Citat:
Ursprungligen postat av
Etta.Place
Som jag skrivit tidigare så finns det en rätt stor höger/antifeministisk falang som samtidigt tycks hävda dessa åsikter:
1. Kvinnor och män är biologiskt olika och därför är det inte eftersträvansvärt att försöka uppnå en jämn fördelning på alla områden.
2. Det finns inget lönegap baserat på kön, lönegapet är baserat på att kvinnor väljer traditionella kvinnoyrken och lägger mer tid på sina barn.
3. Kvinnor och män är lika mycket värda.
Jag menar att det inte är logiskt stringent att ha alla dessa tre åsikter samtidigt. Om lönegapet är baserat på att vi gör olika val för att vi är biologiskt olika, så ÄR det ju baserat på kön. Och anser man att kvinnor och män är lika mycket värda är det inte rimligt att samtidigt anse att det är helt oproblematiskt och inget som behöver ändras att kvinnor har lägre löner.
I praktiken leder den här hållningen till att status quo att kvinnor värderas lägre och har det sämre bibehålls, och att skulden för att så är fallet placeras på kvinnorna.
Tack.. då förstår jag dig mycket bättre!!!! =)
Jag håller med alla punkter och de fungerar bra ihop.
Det jag tror du missar att på punkt 3 så menar vi inte att det de arbetar med traditionellt är ekonomiskt lika mycket värt, utan att de ska ha samma rättigheter och möjligheter att om de vill jobba precis som en karl, så ska de få göra det utan massa gnäll från oss karlar. Vi menar också att de får den lön som de förtjänar (jag skulle nog ge sjukhuspersonal lite mer betalt dock men vi har politiker som hellre lägger pengarna på invandrare, hockey rinkar eller konstnärskvarter, o sådant istället för på grundbultarna som ska hålla samhällskontraktet starkt för idag så har jag inte samma pliktkänsla för min del av kontraktet som jag hade för 10 år sedan, för jag tycker inte att politikerna uppfyller sin del.)
"Om lönegapet är baserat på att vi gör olika val för att vi är biologiskt olika, så ÄR det ju baserat på kön."
Du har rätt om man ser på alla kvinnor och alla män, men det är inte så vi ser det, vi kollar samma jobb, vi jämför inte snickare med lärare tex.. vi jämför lärare med lärare och snickare med snickare. På det planet funkar det perfekt, på ditt plan blir det fel men jag ser inte att man kan argumentera på det sättet för det är för det är inte precist nog för att kunna forma policy kring det.
Du fastnar hela tiden på det monetära.. för oss är det den moraliska biten och den lagliga biten som värdet ligger i.