2019-08-05, 11:01
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Men då anser du alltså också att vi ska sträva efter en 50/50 fördelning i allt, så att det inte blir så att kvinnor som grupp får sämre villkor som en konsekvens av att de ägnar sig åt mer kvinnliga saker?

Eller tycker du helt enkelt att det är logiskt att kvinnor som grupp ska ha lägre levnadsstandard och mindre samhällsinflytande för att de är kvinnor?
Absolut inte!
Det är ett totalitärt och diktatoriska påfund som inte har något i ett fritt samhälle att göra!

Jag tycker att individen får avgöra vad den vill prioritera helt själv.
Vill individen tjäna mycket pengar? Bli finanshaj eller vd.
Vill individen klippa hår? Bli frisör, eller fårbonde.

Ska vi ha en jämn 90/10 fördelni g av höger- och vänsterhänta i alla yrken med?
Ska det vara en jämn fördelning av blåögda/grönögda/brunögda?

Hur ska fördelningarna rangordnas?
Om vi har för många blåögda kvinnor och för få vänsterhänta män, är det viktigast att anställa en grönögda kvinna eller en vänsterhänt man?
Citera
2019-08-05, 11:02
Medlem
Citat:
Hur mycket de betalas och vilka arbetsvillkoren är är väl en solklar, enkel värdering av vad det är värt?

Så om vi säger att mindre betalt beror på mindre värde, så anser du alltså att traditionellt kvinnliga arbetsuppgifter som omsorg, omvårdnad, barnuppfostran etc, är värda mindre än traditionellt manliga uppgifter? Att det är som du säger, korrekt och logiskt att kvinnor som gör kvinnliga saker är värda ett sämre liv och sämre samhällsinflytande än män som gör manliga saker? Om män gör traditionellt kvinnliga uppgifter så blir männen värda mindre och om kvinnor ägnar sig åt traditionellt manliga uppgifter blir kvinnorna värda mer?

Hur kan det INTE ligga underförstått i retoriken att den som gör kvinnliga saker är värd mindre och den som gör manliga saker är värd mer, att man tycker att kvinnor och kvinnlighet är sämre och mindre värt?

Det som är ruttet är ju att anse att vissa människor är mindre värda på grund av vilket kön de föddes med.

Hela din argumentation är fel, du måste se på måååååånga fler faktorer än enbart lön eller arbetsvillkor för det är betydligt fler faktorer som påverkar.. (verkar vara en kvinnlig samt vänster idé om att det finns 1 faktor att räkna in i alla problem och således så finns det 1 lösning på 1 problem (även fast det verkliga problemet innefattar 10+ faktorer i varierande grad)

Problemet är att majoriteten av de saker som kvinnor "naturligt" väljer som jobb sköts av staten. Och staten är en jävligt snål arbetsgivare utan yttre konkurrens. Dvs staten konkurrera inte med löner som privata företag tvingas göra. Kvinnor bråkar också mindre om lönen och arbetsförhållanden. Staten är extremt ineffektiv och vi kommer att se flera kommuner konkursa de närmsta åren pga alt för höga underskott och för mycket politiker prestige byggandes av sport arenor och för mycket satsande på konst o sådant istället för att se till att kärnverksamheten fungerar. Vattenledningarna i Sverige räknar kommunerna att de har en livslängd på 300 år.. (det har de inte.. inte ens 100 år har de). Massa saker som sådant bidrar till ett skit löneläge för offentliga jobb.

Min sambo höjde sin lön som förskollärare med 4500 genom att gå från kommunen till privat. Hade sagt åt henne under flera år att hon måste byta arbetsplats om hon vill få upp lönen. (från 25 till 29 500)

För att ta min sambo som exempel igen. hon kommer hem och gnäller om arbetsvillkoren och kollegor, men hon vägrar göra något åt saken. Själv skulle jag ha bytt jobb snabbare än kvickt om jag upplevde samma sak. Jag skulle även sparka mina åsikter uppåt i organisationen, visst du kan inte göra dig omöjlig på en arbetsplats och bara gnälla så man får ta sina strider där man kan ta dem.

