2019-08-06, 12:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loopos
Hammare. Christine Schürrer använde en hammare. Inte yxa.

Åh, du har helt rätt. Samna sak med hammare. Inget man bara gömmer.
Citera
2019-08-06, 13:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcape
Kan du länka klassfotot? finns JL med där?

Foto på PP och JL
https://gyazo.com/2decf5f956bab469961c37aa2e598dd5
Citera
2019-08-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att vara långsint som fan, innebär inte att man har Asperger. Men från att vara långsint till att döda sin polare med yxa, dit är det långt.

Man kan uppfattas som långsint, eftersom man reagerar långt efter händelsen..

"En del med Asperger behöver ofta ganska lång tid för att greppa en situation och förstå den. Man kan behöva fundera lite på det man hört eller sett, vad som hände och vad det betydde.

Det innebär att man kan bli rasande långt efter alla andra. Andra kan vara jätteupprörda över något, medan man själv är upptagen med att bearbeta informationen. Sedan, kanske på kvällen när man är på väg att somna eller flera veckor senare när man själv har förstått det hela, drabbas man av samma ilska som de andra. Då är de andra istället redan vara klara med det som har skett och har lagt det bakom sig.

När man själv blir utsatt för något som är värt att bli riktigt arg för, kan den här reaktionstiden vara jobbig. Får man komma och kräva förklaringar eller ursäkter av andra flera dagar eller veckor efter att något hänt?

Risken är att man blir betraktad som långsint. Så är ju inte riktigt fallet, eftersom känslan uppstår först då man har förstått vad som hände. Men det här är jättesvårt för personer utan Asperger att förstå, och det finns en risk att man blir betraktad som en som inte kan släppa gamla oförrätter. Kanske får man fundera på vad man tjänar på att ta upp det i efterhand. Är det nödvändigt för en fortsatt vänskapsrelation kanske man måste, men ibland kan det räcka att man får tala med någon utomstående om det som hände."
Citera
2019-08-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man kan uppfattas som långsint, eftersom man reagerar långt efter händelsen..

"En del med Asperger behöver ofta ganska lång tid för att greppa en situation och förstå den. Man kan behöva fundera lite på det man hört eller sett, vad som hände och vad det betydde.

Det innebär att man kan bli rasande långt efter alla andra. Andra kan vara jätteupprörda över något, medan man själv är upptagen med att bearbeta informationen. Sedan, kanske på kvällen när man är på väg att somna eller flera veckor senare när man själv har förstått det hela, drabbas man av samma ilska som de andra. Då är de andra istället redan vara klara med det som har skett och har lagt det bakom sig.

När man själv blir utsatt för något som är värt att bli riktigt arg för, kan den här reaktionstiden vara jobbig. Får man komma och kräva förklaringar eller ursäkter av andra flera dagar eller veckor efter att något hänt?

Risken är att man blir betraktad som långsint. Så är ju inte riktigt fallet, eftersom känslan uppstår först då man har förstått vad som hände. Men det här är jättesvårt för personer utan Asperger att förstå, och det finns en risk att man blir betraktad som en som inte kan släppa gamla oförrätter. Kanske får man fundera på vad man tjänar på att ta upp det i efterhand. Är det nödvändigt för en fortsatt vänskapsrelation kanske man måste, men ibland kan det räcka att man får tala med någon utomstående om det som hände."
Tack sno, för förklaringen. Jag är inte insatt i asperger alls. Långsinthet för mig är att aldrig släppa en oförrätt, inte glömma och inte förlåta. Men tydligen kan det uppfattas så i andra sammanhang, såsom du förklarar. Fast då skulle jag inte kalla det långsinthet, utan en försenad reaktion. Men det går ju på ett ut. Jag har också förstått att aspergerdrabbade också kan ha väldigt höga betyg i skolan, precis som JL faktiskt också hade, i likhet med PP.
Citera
2019-08-06, 13:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Påståendet att det är ett planerat mord verkar komma från en anonym källa som berättat för Aftonbladet.

Men enligt MGMs advokat förnekar MGM att ha gjort sig skyldig till mord.

Det är en märklig historia detta, och jag skulle inte bli förvånad om händelseförloppet är litet mer komplicerat än vad media och en del här i tråden verkar tro.
Citera
2019-08-06, 13:16
Medlem
Citat:
Tack sno, för förklaringen. Jag är inte insatt i asperger alls. Långsinthet för mig är att aldrig släppa en oförrätt, inte glömma och inte förlåta. Men tydligen kan det uppfattas så i andra sammanhang, såsom du förklarar. Fast då skulle jag inte kalla det långsinthet, utan en försenad reaktion. Men det går ju på ett ut. Jag har också förstått att aspergerdrabbade också kan ha väldigt höga betyg i skolan, precis som JL faktiskt också hade, i likhet med PP.

