2019-08-05, 18:40
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Vad vill du reda ut angående "bekämpas?"

Oönskade element förstås. Jag fattar ju naturligtvis vad du menar med att du pustar ut när du inser att det är en kvinna och inte en man du möter i en mörk gränd. Själv är jag ju begåvad med ett utseende som får både män och kvinnor att reagera.
Nu är det ju inte mitt fel att min nacke börjar vid öronen, ärren i ansiktet kan jag iof kanske lite få skylla mig själv för, men min längd, min storlek rår jag inte för. Än mindre det faktum att jag är man.

Men jag har full respekt för att kvinnor som jag möter på en öde stig drar öronen åt sig på håll. Även män tenderar att göra det, det är mänskligt. Även jag bedömer på långt håll eventuella hot. Vi är däggdjur och vi hade varit en parentes i historien om vi inte instinktivt blixtsnabbt bedömt en främling som vän eller fiende.
Hursomhelst, på ett sätt tillgodoser jag faktiskt feministernas krav på att jag skall flytta på mig. Är jag ute på promenad och jag på håll möter en kvinna så korsar jag nästan omedvetet gatan och går på andra sidan vägen istället för att tydligt signalera att jag inte utgör något hot.

Jag har ofta fått höra att jag liknar den och den, folk ser väl de vill se, men syrran säger att jag ser ut som en rysk jävla gangster.
Jag tror inte utseendet speglar personligheten, jag tror att det är helt ovidkommande.

För jag är nog väldigt snäll trots min uppsyn, och det är ytterst sällan som jag bekämpar saker och ting. Om jag bekämpar något så dör eller skadas antingen de eller jag. Jag tror på att låta alla komma till tals.
Det som däremot är ett jätteproblem är skuld- och skambeläggning av de som inte ställer sig till koncensus. Att fritt få uttrycka sina åsikter är essentiellt om vi menar allvar med det här med allas lika värde, yttrandefrihet etc.
Det är väl därför jag reagerade på ordet bekämpa, skall ni ha mig att bekämpa något får ni fan se till att ni har på fötterna
Citera
2019-08-05, 18:44
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
yes, jag håller med. Dock tycker jag att staten ska gå in och ställa om regelverket. Jag är för sambeskattning och även en form av vab/föräldrapenning/pensionsfördelning mellan föräldrar. Även om man är skilda. Med det menar jag inte 50/50 utan att själva inkomstbortfall och pensionsgrundande inkomst delas mellan båda parter.

T ex att min och den andra förälderns pensionsandelar delas lika tills barnet är 18 år.

Så är även min syn på saken. Det skulle ha varit omöjligt för mig att jobbat på det sätt jag gjort och samtidigt hålla ordning på allt hemmavid utan min fru. Vi har gjort det tillsammans, och det är helt bortkastad tid och energi att dividera om vems insats som var värd mest.
Sånt håller dagisungar på med
Citera
2019-08-05, 18:47
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkari
Tack.. då förstår jag dig mycket bättre!!!! =)

Jag håller med alla punkter och de fungerar bra ihop.

Det jag tror du missar att på punkt 3 så menar vi inte att det de arbetar med traditionellt är ekonomiskt lika mycket värt, utan att de ska ha samma rättigheter och möjligheter att om de vill jobba precis som en karl, så ska de få göra det utan massa gnäll från oss karlar. Vi menar också att de får den lön som de förtjänar (jag skulle nog ge sjukhuspersonal lite mer betalt dock men vi har politiker som hellre lägger pengarna på invandrare, hockey rinkar eller konstnärskvarter, o sådant istället för på grundbultarna som ska hålla samhällskontraktet starkt för idag så har jag inte samma pliktkänsla för min del av kontraktet som jag hade för 10 år sedan, för jag tycker inte att politikerna uppfyller sin del.)

"Om lönegapet är baserat på att vi gör olika val för att vi är biologiskt olika, så ÄR det ju baserat på kön."
Du har rätt om man ser på alla kvinnor och alla män, men det är inte så vi ser det, vi kollar samma jobb, vi jämför inte snickare med lärare tex.. vi jämför lärare med lärare och snickare med snickare. På det planet funkar det perfekt, på ditt plan blir det fel men jag ser inte att man kan argumentera på det sättet för det är för det är inte precist nog för att kunna forma policy kring det.

Du fastnar hela tiden på det monetära.. för oss är det den moraliska biten och den lagliga biten som värdet ligger i.

