Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Jag tror inte att du skulle föredra operation stålbad. Vad menar du med att CO2 är reversibelt? Tror du att vi kan extrahera tusentals miljarder ton CO2 ur atmosfären? Och var skulle vi härbärgera detta sedan?
Nää, det är det jag menar, ingen vill ju göra det, men det är vad som krävs för att få ner utsläppen till den nivå som önskas. Eller finns det någon quick-fix som jag missar?
Skulle mänskligheten ta semester ett år på Mars skulle Co2-halterna på Jorden minska kraftigt. Jag menar säga vad man vill om Djingis Khan, men han var före sin tid. Hans härjningar torde vara den enskilt mest effektiva åtgärd mot Co2-halter. Jag vill förtydliga att jag inte tycker att folkmord är rätt väg att gå...
Citat:
Om du vet att ditt hus kommer att rasa om x antal år om du inte gör nödvändiga reparationer är det då den klokaste åtgärden att avvakta och se om rasar om x antal år och sedan göra operation stålbad?
Som jag ser det är det lite pest eller kolera. Det kommer att göra ont oavsett. Därför är 11 år en ganska rimlig tidsfrist, det ger oss tid att göra en genomtänkt plan. Får forskargrupp-en/erna rätt så vet vad vi behöver göra, och har de fel så behöver vi inte göra någonting alls, bra va?
Vad jag egentligen försöker säga är, få inte panik och ta inte överilade beslut.
Citat:
I vår tid med allt vårt överflöd och enorma tekniska landvinningar mäktar vi inte med att vidta kloka åtgärder, som minimerar skadorna. Är inte det en besvärande paradox?
Vill du ge några exempel på vilka dessa kloka åtgärder är? Tycker överlag att debatten saknar mycket i termer av konkreta åtgärder.