Citat:
Ursprungligen postat av
redshift
Det jag säger är att det inte samtidigt går att ha ekonomisk tillväxt och en sjunkande energiförbrukning per capita. Det är energi som driver runt välståndsmaskineriet. Billig energi i stora kvantiteter resulterar i välstånd (och miljöförstöring).
Tycker du att det är dåligt med energieffektiva lösningar?
Du blandar ihop begrepp som inte har med varandra att göra.
Låt mig ta ett par enkla exempel som jag hoppas är tydliga.
I en fossilbil är det ca 10-15% av energin i bränslet som går till att flytta bilen.
Anta att någon kommer på ett sätt att förbättra energieffektiviteten för bilar så att alla bilar kan tillverkas så att dom förbrukar hälften så mycket. Inom tio år kan förbrukningen totalt sett halveras.
Är det, enligt ditt sätt att se, en försämrad levnadsstandard och sämre välstånd som drabbat alla därför att dom kör omkring med bilar som är mer energieffektiva?
Ta uppvärmning som ett annat exempel. Anta att energin för uppvärmning kan halveras med t.ex. bra och rätt använd värmepumpteknik, så att hälften av energin används.
Är det, enligt ditt sätt att se, en försämrad levnadsstandard som drabbat alla därför att dom bor i bostäder som är mer energieffektiva?
Eller blandar du bara ihop tillväxt och slöseri?
Mer fokus på energieffektivitet!
Mer fokus måste sättas på energieffektivitet. Vid all energianvändning. Transporter, uppvärmning, kyla etc. Så att energiförbrukningen kan minskas och CO2-utsläppen likaså.
En energieffektiv elbil förbrukar ungefär 10-15 kWh/100 km. En fossilbil förbrukar ca 5-7,5 l/100 km, motsvarande ca 50-75 kWh/100 km. Det finns många andra exempel på hur effektiviteten i all energianvändning kan och måste höjas för att en större andel av den energi som används ska kunna bli förnybar.
–