2019-08-06, 15:41
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det samma gäller för dig. Googlar snabbt på "holding the government to account".

The Opposition's main role is to question the government of the day and hold them accountable to the public.

Så funkar det inte i Sverige.

Därför att svenskarna gång på gång röstar fram oärliga partier som bildar mångkultur-kartell med varandra istället för att kraftfullt opponera på varandras dåliga politik.

Låt mig påminna om att du argumenterar för att det INTE är väljarna som ytterst ansvarar i en representativ demokrati. Du verkar inte anse att det beror på korruption i själva valproceduren. Hur går då det här ihop?

Väljarna bär ansvaret att hålla representanterna ansvariga.
Senast redigerad av Mjäll 2019-08-06 kl. 15:46.
Citera
2019-08-06, 15:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Därför att svenskarna gång på gång röstar fram oärliga partier som bildar mångkultur-kartell med varandra istället för att kraftfullt opponera på varandras dåliga politik.

Gemene man får lära sig i skolan, att s.k. "breda politiska lösningar", enighet och konsensus är ypperligt.

Tyvärr får gemene man inte lära sig, att enighet och konsensus mellan samtliga eller de flesta av riksdagens partier omintetgör den demokratiska processen. Man undrar, om skolan idag tvärtom lär ut att demokrati=enighet och konsensus?

Citat:
Låt mig påminna om att du argumenterar för att det INTE är väljarna som ytterst ansvarar i en representativ demokrati. Du verkar inte anse att det beror på korruption i själva valproceduren. Hur går då det här ihop?

Tyvärr obegripligt.

Citat:
Väljarna bär ansvaret att hålla representanterna ansvariga.

Och den rollen kan väljarna bara fylla, om de kan utvärdera konsekvenserna av den gångna mandatperiodens politik.

För att väljarna ska vara informerade om negativa konsekvenser av regeringens politik, så krävs det 1. att oppositionen opponerar mot ett negativt utfall av regeringens politik vilket media rapporterar om samt 2. att media informerar om ett negativt utfall av regeringens politik och inte (som idag) medvetet mörkar och döljer samt skönmålar utfallet av regeringspolitiken och därmed vilseleder väljarna.
Senast redigerad av Meiji 2019-08-06 kl. 16:11.
Citera
2019-08-06, 15:56
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Skälet till detta var nog rädslan för "köttberget"
Det blev en "sanning" bland både socialdemokrater (Nuder) och borgerliga att Sverige gick mot en demografisk kris med alltfler tärande pensionärer och allt färre närande skattebetalare.

Att då en mängd välutbildade raketforskare sökte sig till Sverige sågs som en ren vinst för landet , ja rent av som räddningen för ett underfinansierat pensionssystemet. Ett kompetensregn!
Tusentals välutbildade flyr till Sverige
Publicerad 3 juni 2015
Aldrig tidigare har så många välutbildade flytt till Sverige, enligt en granskning som SVT Nyheter gjort. In i landet strömmar färdigutbildade ingenjörer, läkare och ekonomer. Antalet godkända civilingenjörer från utlandet har mer än fördubblats på bara ett år.

I Sverige sker just nu en massiv import – av kunskap. Av de flyktingar som kommer till Sverige har många med sig universitets- och högskoleutbildningar.
...
Tilltagande kompetensregn
Den andra myndigheten som hanterar utländska examina ser samma utveckling. Hos Socialstyrelsen, som har hand om legitimationsyrken som läkare och tandläkare har ansökningarna också ökat kraftigt. Bara mellan 2013 och 2014 ökade ansökningarna där med 36 procent. Socialstyrelsen fick nyligen mer pengar av regeringen för att snabbare kunna ta hand om utländska examina. På UHR ser man inga tecken på avmattning i det kompetensregn som just nu faller över Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/tusentals-valutbildade-flyr-till-sverige

Men som alltid när politiker tar sig an något går det åt helvete. Man tog in fel migranter.
De migranter man tog in var till största delen i andra änden av kompetensskalan.
Och än värre, ointresserade av att integrera och assimilera sig i vårt land.

Nu sitter man med ett ännu mer belastat pensionssystem, ett ännu större krav på finansiering från offentlig sektor av vård, skola, omsorg och ännu fler som blir bidragsförsörjda på livstid över flera generationer. Och dessutom snabbt eskalerande våld och med tydliga klansamhällen i samhället.
Och det finns fortfarande de politiker som tror att den förda migrationspolitiken räddat problemet med "köttberget".
De tror på allvar att alternativet varit värre. Fortfarande.

