2019-08-08, 11:42
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men om man planerar ett mord, så planerar man att komma undan. Åtminstone är det något jag fått för mig. De flesta drar. Jag har inte hört talas om detta tidigare. Han stannar kvar, ringer polis, erkänner i telefon och dessutom vinkar in polisbil för att visa var kroppen ligger. Att en förövare ringer polisen är ofta för att inte bli misstänkt. Vilket ju sällan fungerar.

JL är inte normal eller fullt friskt. JL vet att han kommer åka fast så istället gör han det enkelt för sig och ringer polisen samt erkänner direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gudsfruktan
I de första artiklarna stod att en tonåring ringt till polisen och uppgett att han "begått ett grovt brott mot en annan person." Med citattecken. Om det verkligen var så han uttryckte sig så låter det både udda och kyligt.

Jag gissar också på att han var väldigt kylig när han svarade i telefon eller rättare sagt lät väldigt oberörd.

Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Du är löjlig och gör en dum jämförelse.

Ok.

Vad kan han tänkas få för straff egentligen? Blir väl knappast fängelse utan ungdomsvård?
Citera
2019-08-08, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Har BO:s föräldrar fått betalt av tidningen genom hänga ut sin son med namn och allt i massmedia?

Det som har hänt borde vara en högst privat angelägenhet som ingen annan än polisen har att göra med. Eller är det pengarna som avgör vad som skrivs i massmedia. Det är klart att en 16 årig yxmördare skapar säljande rubriker och det finns alltid de som vill sko sig på andras bekostnad.

Så fungerar det inte i Sverige och knappast något annat land heller. Det finns något som kallas allmänintresse och detta fall har uppenbarligen ett sådant. Vanliga människor är intresserade när det händer allvarliga brott och det betraktas inte bara som en privatsak. Domstolsförhandlingar är också öppna så att allmänheten skall kunna gå dit och se att det verkligen skipas rättvisa.

Sverige är ändå väldigt restriktivt jämfört med många andra länder där det till exempel läggs ut bilder på brottsoffer och misstänkta på löpsedlar innan de är dömda.
Citera
2019-08-08, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Funderar över vad du skrivit.Kan ju ligga någon sanning i detta.

Det som förvånar om JL verkligen ville ”känna hur det är att döda någon” är att han i så fall inte såg till att slutföra det hela där och då. PP levde ju och kördes till sjukhus.
Kunde kanske överlevt svårt skadad?

De störda mördare som vill känna hur de tar någons liv brukar prata om makten och känslan när offret tar sista andetaget och livet slocknar i ögonen.
Den här killen ringer efter hjälp. Eller trodde han att PP verkligen var död?

Eller vaknade JL upp och insåg vad han gjort? Det stämmer dock inte med ett kallt och sakligt larmsamtal.

Exprimentet var "klart". Jag tror det gick ut på det jag skrev. När det inte funkade så var exprimentet ointressant. Jag tror inte att det gav det han ville ha. Jag tror inte att ta livet av försökspersonen var första prioritet utan mer att se om det gick att klyva nån i två delar. Alltså var han "färdig" och ringde larmsamtalet som "vanligt". Jag tror att uppfattningen "kylig och känslokall" beror på att han helt enkelt bara var saklig. Jag tror inte riktigt han visste vad han skulle göra sen. Antingen kommer han inse vad han gjort eller så kommer han fortsätta fundera ut ett bättre sätt "nästa gång".
Citera
2019-08-08, 11:52
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Eller trodde han att PP verkligen var död?

Trodde att han var död tippar jag på.

BO tuppar av direkt efter ha fått ett slag mot huvudet av en yxa och ligger livlös på marken, knappast att PP gick fram och försökte känna på pulsådern eller se om han var i liv.
Citera
2019-08-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Exprimentet var "klart". Jag tror det gick ut på det jag skrev. När det inte funkade så var exprimentet ointressant. Jag tror inte att det gav det han ville ha. Jag tror inte att ta livet av försökspersonen var första prioritet utan mer att se om det gick att klyva nån i två delar. Alltså var han "färdig" och ringde larmsamtalet som "vanligt". Jag tror att uppfattningen "kylig och känslokall" beror på att han helt enkelt bara var saklig. Jag tror inte riktigt han visste vad han skulle göra sen. Antingen kommer han inse vad han gjort eller så kommer han fortsätta fundera ut ett bättre sätt "nästa gång".
Att han sa detta ang "experiment" var inte för att det VAR ett experiment utan för att få PP att slappna av: ... lurade han sin vän att inte vara på sin vakt genom att säga att de ska ”göra ett experiment”, enligt egen utsago." https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJenpa/uppgifter-tonaringen-planerade-forst-att-doda-en-annan-van