Jag tycker som sagt inte alls att de fungerar bra ihop. Om kvinnor är mer biologiskt disponerade att ägna sig åt omsorg så kommer de statistiskt sett INTE vilja jobba som en karl, eftersom de inte är karlar. Och att säga att kvinnor helt enkelt ska jobba med samma saker som män om de vill ha en okej levnadsstandard innebär ju som sagt också att den som jobbar med saker kvinnor jobbar med är en idiot som får skylla sig själv. Hur kan kvinnor vara lika mycket värda om kvinnor är biologiskt annorlunda och vad den skillnaden innebär är att kvinnorna ska ha det sämre?

Dessutom tycker jag som sagt att det är rent hyckleri att hålla med om att män och kvinnor är biologiskt olika men sen påstå att "vi ser inte på grupper". Vafan är påståendet att män och kvinnor är biologiskt olika om inte att se grupper? Anser du att män och kvinnor är biologiskt olika på ett sätt som påverkar yrkesval är det mer rimligt att jämföra undersköterskor med rörmokare än snickare med snickare.

Och hur mäter du det moraliska värdet? Vad ger "det moraliska värdet" den som enligt dig förskaffat sig detta värde? Såvida du inte kan konkretisera vad det är tycker jag det är rent skitsnack för att ursäkta att somliga ska få mindre bit av kakan.

Tänk dig att du och din fru jobbar i er trädgård hela dagen. Eftersom du är lite längre än henne och hon är lite smidigare än dig så jobbar du med att spaljera upp höga växter medans hon gräver och planterar på marknivå. När ni slitit med detta hela dagen ska ni belöna er med en kaka. Du delar kakan i tre lika stora delar. Du tar två delar och äter upp dem, hon får en. "Men varför fick du mer kaka än mig?" frågar din fru. Du svarar "Nejdå, jag fick inte mer kaka, du fick även en bit osynlig moralisk kaka. Du kan visserligen inte se den, äta den, använda den till något eller få något för den, men du fick en bit moralisk kaka så vi fick precis lika mycket kaka". Din fru blir ledsen "Men jag är fortfarande hungrig, jag kan inte äta den osynliga moraliska kakan ". Du svarar "Men du får ju skylla dig själv för att du valde att plantera på marknivå, det var ju jävligt korkat av dig att jobba med det för nu är du ju hungrig!"

Ungefär så låter ditt snack om "moraliska värden" för mig. Varför är det traditionella kvinnliga uppgifter som ska betalas med "moraliska värden" medan traditionellt manliga uppgifter kan betalas med en lön man kan köpa mat för?

Citat:
Ursprungligen postat av nkari
Vi kan börja med att värdera Familjen högre än vad vi gör idag, idag demoniseras snarare familjen som ett ok som kvinnan orättvist får bära, vilket är fel i min mening. Gör vi det så vinner vi mycket i form av omsorg och välmående för medborgarna samt den sociala gemenskapen höjs.

Jag har inget emot att höja familjen och omsorgen inom den i sig. Men anledningen till att många kvinnor väljer att ställa krav på lika fördelning och ett respektfullt bemötande av maken är i de flesta fall att de tycker motsatsen är en rutten deal för dem. Så länge din lösning på att kvinnor ska vilja prioritera familjen inte är betalning i mållgankakor så kan det vara intressant.
Citera
2019-08-05, 18:57
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Jag tycker som sagt inte alls att de fungerar bra ihop. Om kvinnor är mer biologiskt disponerade att ägna sig åt omsorg så kommer de statistiskt sett INTE vilja jobba som en karl, eftersom de inte är karlar. Och att säga att kvinnor helt enkelt ska jobba med samma saker som män om de vill ha en okej levnadsstandard innebär ju som sagt också att den som jobbar med saker kvinnor jobbar med är en idiot som får skylla sig själv. Hur kan kvinnor vara lika mycket värda om kvinnor är biologiskt annorlunda och vad den skillnaden innebär är att kvinnorna ska ha det sämre?

Dessutom tycker jag som sagt att det är rent hyckleri att hålla med om att män och kvinnor är biologiskt olika men sen påstå att "vi ser inte på grupper". Vafan är påståendet att män och kvinnor är biologiskt olika om inte att se grupper? Anser du att män och kvinnor är biologiskt olika på ett sätt som påverkar yrkesval är det mer rimligt att jämföra undersköterskor med rörmokare än snickare med snickare.

Och hur mäter du det moraliska värdet? Vad ger "det moraliska värdet" den som enligt dig förskaffat sig detta värde? Såvida du inte kan konkretisera vad det är tycker jag det är rent skitsnack för att ursäkta att somliga ska få mindre bit av kakan.

