Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
En sorts övergivenhetskänsla? PP och GM skulle gå i olika gymnasium kanske. Och PP kanske var den ende riktigt gode vännen han hade. Nu skulle han bli ensam. "Hellre dödar jag honom än att nån annan skall bli hans bäste kompis". Ungefär som svartsjuk äkta man där hustrun begärt skilsmässa? Jag vet inte om de stod varandra fullt så nära, men har fått intrycket att de varit bästa vänner under lång tid.
Inte omöjligt. Om JL nu har AS eller lider av psykisk ohälsa så är denne mer sårbar. Skribenten som postade klassfotot skrev att JL har AS. Ett rykte, eftersom denne inte var närmare bekant med de båda men ändå.
(FB) Yxattack mot tonåring vid Rösjöbadet, Sollentuna 2019-08-02 (avliden)
Saker kan ta sig omåttligt stora proportioner. Förändringar är jobbiga för många men jobbigare för personer med sårbarhet. Mordet med ev planering inberäknad måste ha drivits på att mycket starka känslor. Vad de bottnat i vet vi ännu inte, men jag spekulerar i en rädsla förändring/framtiden och övergivenhet som resulterat i en känsla av upplevt svek.
Har man AS så har man svårt att se framåt, inte bara som i konsekvenstänkande, utan att föreställa sig skeenden, som framtiden. Och man kan säkert uppleva något som svek pga bristande inlevelseförmåga. Det som kallas ”Theory of Mind”: förmågan att förstå skillnaden mellan sitt eget och andra människors sätt att tänka, känna och handla.
Det ska bli verkligt intressant att få veta vad som lett fram till ett så drastiskt och initialt så obegripligt dåd.