är naturligt bra på högt, utan att se ner på henne?

Lite rörig TS, men diskussionen i sig är lite luddig och har inget rätt eller fel. Detta är således ingen faktabaserad diskussion, ej heller en offer eller böltråd. Bara ett genuint intresse för hur ni män resonerar i förhållande till kvinnan (är medveten om att urvalet på flashback inte kan representera verkligheten helt och hållet dock).

Nej, ser inte kvinnan som en mindre varelse lol. Men jag är rätt säker på att feminina egenskaper är sjukt hatad av vänstern och den moderna feminismen. Därför avskyr jag också vänstern och feminismen.
En tydligen indikation på detta är ju att se hur de moderna feministerna ser ut. Ser de kvinnliga ut? Nej, de ser allt annat utom kvinnliga. Monster typ. Riktig feminism i mina ögon hyllar kvinnlighet och skapar starka FEMININA KVINNOR. Inte några sorts fega/ynkliga/kräk till manskopior.

Nu blev mitt svar lite utsvängande men nej, ser inte ner på kvinnor. De är awesome. Män som inte får kvinnor i vardagen kan skapa ett viss hat mot kvinnor. Och på internet är denna grupp män större skulle jag säga.
Citera
2019-08-07, 09:43
Medlem
"Ser ni på kvinnan som en varelse som är sämre beskaffad än er och ser på det hon gör som "bagatellgöra" som vem som helst lika väl kunde gjort?
Eller värderar ni innerst inne det kvinnor är naturligt bra på högt, utan att se ner på henne?"Kvinnor är annorlunda än män och den största delen sitter i huvudet. De kan inte förstå, hur en man funkar eller tänker.

Nu varierar det från person till person, men rent generellt så är kvinnor mycket sämre på vissa saker. Detta faktum talas det tyst om. Kvinnor själva vill inte se det, och män vill inte öppet prata om det.
Sedan finns det motsatta, saker som kvinnor gör mycket bättre än en man. Jag tror att du själv har svårt att se det mannen gör bättre. Orsaken är att det ska tystas ner.
Citera
2019-08-07, 09:53
Medlem
Citat:
Ja men jag pratar om det utifrån behovet av att kunna kategorisera i en diskussion.
Jag ser att det finns egenskaper som är vanligare hos kvinnor och vissa egenskaper som är vanligare hos män. Jag tror att en del sitter i biologin och en del är socialt utformat.
Biologiska egenskaper på gruppnivå har givetvis format samhället och gör fortfarande. Jag ser inget fel med det. Om vi eftersträvar att alla ska ses som exakta jämlikar stöpta i samma form så kommer vi aldrig uppnå jämställdhet på riktigt eftersom de biologiska skillnaderna inte kommer försvinna.
Däremot vill jag inte se att något av könens (på gruppnivå biologiska förutsättningar) nedvärderas. Det är fullkomligt ologiskt och stört.

Varför har du ett behov av att kategorisera "misogynskt"?

Sluta använd deras retorik, om du nu inte håller med om den.

Vidare så bör man kanske skilja på egenskap och beteende.
Senast redigerad av Merapi 2019-08-07 kl. 09:58.
Citera
2019-08-07, 10:26
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
"Ser ni på kvinnan som en varelse som är sämre beskaffad än er och ser på det hon gör som "bagatellgöra" som vem som helst lika väl kunde gjort?
Eller värderar ni innerst inne det kvinnor är naturligt bra på högt, utan att se ner på henne?"Kvinnor är annorlunda än män och den största delen sitter i huvudet. De kan inte förstå, hur en man funkar eller tänker.

Nu varierar det från person till person, men rent generellt så är kvinnor mycket sämre på vissa saker. Detta faktum talas det tyst om. Kvinnor själva vill inte se det, och män vill inte öppet prata om det.
Sedan finns det motsatta, saker som kvinnor gör mycket bättre än en man. Jag tror att du själv har svårt att se det mannen gör bättre. Orsaken är att det ska tystas ner.