Tänk dig att du och din fru jobbar i er trädgård hela dagen. Eftersom du är lite längre än henne och hon är lite smidigare än dig så jobbar du med att spaljera upp höga växter medans hon gräver och planterar på marknivå. När ni slitit med detta hela dagen ska ni belöna er med en kaka. Du delar kakan i tre lika stora delar. Du tar två delar och äter upp dem, hon får en. "Men varför fick du mer kaka än mig?" frågar din fru. Du svarar "Nejdå, jag fick inte mer kaka, du fick även en bit osynlig moralisk kaka. Du kan visserligen inte se den, äta den, använda den till något eller få något för den, men du fick en bit moralisk kaka så vi fick precis lika mycket kaka". Din fru blir ledsen "Men jag är fortfarande hungrig, jag kan inte äta den osynliga moraliska kakan ". Du svarar "Men du får ju skylla dig själv för att du valde att plantera på marknivå, det var ju jävligt korkat av dig att jobba med det för nu är du ju hungrig!"

Ungefär så låter ditt snack om "moraliska värden" för mig. Varför är det traditionella kvinnliga uppgifter som ska betalas med "moraliska värden" medan traditionellt manliga uppgifter kan betalas med en lön man kan köpa mat för?

Jag har inget emot att höja familjen och omsorgen inom den i sig. Men anledningen till att många kvinnor väljer att ställa krav på lika fördelning och ett respektfullt bemötande av maken är i de flesta fall att de tycker motsatsen är en rutten deal för dem. Så länge din lösning på att kvinnor ska vilja prioritera familjen inte är betalning i mållgankakor så kan det vara intressant.

Jag som är biologiskt lagd att inte bli läkare eller advokat, ska inte även jag kompenseras för det ekonomiska bortfallet?

Ska den kvinnliga bilmekaniker kompenseras?
Ska den kvinnliga vd:n kompenseras?

Varför är enbart kön den relevanta faktorn?
Sortera efter aggressivitet, så är den ena gruppen rejält diskriminerad av rättsväsendet och ekonomiskt....
Citera
2019-08-05, 19:04
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Jag som är biologiskt lagd att inte bli läkare eller advokat, ska inte även jag kompenseras för det ekonomiska bortfallet?

Ska den kvinnliga bilmekaniker kompenseras?
Ska den kvinnliga vd:n kompenseras?

Varför är enbart kön den relevanta faktorn?
Sortera efter aggressivitet, så är den ena gruppen rejält diskriminerad av rättsväsendet och ekonomiskt....

Tja, som sagt så handlar tråden om kvinnliga egenskaper.

Men absolut kan vi göra den jämförelsen, den är belysande tycker jag.

Ska lågbegåvade ha rätt till lika mycket som högbegåvade? Ska kompetenta ha samma lön som inkompetenta? Ska vi bestraffa aggressivitet eller är det fel eftersom somliga grupper (läs män) är medfött mer aggressiva?

Den här jämförelsen är belysande eftersom den insinuerar att kvinnlighet och traditionellt kvinnliga uppgifter är liknande eller jämförbara med låg intelligens, inkompetens och aggressivitet. Att traditionell kvinnlighet är dåligt för samhället på samma uppenbara sätt som åtminstone jag tycker att dessa saker du vill jämföra med är.

Och det kommer väl ner till pudelns kärna. Den som tycker att män och kvinnor är biologiskt olika och att det är rätt att det som de anser är kvinnligt på biologiska grunder är värderat lägre, tycker egentligen inte att män och kvinnor är lika mycket värda. Egentligen tycker de att kvinnor är sämre och förtjänar mindre.
Citera
2019-08-05, 19:14
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:

Ska lågbegåvade ha rätt till lika mycket som högbegåvade? Ska kompetenta ha samma lön som inkompetenta? Ska vi bestraffa aggressivitet eller är det fel eftersom somliga grupper (läs män) är medfött mer aggressiva?

Den här jämförelsen är belysande eftersom den insinuerar att kvinnlighet och traditionellt kvinnliga uppgifter är liknande eller jämförbara med låg intelligens, inkompetens och aggressivitet. Att traditionell kvinnlighet är dåligt för samhället på samma uppenbara sätt som åtminstone jag tycker att dessa saker du vill jämföra med är.

Och det kommer väl ner till pudelns kärna. Den som tycker att män och kvinnor är biologiskt olika och att det är rätt att det som de anser är kvinnligt på biologiska grunder är värderat lägre, tycker egentligen inte att män och kvinnor är lika mycket värda. Egentligen tycker de att kvinnor är sämre och förtjänar mindre.

Alltså, kvinnor som ser bra ut, vet när det är dags att hålla käften och istället tömma diskmaskinen eller nåt har absolut förtjänat mer.
Citera
2019-08-05, 19:15
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Alltså, kvinnor som ser bra ut, vet när det är dags att hålla käften och istället tömma diskmaskinen eller nåt har absolut förtjänat mer.

