2019-07-02, 03:23
Medlem
(Tyckte det här var mest lämpligt då jag inte hittar något för bara "politik".. )
Det vore intressant och se var folk hamnar på detta test baserat på Jonathan Haidts arbete o teori.

https://www.idrlabs.com/morality/6/test.php

Berätta gärna sedan vad ni röstade på i förra valet till riksdagen.

Här är mitt..
Your scores:

Care 39%
Loyalty 44%
Fairness 44%
Authority 64%
Purity 6%
Liberty 94%

Your strongest moral foundation is Liberty.

Your morality is closest to that of a Libertarian.

Jag Röstade på SD.. =)
Citera
2019-07-02, 04:50
Medlem
Your scores:
Care 78%
Loyalty 44%
Fairness 56%
Authority 36%
Purity 19%
Liberty 94%

Your morality is closest to that of a Libertarian.

I riksdagsvalet röstade jag på Sd. I EU valet på Klassiskt liberala partiet. I kommande val planerar jag att rösta på KLP.
Citera
2019-07-02, 08:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Your scores:

Care 67%
Loyalty 44%
Fairness 100%
Authority 39%
Purity 56%
Liberty 44%

Your strongest moral foundation is Fairness.
Your morality is closest to that of a Left-Liberal.

Jag röstade på Moderaterna.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2019-07-02 kl. 09:15.
Citera
2019-07-02, 09:02
Medlem
tryggtochbras avatar
Your scores:

Care 86%
Loyalty 47%
Fairness 83%
Authority 47%
Purity 69%
Liberty 69%

Your strongest moral foundation is Care.

Röstade SD
Citera
2019-07-02, 09:04
Medlem
Your scores:

Care 69%
Loyalty 39%
Fairness 19%
Authority 31%
Purity 56%
Liberty 97%

Your morality is closest to that of a Libertarian

Röstar AFS tidigare SD, (mest pga, you know what).
Citera
2019-07-02, 09:17
Medlem
Your scores:
Care 58%
Loyalty 58%
Fairness 64%
Authority 56%
Purity 44%
Liberty 94%

Your strongest moral foundation is*Liberty.

Your morality is closest to that of a*Libertarian.

Röstade SD
Citera
2019-07-02, 10:01
Moderator
Meijis avatar
Man undrar lite över, hur testet utvärderas. Baseras på dem som testat sig hittills, så verkar utvärderingen bero av blott 1 faktor. Den parameter, som fått högst resultat bestämmer, vad "your morality is closest to"

Ngn som fått högst på Care eller Fairness får omdömet: Your morality is closest to Left-Liberal.

Ngn som fått högst på Liberty får omdömet: Your morality is closest to Libertarian.

Jag skulle tro, att åtminstone bland dem som röstat på SD, så kommer det deras palett av Care, Loyalty, Fairness, Authority, Purity och Liberty att vara väldigt skiftande.

Dels finns det sannolikt kulturskillnader som påverkar testet.

Dels är situationen i Sverige extrem, då de sju invandringsansvariga partierna är politiskt ansvariga för skottlossning (med automatvapen!!) på öppen gata m.m.

Det torde vara många, som väljer SD som en konsekvens av att de väljer bort de sju migrationsansvariga partierna, då dessa samvetslöst obesörjer skottlossning (med automatvapen!!) på öppen gata och annan importerad grov brottslighet m.m.
Senast redigerad av Meiji 2019-07-02 kl. 10:13.
Citera
2019-07-02, 10:24
Medlem
Mjälls avatar
Kul med listtråd. Får flashback (höhö) till mindre seriösa diskussionsforum.

Your scores:
Care 83%
Loyalty 53%
Fairness 83%
Authority 53%
Purity 47%
Liberty 86%

Röstade såklart på Klassiskt Liberala Partiet eftersom de inte är efterblivna om välfärdsinvandring och inte är efterblivna om narkotika, de två viktigaste frågorna för Sverige idag.
Citera
2019-07-02, 10:37
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Kul med listtråd. Får flashback (höhö) till mindre seriösa diskussionsforum.

Your scores:
Care 83%
Loyalty 53%
Fairness 83%
Authority 53%
Purity 47%
Liberty 86%

Röstade såklart på Klassiskt Liberala Partiet eftersom de inte är efterblivna om välfärdsinvandring och inte är efterblivna om narkotika, de två viktigaste frågorna för Sverige idag.

Det var intressant! Jag trodde - baserat på dem som testat sig före dig - att testets utvärdering bara bestod av 1 faktor (den som fått högst värde). Men, det stämmer inte i ditt fall. Your strongest moral foundation is Liberty - men du blev klassad som en Left-Liberal, då du också fick höga värden på Care och Fairness.
Citera
2019-07-02, 10:39
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det var intressant! Jag trodde - baserat på dem som testat sig före dig - att testets utvärdering bara bestod av 1 faktor (den som fått högst värde). Men, det stämmer inte i ditt fall. Your strongest moral foundation is Liberty - men du blev klassad som en Left-Liberal, då du också fick höga värden på Care och Fairness.

Ja, lite mer invecklat verkar det vara.

Tyckte testfrågorna var ganska roligt skrivna. Det var en fråga om att servera en chokladkaka formad som hundbajs, vilken enligt min uppfattning var komisk. Moral genomsyrar hela tillvaron, i högt och lågt.
Citera
2019-07-02, 10:41
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Man undrar lite över, hur testet utvärderas. Baseras på dem som testat sig hittills, så verkar utvärderingen bero av blott 1 faktor. Den parameter, som fått högst resultat bestämmer, vad "your morality is closest to"

Ngn som fått högst på Care eller Fairness får omdömet: Your morality is closest to Left-Liberal.

Ngn som fått högst på Liberty får omdömet: Your morality is closest to Libertarian.

Nej, riktigt så enkelt verkar det inte vara – jag fick:

Your morality is closest to that of a Conservative.

Citat:
Jag skulle tro, att åtminstone bland dem som röstat på SD, så kommer det deras palett av Care, Loyalty, Fairness, Authority, Purity och Liberty att vara väldigt skiftande.

Dels finns det sannolikt kulturskillnader som påverkar testet.

Dels är situationen i Sverige extrem, då de sju invandringsansvariga partierna är politiskt ansvariga för skottlossning (med automatvapen!!) på öppen gata m.m.

Det torde vara många, som väljer SD som en konsekvens av att de väljer bort de sju migrationsansvariga partierna, då dessa samvetslöst obesörjer skottlossning (med automatvapen!!) på öppen gata och annan importerad grov brottslighet m.m.

Bra poäng.
Citera
2019-07-02, 10:50
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Ja, lite mer invecklat verkar det vara.

Tyckte testfrågorna var ganska roligt skrivna. Det var en fråga om att servera en chokladkaka formad som hundbajs, vilken enligt min uppfattning var komisk. Moral genomsyrar hela tillvaron, i högt och lågt.

Det är ett intressantare test, än de vanliga testet i svenska tidningar inför valet.

Jag anser, "att servera en chokladkaka formad som hundbajs" vara ett tilltag, som är respektlöst mot gästerna - OM man inte vet, att alla gäster på förhand skulle vara roade. Och det vet man ju inte.

Där markerade jag ogillande. Men, man undrar, vad de som utformat testet har för analys betr. vad som motiverar respondentens svar på den frågan. Jag har läst Haidt, varför jag tror, att den frågan är tänkt att testa inställningen till purity.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in