Det är dags att fråga politikerna hur de tänk lösa den uppkomna situationen. Inte älta att om det hänt verkligen hänt i ytterligare tio år. Fråga dem vad de gör åt saken. Inte vad de säger om frågan.

Håller med om att Staten försökt påpeka en del goda intentioner för invandring. Att lösa kostnaden för en ökad äldre befolkning är en. Men i och med att vi befinner oss i ett så katastrofläge och att man ändå fortsätter på inslagen väg måste betyda att avsikten ligga djupare. Staten har från ruta ett frånsagt sig ansvaret som alltid vilat hos folket. När polisen säger att vi inte ska ha guldhalskedjor och dyra klockor synliga i offentliga miljöer är det signal om att staten lägger ansvaret hos enskilda medborgare. Swebbtv sände i våras när man demonstrerade för att Dianagårdens demensboende i Östermalm blev hem för asylsökande. Snart går hälften av landets alla kommuner och regioner ett stort minus, men SKL talar bara om ökade skatter, som ju naturligtvis kommer från medborgarnas inkomster. Ju fler problem som uppstår ju mer belastar man befolkningen.

SD har en potential på ca 20 till 25 procent av rösterna. Alla dessa väljare är rasister menar etablissemanget. Så även alla 60 procent som vill stoppa massinvandringen. Bara 20 procent som är för är goda. Men man framställer det som att dessa 20 procent är 95 procent. Vilket säger en hel del om den hybris som råder. Ungefär som när Palme försvarade Geijer.

Det ligger en så stor fucking prestige hos etablissemanget att det här ska fungera att allt är tillåtet. Inte minst ser vi detta nu senast i åtalet och häktningen av Asap Rocky. Dölj för fan eller försvara migrationens konsekvenser med alla medel. Spelar ingen roll om vi skämmer ut oss internationellt. När så sker kommer politiska sändebud i vår mainstreammedia att göra allt för att minimera skadan genom att vinkla rapporteringen. I min bekantskap är det fler som irriterar sig över Trumps uttalanden än över skandalen med rättsväsendet.
Senast redigerad av TheLucky 2019-08-06 kl. 16:04.
Citera
2019-08-06, 16:04
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det är begripligt att du inte "orkar" det. Du vet ju lika väl som jag, att det har inte funnits ngr explicita deklarationer.
Du tycker inte Reinfeldts ’öppna era hjärtan’ räknas som ett explicit vallöfte? Löfvéns ’mitt Europa bygger inga murar’?
Vad vill du ha, en numrerad lista underskriven av partiledaren?
Citera
2019-08-06, 16:18
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du tycker inte Reinfeldts ’öppna era hjärtan’ räknas som ett explicit vallöfte? Löfvéns ’mitt Europa bygger inga murar’?

"Öppna era hjärtan" och "Mitt Europa bygger inga murar" måste kompletteras med: Mitt parti är likgiltigt för hur stora negativa ekonomiska konsekvenser det får för den befintliga befolkningen; Mitt parti är även likgiltigt inför hur många brottsoffer som vår invandringspolitik skapar samt likgiltigt för övriga negativa sociala konsekvenser som vår invandringspolitik resulterar i.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad vill du ha, en numrerad lista underskriven av partiledaren?

Ett partiprogram, valmanifest och valplattform som explicit framför bl.a., att svenskarna får avstå från vård, skola omsorg.
Citera
2019-08-06, 16:28
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
"Öppna era hjärtan" och "Mitt Europa bygger inga murar" måste kompletteras med: Mitt parti är likgiltigt för hur stora negativa ekonomiska konsekvenser det får för den befintliga befolkningen; Mitt parti är även likgiltigt inför hur många brottsoffer som vår invandringspolitik skapar samt likgiltigt för övriga negativa sociala konsekvenser som vår invandringspolitik resulterar i.

Ett partiprogram, valmanifest och valplattform som explicit framför bl.a., att svenskarna får avstå från vård, skola omsorg.