Jaha, vad får dem för det då?
Citera
2019-08-05, 19:21
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Jaha, vad får dem för det då?

Champagne, diamanter och fräsiga, sportiga cabrioleter som de kan åka runt och shoppa i. Min fru gillar dock större bilar av någon jävla anledning . Audi Q7 eller liknande skall det tydligen vara. Gärna med V8.
Nu gillar jag själv V8: or så jag är inte jättesvårövertalad.

Den där Q7 är faktiskt rätt praktisk också, även om jag tycker den är ful.
Jag tycker hon passar bättre i Camaro cabben, men den står mest i garaget om jag inte själv nån gång tar ut den på motion. Vete fan om hon inte tänker sig odla lite växter i den inom kort. Den får nog säljas
Senast redigerad av Djupfrys 2019-08-05 kl. 19:43.
Citera
2019-08-05, 19:27
Medlem
Pungterings avatar
Citat:

Nej.
Det insinuerar att uppdelningen man/kvinna är en av många uppdelningar.
Dessutom är det en med enormt mycket överlapp. Dela upp på intelligens så får du nästan inget överlapp.

Vem sätter löner?
Ska du avskaffa den fria marknaden och privata företag för att jämna ut lönerna?

Jag är inte upprörd över att vissa kvinnoyrken tjänar bättre än vissa mansyrken.
Jag menar är det är marknadens och individens ansvar att sätta löner och så länge vi har liknande diskrimineringslagar som vi nu har så finns det ingen könsdiskriminering gällande löner.

Edit: ingen förtjänar något här i livet. Man tar vad man kan Och bygger upp det man gör.
Senast redigerad av Pungtering 2019-08-05 kl. 19:34.
Citera
2019-08-05, 19:50
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Champagne, diamanter och fräsiga, sportiga cabrioleter som de kan åka runt och shoppa i. Min fru gillar dock större bilar av någon jävla anledning . Audi Q7 eller liknande skall det tydligen vara. Gärna med V8.
Nu gillar jag själv V8: or så jag är inte jättesvårövertalad.

Den där Q7 är faktiskt rätt praktisk också, även om jag tycker den är ful.
Jag tycker hon passar bättre i Camaro cabben, men den står mest i garaget om jag inte själv nån gång tar ut den på motion. Vete fan om hon inte tänker sig odla lite växter i den inom kort. Den får nog säljas

Haha okej, men alltså bara på nåder av en man om han känner för det? Annars blir det ingen Q7 för den tömda diskmaskinen. Troligtvis har många kvinnor uppfyllt dina kriterier och ändå inte fått några diamanter.
Senast redigerad av Etta.Place 2019-08-05 kl. 19:56.
Citera
2019-08-05, 20:02
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Haha okej, men alltså bara på nåder av en man om han känner för det? Annars blir det ingen Q7 för den tömda diskmaskinen. Troligtvis har många kvinnor uppfyllt dina kriterier och ändå inte fått några diamanter.

Det är nog mest hon som bestämmer. Men du glömmer nog att många män gjort vad de trodde förväntades av dem och till tack blivit slängda till hyenorna som kanonmat.
Livet är inte helt rättvist, men att tycka synd om sig själv har sällan lett till framgång.
En sak jag däremot kan hålla med dig om, det är cyniskt att spela ut individer mot varandra p.g.a ekonomiska trångmål.
Nåja, fundera lite på det där med att kvinnor har många fördelar som män inte har.
Citera
2019-08-05, 20:08
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Nej.
Det insinuerar att uppdelningen man/kvinna är en av många uppdelningar.
Dessutom är det en med enormt mycket överlapp. Dela upp på intelligens så får du nästan inget överlapp.

Vem sätter löner?
Ska du avskaffa den fria marknaden och privata företag för att jämna ut lönerna?

Jag är inte upprörd över att vissa kvinnoyrken tjänar bättre än vissa mansyrken.
Jag menar är det är marknadens och individens ansvar att sätta löner och så länge vi har liknande diskrimineringslagar som vi nu har så finns det ingen könsdiskriminering gällande löner.

Edit: ingen förtjänar något här i livet. Man tar vad man kan Och bygger upp det man gör.

Men då kanske du kan hitta några andra uppdelningar att jämföra traditionella kvinnliga egenskaper med än inkompetens och aggressivitet?

Nej, jag vill inte avskaffa den fria marknaden. Jag vill att samhället uppvärderar traditionella kvinnliga dygder och slutar förakta och förnedra dem som står för dem, oavsett kön på dessa personer, manliga undersköterskor och barnskötare är också värda respekt för sitt arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in