2019-08-06, 02:29
Medlem
JohnDillingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Kära allmoge! Var inte så obildat dryga; försöker sätta mig in i fallet!

Hur som helst är det enda aspergerbetonade i återgivningen att JL skulle ha ringt och anmält sig själv; aspergare är väldigt angelägna om att tala sanning. Säkert en hederlig grabb som polisen pressat till att säga för mkt. Polisen är ju inte till för att skydda allmänheten utan för att skydda etablissemanget.

Jag tycker det låter som en olyckshändelse.

Då har vi löst det, polisen pressade alltså JL till att erkänna mordet innan någon förutom JL ens visste om det. Då måste ju polisen vart med på det?

Jag förstår att du har asperger och försöker få bort det med asperger från fallet. Men du behöver ju liksom inte skydda din diagnos med att kalla en yxmördare för en "hederlig grabb".

Sätt dig in i fallet sen yttra dig, du såg asperger komma upp i tråden och tappade det helt. Kanske var så för JL också?
Citera
2019-08-06, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDillinger
Då har vi löst det, polisen pressade alltså JL till att erkänna mordet innan någon förutom JL ens visste om det. Då måste ju polisen vart med på det?

Jag förstår att du har asperger och försöker få bort det med asperger från fallet. Men du behöver ju liksom inte skydda din diagnos med att kalla en yxmördare för en "hederlig grabb".

Sätt dig in i fallet sen yttra dig, du såg asperger komma upp i tråden och tappade det helt. Kanske var så för JL också?

Heter man Lindblom i efternamn så får man såklart sympati trots att man yxmördar en 16-åring
Citera
2019-08-06, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Det är sämre betyg än en begåvad elev som är intresserad av skolan får. Om han var begåvad så sket han i skolan och det talar starkt emot studierelaterade skäl till mordet.
217 poäng var medelvärdet, pojken ifråga hade 335 poäng! Klart han var begåvad och han sket nog inte i skolan...
Vart vill du komma med dina påståenden?
Jag tror absolut inte att betyg hade något med mordet att göra.
Citera
2019-08-06, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
217 poäng var medelvärdet, pojken ifråga hade 335 poäng! Klart han var begåvad och han sket nog inte i skolan...

Om du är beredd att räkna flera procent av landets högstadieelever som begåvade så var han säkert begåvad. Jag gillar inte utspädda och meningslösa ord som förlorar sin historiska betydelse.
Citera
2019-08-06, 03:57
Medlem
På vilket sätt anser du att Peter Plax blick är psykopatisk. Han har ett attraktivt utseende. En tilltalande blick. Ingen anser, högst troligt, att du är attraktiv. Det är det enda skälet, tror jag, till att man kan uttala sig på det patetiska sättet som du gör om en människa som blivit mördad på sådant grymt och fegt sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
Jag tror att det förvillade då BO's blick är något mer åt psykopathållet på skolfotot än den sköna beskrivningen av honom som föräldrarna gått ut i expressen med.
Citera
2019-08-06, 04:18
Medlem
Vänlig ut? Peter Plax har tjockt hår med lite lockar och markerade käk- och kindben. Vanligt bland många av östeuropeiskt ursprung. Är det "en massa attityd i sin page"?
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Tack.
Jobbigt. Han ser vänlig ut. PP har en massa attityd i sin page.
Hur gammal är bilden?
Citera
2019-08-06, 06:08
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83

På riktigt har du levt under en sten? Svenska skolsystemet har sjunkit som en sten i och med massinvandringen av svagbegåvade tredje världen folk.

217 säger ingenting. 335 var det gamla medelvärdet sett till mitten av 90-talet innan skolsystemet började kollapsa.

Afghaner, Irakier , Somalier ,mfl kan inte prestera som Finländare , Norrmän , Danskar , Svenskar i skolan.

Han var normalbegåvad sett till Svenska populationen.
Citera
2019-08-06, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brudentycker
Vänlig ut? Peter Plax har tjockt hår med lite lockar och markerade käk- och kindben. Vanligt bland många av östeuropeiskt ursprung. Är det "en massa attityd i sin page"?
GM ser vänlig, timid ut. PP ser kaxig ( med attityd) ut. Allt enligt min uppfattning.
Citera
2019-08-06, 06:27
Medlem
Lite off topic, men jag kommer ihåg ett fall som inträffade för länge sen, förmodligen på 80-talet. Jag tror att det var i Ängelholm. Tidningarna skrev ingående om fallet och gick ut med namn och bild på både BO och GM. Jag tar upp fallet därför att det har flera likheter med yxmordet i Sollentuna.