Det fanns ju en liten risk att PP hade blivit skiträdd annars om han sett att JL plockat upp en yxa ur väskan. Han hade reagerat, varit beredd och kanske slagits för sitt liv. Nu trodde han att yxan var en del av ett experiment och därmed var det ju lugnt, och han reagerade inte. Så tänker jag.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-08 kl. 12:04.
Citera
2019-08-08, 12:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConservativeAlpha
Trodde att han var död tippar jag på.

BO tuppar av direkt efter ha fått ett slag mot huvudet av en yxa och ligger livlös på marken, knappast att PP gick fram och försökte känna på pulsådern eller se om han var i liv.

JL måste dock gått fram till PP igen efter första yxslaget - han slog ju minst två, kanske fler gånger.
Citera
2019-08-08, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart

Ja men det är något som är väldigt konstigt. Varför larmade han? Om han nu hade planer på att göra om det så hade han väl försökt att komma undan och det hade han nog haft goda chanser att göra.
Därför tror jag själv mer på att han faktiskt var ute efter att döda BO. När han larmade var han nog ganska säker på att BO inte skulle överleva. Han hade gjort det han skulle och då kunde han lika bra erkänna. En lustmördare / psykopat borde inte erkänt utan velat uppleva kicken fler gånger.
Citera
2019-08-08, 12:10
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
"I mångas ögon"? Du hänvisar till rasisterna här på Flashback. Killen var född i Sverige, men han var flerspråkig pga föräldrarnas ursprung.
Uttalandet refererade till posten jag citerade. "I mångas ögon" inkluderar inte mina egna ögon.
Citera
2019-08-08, 12:11
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Det är skillnad på att stjäla eller sälja droger och att planera och genomföra ett yxmord på en 16-årig klasskompis.
Samhället måste straffa grova våldsbrott och mord, det handlar inte om vad som känns bäst för gärningsmannen, straffet måste stå i proportionalitet med gärningen.
Mord som dessa måste få livstids fängelse eller rättspsykiatrisk vård (på livstid).

Nu får vi ju förhålla oss til svensk lagstiftning inga önskemål och hämndbegär
Citera
2019-08-08, 12:29
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Snälla, sluta trivialisera detta. En ung kille har tagit livet av sin kamrat med en yxa, det är ganska osmakligt att dra någon harang om samhällets utveckling i stort sett och hur människor mår idag för att förklara detta beteende.

Det finns många som mår dåligt, men killen innehar säkert någon psykisk störning som kan ge någon form av förklaring till detta beteende.

Tror inte man ska göra någon större samhällsanalys efter just detta vansinnesdöd.

Alltså, profilen kom med en profund betraktelse som ingalunda är en trivialisering utan tvärtom.

Inte osmakligt på något sätt annat än för de obildbara.
Citera
2019-08-08, 12:38
Medlem
Citat:
BOs pappa jobbar på Expressen, och det var självvalt att berätta.

Det kändes väl bättre att få berätta själv när han visste att tidningarna ändå skulle skriva om händelsen.

Eftersom han är i branschen har han kanske större förståelse också för att detta skulle komma ut förr eller senare. Frågan var bara i vilken mån han skulle få påverka det som skrevs.

Han visste också att sonens identitet skulle röjas här på FB så lika bra att göra det själv med bild och allt.
Citera
2019-08-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Haha, vilka jävla slutsatser som dras av en fbprofil.

Tycker farsan verkar fullt normal efter att ha tittat på hans profil. Om man nu överhuvudtaget kan dra några slutsatser av den.

Hahaha..visst var det kul.

Finns många sätt att ta bort ångest,känslor, m.m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in