Nej det har jag inte svårt att se. Jag ser många saker den genomsnittliga mannen gör bättre än den genomsnittliga kvinnan och vice versa.
Finns till exempel en hel del jag frågar min bror om därför han är grym på vissa saker jag inte är, eller har intresse för.
Vad är det för saker du tänker att kvinnor är bättre på/
vilka positiva egenskaper de har i högre grad än män?
Och vad tänker du män är bättre på?
Citera
2019-08-07, 10:27
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Varför har du ett behov av att kategorisera "misogynskt"?

Sluta använd deras retorik, om du nu inte håller med om den.

Vidare så bör man kanske skilja på egenskap och beteende.

Vad är det som är misogynskt med mitt kategoruserande? Jag undrar faktiskt, ser inte det själv nämligen.
Citera
2019-08-07, 10:44
Medlem
Demetrioss avatar
Jag kanske upprepar det som redan varit sagt, men
- 1) De som nedvärderar kvinnliga egenskaper och de som uppskattar kvinnliga egenskaper är kanske olika individer?
- 2) Jag har sysslat med en del kvinnliga "arbeten" i mitt liv och måste säga att det i själva verket är jävligt svårt. Vi är helt enkelt olika och det är anledningen till att naturen skapade 2 kön som passar bäst till varsinn funktion.

Måste tillägga en sak till:
Kvinnor som medvetet strävar efter att skaffa sig manliga egenskaper och låtsas att bli "män" bevisar med sitt beteende att de själva värderar manliga egenskaper högre än kvinnliga. So de är ännu äckligare och onaturligare än vissa män som visar upp kvinnliga egenskaper och beteende pga deras säregna psykiska utveckling vilken de (tyvärr) inte kan ändra.
Citera
2019-08-07, 10:53
Medlem
Citat:
Vad är det som är misogynskt med mitt kategoruserande? Jag undrar faktiskt, ser inte det själv nämligen.

nej, du verkar inte göra det....

Vet inte hur jag ska formulera mig så du kan se detta själv.

Men misogyni = hata kvinnor. eller hur?
Metoden för att göra det är nedvärdering....dvs man "värderar" kvinnan som sämre....dålig / sämst på ditt eller datt, dvs ett klistrande av "egenskaper".

Fundera nu på vilken metod, teknik, retorik har används genom tusentals år för att just nedvärdera kivnnor? dvs ägna sig åt misogyni? utan att det uppenbara syns för tydlgit?

Vilken metod, retorik har man använt för att ex nedvärdera judar, svarta, underklassen etc etc?

Svar jo man har klistrat på dem vissa "egenskaper" som man menar enkom dessa grupper stått för...
Dvs man menar dessa grupper är födda si eller så....

Och det du gör är att upprepa exakt denna typ av retorik, fast då gällande kvinnor.
Utan se till vad jag missätnker du också, ser som sanningen.

Nämligen den att det är kivnnor som mänskliga varelser som nedvärderas.
Senast redigerad av Merapi 2019-08-07 kl. 10:59.
Citera
2019-08-07, 11:46
Avslutad
Citat:
nej, du verkar inte göra det....

Vet inte hur jag ska formulera mig så du kan se detta själv.

Men misogyni = hata kvinnor. eller hur?
Metoden för att göra det är nedvärdering....dvs man "värderar" kvinnan som sämre....dålig / sämst på ditt eller datt, dvs ett klistrande av "egenskaper".

Fundera nu på vilken metod, teknik, retorik har används genom tusentals år för att just nedvärdera kivnnor? dvs ägna sig åt misogyni? utan att det uppenbara syns för tydlgit?

Vilken metod, retorik har man använt för att ex nedvärdera judar, svarta, underklassen etc etc?

Svar jo man har klistrat på dem vissa "egenskaper" som man menar enkom dessa grupper stått för...
Dvs man menar dessa grupper är födda si eller så....

Och det du gör är att upprepa exakt denna typ av retorik, fast då gällande kvinnor.
Utan se till vad jag missätnker du också, ser som sanningen.

Nämligen den att det är kivnnor som mänskliga varelser som nedvärderas.

Att ha en åsikt om egenskaper om eller kategorisera en kvinna utifrån dessa är väl för i helskotta inte likställt med "hat" eller för den delen misogyni!!

Snacka om mental gymnastik till försök att kunna plocka offerpoäng..