GM i fallet på 80-talet var en 15-årig kille som hade mördat en 13-årig tjej som gick på hans skola. Tjejen var förtjust i killen på det där barnsliga viset som var vanligt förr, när det var "omöjligt" för en 13-årig tjej att ha sex. Så när killen föreslog att de skulle gå eller cykla iväg någonstans där de kunde få vara ifred, så blev tjejen överförtjust.

När de kom till ett fält eller någonting tillräckligt långt för att ingen skulle höra eller se dem, så plockade killen upp en sten och slog tjejen i huvudet med den tills hon dog. Till skillnad från 16-åringen i Sollentuna ringde han inte alls polisen, vad jag kan minnas. Nu får man förstås tänka på att det inte fanns några mobiler på den tiden, så han hade inte kunnat ringa polisen omedelbart även om han hade velat.

Så tjejen var försvunnen och hittades mördad. Jag minns inte hur det gick till när killen blev misstänkt, men jag tror nästan att han berättade det för sina föräldrar. I alla fall angavs killen för polisen, och polisen undersökte brottsplatsen och fann bevis på att killen var skyldig (kanske fanns det blod på grabbens kläder, jag minns inte).

Det mest intressanta var rättegången och förhören med killen, där han fick redogöra för varför han hade mördat tjejen. Hans svar var att han ville veta hur det kändes att mörda, och det var därför han hade lockat tjejen med sig till en avskild plats, så att han kunde mörda henne och få reda på hur det kändes.

Jag minns vad domen blev. Rätten kom fram till att grabben var svårt psykiskt störd och en allvarlig fara för sin omgivning. Så rätten dömde honom till vad som idag skulle kallas rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, trots att han bara var 15 år. Eller med andra ord, killen låstes in och nyckeln slängdes bort, mer eller mindre.

Jag kan inte låta bli att undra om GM i fallet i Sollentuna också är psykiskt störd. Det har förekommit spekulationer i den här tråden om att BO PP var psykopat. Men nu får ni väl ge er? Det är väl den som hugger en kompis i huvudet med en yxa som är onormal?
Citera
2019-08-06, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Vitryssar är överlag ett väldigt trevligt folk, men om det nu är svartsjuka som ligger bakom dådet, så finns det som jämförelse ett motsvarande fall där en vitrysse fick ett slag av svartsjuka och dräpte en främlingslegionär som stötte på hans tjej. Artikeln är visserligen från år 2003, men Vitryssland kommer ju så sällan upp till diskussion, så jag anser det vara relevant att länka den här i tråden ifall motivet i detta fall är detsamma.

Länk till artikeln: https://www.expressen.se/nyheter/leg...ittades-hangd/

Jag skulle inte vara så snabb på att döma utifrån folkgrupp! Som arbetandes på en akutmottagning i en stor stad kan jag berätt att i förra veckan så bad en ung man sin kompis att hugga huvudet av honom med en yxa. Kompisen tackade ja till erbjudandet och gjorde några försök. Patienten kom in svårt skadad mest i axelregionen och några hugg i nacken men överlevde. Kompisen omhändertogs av polis. Båda hade intagit någon form av svampdrog som de köpt på nätet. Om droger är inblandade kan vad fan som helst hända, oavsett etnicitet. Droger kan få folk att bli psykotiska. Patienten var väldigt tacksam över att det inte gått som han ville den kvällen. Killen i detta fall kan mycket väl varit i ett psykotiskt tillstånd pga droger eller bara av att han har den personligheten. Vitryssar i allmänhet är inte alls kända för att begå några brott av detta slag.
Citera
2019-08-06, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Asberger-spåret, är det bekräftad? Låter väl som något att spinna på...

För det första heter det Aspeger, för det andra, var får du det ifrån. De flesta med Asperger är inga mördare, långt därifrån.
Citera
2019-08-06, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
GM ser vänlig, timid ut. PP ser kaxig ( med attityd) ut. Allt enligt min uppfattning.

Otroligt korkat att döma folk efter utseende på ett skolfoto!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in