Inte jag heller. Men jag googlar för fullt.

Det kan ju vara så att MGM upplevde en kränkning som eventuellt ägde rum typ flera veckor tidigare. Han blev så rasande att han gick och köpte ett mordvapen (yxan) och lockade PP till denna öde plats för att skipa rättvisa. Istället för att prata med en psykolog/förälder.

Jag vet att jag delvis talar emot mig själv när jag undrar hur man ska våga vara kompis med en udda kuf som beter sig annorlunda än alla ändra, eftersom aspisar generellt inte begår våldsbrott mer än vanliga människor. Men just detta att de som gör det är så kusligt konstiga i sitt sätt att "tänka logiskt"..
Citera
2019-08-06, 13:18
Medlem
Citat:

Jag tror inte bara det handlar om försenad reaktion. Här är ett forum där aspergare själva diskuterar frågan. Alla verkar inte vara hämndlystna men en del är det definitivt.

Citat:
Jag är extremt långsint, om någon gör mig eller mina kära illa, så hatar jag dem lääänge. Kanske för evigt.
Det finns en och annan på min hatlista.
De gånger jag har hämnats på någon, har det slutat med att det är jag som får lida för det..

http://www.aspergerforum.se/langsinthet-hamndlystnad-t4168-24.html
Citera
2019-08-06, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Påståendet att det är ett planerat mord verkar komma från en anonym källa som berättat för Aftonbladet.

Det är en märklig historia detta, och jag skulle inte bli förvånad om händelseförloppet är litet mer komplicerat än vad media och en del här i tråden verkar tro.

Håller med om det sistnämnda.
Citera
2019-08-06, 13:20
Medlem
Citat:

Det kanske bara beror på hur MGM uppfattar begreppet "mord"?

Att han köpte mordvapnet och tog med sig det och planerade att åka till skogen i hans skalle inte är något bevis på "planering". Han kanske hävdar att lusten att döda sin kompis kom som en blixt från en klar himmel? Alternativt att han inte menade att döda utan blev bara så arg att han inte kunde tänka på konsekvenserna.
Citera
2019-08-06, 13:21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Håller med om det sistnämnda.
Ja, känns det inte litet avigt och krångligt att handla in verktyg och cykla med kompisen 5-6 km
för att drämma en yxa i skallen på honom?

Eftersom han nu ringde SOS och blev inplockad på direkten kunde han lika gärna ha gjort det på hemmaplan?
Citera
2019-08-06, 13:22
Medlem
Citat:

Att det är planerat förstod man ganska fort eftersom han hade en liten nyinköpt arsenal, inkl yxa, med sig i en väska. Gm förnekar inte alls att han gjort sig skyldig till mord. Men han erkänner inte heller. Han har däremot inte undandragit sig häktning vilket man tar som ett erkännande i sig. Han har också tillstått att det är han som tillfogat PP skadorna. Så vilken förklaring han ger, genom att inte erkänna mord, vet vi ju inte. Än.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte jag heller. Men jag googlar för fullt.

Det kan ju vara så att MGM upplevde en kränkning som eventuellt ägde rum typ flera veckor tidigare. Han blev så rasande att han gick och köpte ett mordvapen (yxan) och lockade PP till denna öde plats för att skipa rättvisa. Istället för att prata med en psykolog/förälder.

Jag vet att jag delvis talar emot mig själv när jag undrar hur man ska våga vara kompis med en udda kuf som beter sig annorlunda än alla ändra, eftersom aspisar generellt inte begår våldsbrott mer än vanliga människor. Men just detta att de som gör det är så kusligt konstiga i sitt sätt att "tänka logiskt"..
Det är ju inte säkert att någon ens kände till att JL hade något våldsamt i sig. Vi har väl alla nån eller några halvmärkliga personer i vår närhet som vi umgås med eftersom de kan vara både roliga och goa att vara tillsammans med. Och också för att vi känt dom sen dagis/småskolan etc. Han är ju heller inte straffad tidigare.
Citera
2019-08-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ja, känns det inte litet avigt och krångligt att handla in verktyg och cykla med kompisen 5-6 km
för att drämma en yxa i skallen på honom?

Eftersom han nu ringde SOS och blev inplockad på direkten kunde han lika gärna ha gjort det på hemmaplan?
Han måste ju lura med honom till nåt ställe där man inte blir störd. Nåt som är naturligt för dom båda. Det kanske detta ställe var? Ostördheten var ju också ett måste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in