Seriöst, du KAN inte tro på din rappakalja själv?!?
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2019-08-07 kl. 11:49.
Citera
2019-08-07, 12:15
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Om du refererar till mig som feminist har du fel. Jag är däremot en förespråkare av att låta människor vara som de själva vill utan att allmänheten pressar in dem i fack. Så länge man är en hederlig medborgare och bidrar med sitt strå till stacken så är resten ointressant.
Det var ju skönt att höra att du inte ser ner på något av könens valda arbetsuppgifter i livet.
Jag har en fråga:
Visst är den här tråden din?
(Nedvärderas "kvinnliga egenskaper"?)

Hur väl anser du att det rimmar med ditt svar här?
Jag anser att man inte kan ha båda samtidigt. Varken åt ena eller andra hållet.

Sen att Merapi anser att kvinnor pressats in i fack, får väl stå för henne.
Hon har aldrig kunnat visa ett enda sätt på hur detta skulle gått till.

Lite som att allt som resten av världen inte gör för henne och kvinnor är en belastning som resten av världens måste åta sig att rätta till omgående.

Ingen är skyldig att hålla någon på en piedestal. Nu sitter kvinnor där och pissar neråt och kräver mer.

Jag anser att det är dags att släppa greppet om piedestalen och se dem gunga omkull sig själva.
Hur oomkullrunkeliga är det när det kommer till kritan?
Citera
2019-08-07, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Att ha en åsikt om egenskaper om eller kategorisera en kvinna utifrån dessa är väl för i helskotta inte likställt med "hat" eller för den delen misogyni!!

Snacka om mental gymnastik till försök att kunna plocka offerpoäng..

Seriöst, du KAN inte tro på din rappakalja själv?!?

Det är rätt exakt definitionen av hat i detta sammanhang.

Om jag elelr samhället skulle definiera dig som man som:

Människa med sämre egenskaper , ex våldsam, oftare lågt IQ, inte kapabel till empati, klarar inte kontrollera eller hantera sina sexuella impulser.

Och så fort jag ser en man, direkt klistra detta på honom...eller konsturera samhället, lagar etc etc utefter detta...så ja de tär exakt vad hat innebär.

Nu råkar det falla sig så att just könet man dominerar inom ovan typer av beteende, men! det betyder inte att dessa saker är manliga "egenskaper" dvs följer automatiskt med att vara man, utan
det är beteenden, inlärda dito eller mer socialt acceptabla beteenden ( för män) som har eller kan ha biologisk bakgrund.

För at förklara det senare...ja män kan som biologisk varelse ex ha sämre impulskontroll gällande vissa saker, ex våldsutövning i sina hjärnor under viss ålder ex. Men! huruvida detta utövas som ett beteende ( dvs våld) är mer styrt av samhällets acceptans för detta än den ev. biologin bakom.

Att därför tilldöma hela det manliga släktet = impulsstyrda våldsverkare, vilket alla nog fattar är extremt dåliga "egenskaper" och ständigt i div kommunikation, debatter etc upprepa
Män ska inte få lov till ditt elelr datt pga sina "manliga egenskaper" är hat.
Citera
2019-08-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Jag har en fråga:
Visst är den här tråden din?
(Nedvärderas "kvinnliga egenskaper"?)

Hur väl anser du att det rimmar med ditt svar här?
Jag anser att man inte kan ha båda samtidigt. Varken åt ena eller andra hållet.

Sen att Merapi anser att kvinnor pressats in i fack, får väl stå för henne.
Hon har aldrig kunnat visa ett enda sätt på hur detta skulle gått till.

Lite som att allt som resten av världen inte gör för henne och kvinnor är en belastning som resten av världens måste åta sig att rätta till omgående.

Ingen är skyldig att hålla någon på en piedestal. Nu sitter kvinnor där och pissar neråt och kräver mer.

Jag anser att det är dags att släppa greppet om piedestalen och se dem gunga omkull sig själva.
Hur oomkullrunkeliga är det när det kommer till kritan?

haha jasså det har jag inte?

vad med "facken"

Sexuellt passiv
primär omorgstagare av barn

För att ta några uppenbart för alla "fack" som man ägnat sig och ägnar sig fortsatt åt, att pressa in kvinnor i, vare sig de nu vill detta eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in