Saken är ju den som de flesta normalbegåvade förstod redan då och de allra flesta idag har fattat är:

att politikerna och massmedia ljög eller så är de riktigt lågbegåvade när de påstod
Att befolkningstillväxten var för låg
Att det var ett kompetensregn som kom till Sverige
Att det var en liten ansträngning som kommer betala sig längre fram
Att alla inklusive partikamrater och andra prominenta som motsade sig denna världsbild fick sparken eller blev kölhalad i massmedia samt försatt i frysboxen.
Bland andra vissa politiker i Moderaterna, tex. Marcus Birro för att nämna en.
Citera
2019-08-06, 16:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Saken är ju den som de flesta normalbegåvade förstod redan då och de allra flesta idag har fattat är:

att politikerna och massmedia ljög eller så är de riktigt lågbegåvade när de påstod
Att befolkningstillväxten var för låg
Att det var ett kompetensregn som kom till Sverige
Att det var en liten ansträngning som kommer betala sig längre fram
Att alla inklusive partikamrater och andra prominenta som motsade sig denna världsbild fick sparken eller blev kölhalad i massmedia samt försatt i frysboxen.
Bland andra vissa politiker i Moderaterna, tex. Marcus Birro för att nämna en.

Det handlar inte enbart eller ens främst om hur pass begåvad man är. Jag hajade till när jag läste följande, som skrevs 1938:

"How completely the imposition of a comprehensive authoritarian creed stifles all spirit of independent inquiry; how it destroys the sense for any other meaning of truth than that of conformity with the official doctrine; how differences of opinion in every branch of knowledge become political issues — these must be seen in one of the totalitarian countries to be appreciated."

Denna "[stifling of] all spirit of independent inquiry"; "[the destruction] of the sense for any other meaning of truth than that of conformity with the official doctrine" och "how differences of opinion in every branch of knowledge become political issues" är lätt att varsebli i Sverige.

Sverige är ett totalitärt land, vilket få verkar ha insett vidden av.
Citera
2019-08-07, 00:04
Medlem
Vetgirig1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Håller med om att Staten försökt påpeka en del goda intentioner för invandring. Att lösa kostnaden för en ökad äldre befolkning är en. Men i och med att vi befinner oss i ett så katastrofläge och att man ändå fortsätter på inslagen väg måste betyda att avsikten ligga djupare. Staten har från ruta ett frånsagt sig ansvaret som alltid vilat hos folket. När polisen säger att vi inte ska ha guldhalskedjor och dyra klockor synliga i offentliga miljöer är det signal om att staten lägger ansvaret hos enskilda medborgare. Swebbtv sände i våras när man demonstrerade för att Dianagårdens demensboende i Östermalm blev hem för asylsökande. Snart går hälften av landets alla kommuner och regioner ett stort minus, men SKL talar bara om ökade skatter, som ju naturligtvis kommer från medborgarnas inkomster. Ju fler problem som uppstår ju mer belastar man befolkningen.

SD har en potential på ca 20 till 25 procent av rösterna. Alla dessa väljare är rasister menar etablissemanget. Så även alla 60 procent som vill stoppa massinvandringen. Bara 20 procent som är för är goda. Men man framställer det som att dessa 20 procent är 95 procent. Vilket säger en hel del om den hybris som råder. Ungefär som när Palme försvarade Geijer.

Det ligger en så stor fucking prestige hos etablissemanget att det här ska fungera att allt är tillåtet. Inte minst ser vi detta nu senast i åtalet och häktningen av Asap Rocky. Dölj för fan eller försvara migrationens konsekvenser med alla medel. Spelar ingen roll om vi skämmer ut oss internationellt. När så sker kommer politiska sändebud i vår mainstreammedia att göra allt för att minimera skadan genom att vinkla rapporteringen. I min bekantskap är det fler som irriterar sig över Trumps uttalanden än över skandalen med rättsväsendet.

+1. Mitt i prick.

Det är nu när tydliga sprickor i våra välfärdssystem inte längre går att sopa under mattan som det börjar bli riktigt spännande att se hur väl ideologin om "att vara god" kommer att hålla. Vilka ursäkter kommer våra kära "journalister" och representanter i riksdagen att komma med? (Eh jag menar aktivister där, ett mer passande ord.) Och frågan är - kommer gemene svensk att köpa alla dessa nya "åtgärder" som kommer: höjd skatt, minskad service, minskad säkerhet?

