2019-08-05, 16:42
Medlem
TwoThousands avatar
-
Citera
2019-08-05, 18:19
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kvantfysikens ev gränser är långt ifrån helt utrett. Den vanligaste arbetshypotesen är iaf att kvantfysik gäller ALLT i universum. Gud älskar att spela tärning...

Ja, men det vi vet är kvantfysik gäller allt - eftersom allt består av samma sak i grunden
Citera
2019-08-05, 19:01
Medlem
Om vi kom in till den här existensen från den andra sidan, så är det lika troligt att vi kommer ut i en annan existens på andra sidan (alternativt återföds här igen). Att vi bara försvinner efter döden låter för vidskepligt för mig, då vi inte ens vet vad icke-existens innebär. Det enda vi vet är att energi ändrar form. Ur ett materialistiskt perspektiv är den påtagliga yttervärlden den enda som existerar. Följaktligen tror vi inte på gudar, men vi tror på eventuella gröna gubbar i tefat och försöker hitta dem. Detta är vidskepligt och påvisar att vi idoliserat världens skepnad så som den framstår för oss, och således kan ha baserat vår värlsbild på inlåsta antaganden.
Citera
2019-08-05, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Om vi kom in till den här existensen från den andra sidan, så är det lika troligt att vi kommer ut i en annan existens på andra sidan (alternativt återföds här igen). Att vi bara försvinner efter döden låter för vidskepligt för mig, då vi inte ens vet vad icke-existens innebär. Det enda vi vet är att energi ändrar form. Ur ett materialistiskt perspektiv är den påtagliga yttervärlden den enda som existerar. Följaktligen tror vi inte på gudar, men vi tror på eventuella gröna gubbar i tefat och försöker hitta dem. Detta är vidskepligt och påvisar att vi idoliserat världens skepnad så som den framstår för oss, och således kan ha baserat vår värlsbild på inlåsta antaganden.
Fast är det fortfarande DU, om din kropp, hjärna, medvetande försvinner?
Citera
2019-08-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast är det fortfarande DU, om din kropp, hjärna, medvetande försvinner?

Hoppas fan det. Vore coolt! Orka försvinna liksom. Om man tror på Jesus så verkar det som att vår fysiska kropp är en slags kokong för den kommande fjärilen. Tyvärr tror jag att ateism kväver fjärilen innan den hinner utvecklas, så det kanske är så att de som önskar total annihilation efter döden också får det.
Senast redigerad av Saauron 2019-08-05 kl. 19:34.
Citera
2019-08-05, 19:48
Medlem
Citat:
Hoppas fan det. Vore coolt! Orka försvinna liksom. Om man tror på Jesus så verkar det som att vår fysiska kropp är en slags kokong för den kommande fjärilen. Tyvärr tror jag att ateism kväver fjärilen innan den hinner utvecklas, så det kanske är så att de som önskar total annihilation efter döden också får det.
Det borde i så fal Jesus fixa. Speciellt eftersom min s.k. ateism inte är ett (medvetet) val.
Och varför blanda in önskan? Vad jag önskar och vad jag anser är sant är två helt olika saker.
Citera
2019-08-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det borde i så fal Jesus fixa.

Enligt kristendom fixar inte Jesus nått man inte själv önskar eller ser till.

Citat:
Speciellt eftersom min s.k. ateism inte är ett (medvetet) val.

Förtydliga.

Citat:
Och varför blanda in önskan?

Fri vilja.

Citat:
Vad jag önskar och vad jag anser är sant är två helt olika saker.

Poängen med kristendom är att önska något man inte ser särskilt mycket belägg för i världen.
Citera
2019-08-05, 20:47
Medlem
Citat:
Det enda vi vet är att energi ändrar form.

Du verkar mer än lovligt knäpp, men det är en intressant iakttagelse. Var tar energin, livsgnistan eller vad man vill kalla det, vägen när man dör?
Citera
2019-08-05, 20:53
Medlem
TeamJesuss avatar
En dag kommer du stå framför vår skapare, han kommer syna ditt liv , om du gjorde det av av kärlek eller för makt
Citera
2019-08-05, 21:10
Medlem
Citat:
Enligt kristendom fixar inte Jesus nått man inte själv önskar eller ser till.

Förtydliga.

Fri vilja.

Poängen med kristendom är att önska något man inte ser särskilt mycket belägg för i världen.
Ja, denna religon utesluter oss som inte kan tro. Jag kan inte välja att tro på något, jag måste bli övertygad.
Citera
2019-08-05, 21:19
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamJesus
En dag kommer du stå framför vår skapare, han kommer syna ditt liv , om du gjorde det av av kärlek eller för makt

Inte tar någon ordet på allvar får en demon liknande hånskratt attack.
Citera
2019-08-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flickmagnet
Du verkar mer än lovligt knäpp, men det är en intressant iakttagelse. Var tar energin, livsgnistan eller vad man vill kalla det, vägen när man dör?

Hur ska jag veta? En teori är att själskroppen förlöses, verkligheten öppnas upp mer och man kastas in i ett nytt tillstånd. Det finns potentiella bevis för detta i samband med psykedeliska droger. Hjärnans aktivitet minskar i proportion till att ruset och förnimmelserna ökar. Vissa extremt potenta droger gör att man förlöses från kroppen helt till en annan värld momentärt. Detta indikerar på att upplevelserna sker utanför hjärnan. Vi vet sedan tidigare att hjärnan är ett verklighetsfilter som betvunget blockerar stora delar av verkligheten i överlevnadssyfte. Men om man har materialistiska antaganden så sker allt i skallen. Så allt handlar om antaganden. Det är därför jag inte tror på ateisters förmodade tolkningsföreträde i vetenskapens namn.

Citat:
Ursprungligen postat av TeamJesus

Tack för flaskposten. Hur gick det för Hitler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in