Min tanke är att detta spel för galleriet kommer att kunna pågå rätt länge i det här landet så länge som farsen om "den onde rasisten/nazisten" håller i sig. Och det verkar den ha alla de rätta förutsättningar att göra. Folk är konflikträdda och tappar vettet om de ser ett par arga kommentarer från våra kära godhets-ideologer på sin Instagram/Facebook. Ingen vågar börja stå upp för något eftersom man blir direkt nedskjuten av dessa mobbare fysiskt, socialt och ekonomiskt (jobb exempelvis). Detta är ju demokrati serru...

Asap Rocky-fallet var så tragikomiskt så det saknas ord. Blir lite svårt nu att hålla masken uppe när övriga världen vet mycket väl vad som pågår och i vilken riktning landet är på väg.
Citera
2019-08-07, 10:33
Medlem
kalipp0s avatar
Citat:
Försöker svara alla som citerar mig. Men jag har tyvärr dragit slutsatsen (baserat på dina inlägg i en annan tråd - länk), att det är inte meningsfullt att föra ngn diskussion med dig.

Jag försöker svara alla som citerar mig men jag har tyvärr dragit slutsatsen att det inte går att diskutera med dig.
Citera
2019-08-07, 11:12
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Håller med om att Staten försökt påpeka en del goda intentioner för invandring. Att lösa kostnaden för en ökad äldre befolkning är en. Men i och med att vi befinner oss i ett så katastrofläge och att man ändå fortsätter på inslagen väg måste betyda att avsikten ligga djupare.
...
Det ligger en så stor fucking prestige hos etablissemanget att det här ska fungera att allt är tillåtet.
...
Dölj för fan eller försvara migrationens konsekvenser med alla medel. Spelar ingen roll om vi skämmer ut oss internationellt. När så sker kommer politiska sändebud i vår mainstreammedia att göra allt för att minimera skadan genom att vinkla rapporteringen. I min bekantskap är det fler som irriterar sig över Trumps uttalanden än över skandalen med rättsväsendet.

Det är väl detta som gör mig mest förvånad. ALLA medel är tillåtna och genomförs alltmer öppet och provocerande på ett som jag tycker helt nytt sätt. Mer som en rå maktdemonstration än att argumentera för sin sak. Och argumenterar man använder man felaktigt underlag. Medvetet. Och för den insatte läsaren övertydligt. Som ren maktdemonstration. Eller är det provokationer?

All ljuga, köra fake news och skylla på motparten sker systematiskt. Allt mer öppet konfrontativt.

Antingen har de en agenda som de följer, eller också försöker de dölja något ännu värre, eller också är de "bara" idioter.

De senaste verkar det dessutom som om de medvetet förstärker vilket i sig stärker misstanken om att alternativ med agenda och syfte faktiskt finns som orsak.

Och det är DN som är flaggskeppet i denna svenska agendasättande kampanj. Bunkern.

”Vi kommer att satsa mer på agendasättande journalistik”, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.
Citera
2019-08-07, 11:56
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Enda tänkbara bromsen är självfallet att folk slutar rösta på partier vars affärsidé är att fylla landet med omöjliga muhammedaner. Alltid mycket gnäll om politiker som gjort si och så, problemet är väljarna. Man har fått exakt det MENA-kaos man röstat på och värre blir det.

2009 var detta inte helt klarlagt. Idag däremot, kan ingen sväva i ovisshet om att en röst på S, C, L, MP, KD och V innebär ständigt återkommande flodvågor av ointegrerbara utomeuropéer.
Du glömde M.
Moderaterna är massinvandringsglobalister som tillsammans med alliansen och MP 2006- 2014 släppte in närmare 1 miljon.
Det är i stort exakt samma folk som styr M idag. En röst på 7-partier är en röst för den politik som förts de senaste 20 åren.
Där ingår M i allra högsta grad.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2019-08-07 kl. 11:59.
Citera
2019-08-07, 13:27
Medlem
Månsans avatar
Ja, M bör nog vara med. Historiskt ett helt rubbat massinvandringsparti. Samt totalt opålitliga. Så fort de ska samarbeta med folkpartiet, centern och kd kastar de allt förnuft överbord och låter de andra dårarna diktera invandringen, mass-amnestier och sjuka undantag brukar stå som spön i backen.

Klassar dock M som något mindre livsfarliga än de övriga sex massinvandringspartierna. Nån satans gång måste väl M lära sig? Idag finns ju dessutom det ständigt överhängande hotet att väljarna drar till SD om man gör som man brukar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in