Det är sant att kvinnliga egenskaper inte genererar mer pengar än manliga egenskaper så det är ekonomiskt mindre värt på det sättet, men snackar vi om ekonomiskt värde, eller snackar vi om moraliskt värde, för det är skillnad på dessa två värden. Moraliskt värde finns i kvinnliga egenskaper så det blir över dock så tenderar dessa saker inte generera speciellt stort ekonomiskt värde.

Vad vill jag säga med detta svamlande..

Du har en för enkel problematisering.
Citera
2019-08-05, 11:04
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Absolut inte!
Det är ett totalitärt och diktatoriska påfund som inte har något i ett fritt samhälle att göra!

Jag tycker att individen får avgöra vad den vill prioritera helt själv.
Vill individen tjäna mycket pengar? Bli finanshaj eller vd.
Vill individen klippa hår? Bli frisör, eller fårbonde.

Ska vi ha en jämn 90/10 fördelni g av höger- och vänsterhänta i alla yrken med?
Ska det vara en jämn fördelning av blåögda/grönögda/brunögda?

Hur ska fördelningarna rangordnas?
Om vi har för många blåögda kvinnor och för få vänsterhänta män, är det viktigast att anställa en grönögda kvinna eller en vänsterhänt man?

Men du anser att kvinnor är biologiskt disponerade att göra andra väl än män?

Val som i nuvarande samhälle ger dem ett sämre liv?
Citera
2019-08-05, 11:11
Medlem
Citat:
Lönesättningen avgörs av vad alla som rör sig på marknaden anser att saker är värda.

Lönesättningen avgörs beroende på vilket ekonomiskt värde som skapas av det arbete personen utför.
Samt hur stor risken att värdet på slutprodukten går upp eller ner (dvs hur stort behov av en kassa för sämre tider det finns.), samt hur stor konkurrens det finns på utförare av de arbetsuppgifterna. Det beror också på hur lätt det är att sparka folk när antingen de inte är så produktiva som de behöver vara, eller att företaget inte har lika mycket arbete som förut, eller en rad andra anledningar.

Sedan kvinnorna har börjat arbeta i stor utsträckning så har värdet på en lön nästan halverats.

Återigen så har du en för snäv problematisering.. =)
Citera
2019-08-05, 11:14
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkari
Hela din argumentation är fel, du måste se på måååååånga fler faktorer än enbart lön eller arbetsvillkor för det är betydligt fler faktorer som påverkar.. (verkar vara en kvinnlig samt vänster idé om att det finns 1 faktor att räkna in i alla problem och således så finns det 1 lösning på 1 problem (även fast det verkliga problemet innefattar 10+ faktorer i varierande grad)

Problemet är att majoriteten av de saker som kvinnor "naturligt" väljer som jobb sköts av staten. Och staten är en jävligt snål arbetsgivare utan yttre konkurrens. Dvs staten konkurrera inte med löner som privata företag tvingas göra. Kvinnor bråkar också mindre om lönen och arbetsförhållanden. Staten är extremt ineffektiv och vi kommer att se flera kommuner konkursa de närmsta åren pga alt för höga underskott och för mycket politiker prestige byggandes av sport arenor och för mycket satsande på konst o sådant istället för att se till att kärnverksamheten fungerar. Vattenledningarna i Sverige räknar kommunerna att de har en livslängd på 300 år.. (det har de inte.. inte ens 100 år har de). Massa saker som sådant bidrar till ett skit löneläge för offentliga jobb.

Min sambo höjde sin lön som förskollärare med 4500 genom att gå från kommunen till privat. Hade sagt åt henne under flera år att hon måste byta arbetsplats om hon vill få upp lönen. (från 25 till 29 500)

För att ta min sambo som exempel igen. hon kommer hem och gnäller om arbetsvillkoren och kollegor, men hon vägrar göra något åt saken. Själv skulle jag ha bytt jobb snabbare än kvickt om jag upplevde samma sak. Jag skulle även sparka mina åsikter uppåt i organisationen, visst du kan inte göra dig omöjlig på en arbetsplats och bara gnälla så man får ta sina strider där man kan ta dem.

Det är sant att kvinnliga egenskaper inte genererar mer pengar än manliga egenskaper så det är ekonomiskt mindre värt på det sättet, men snackar vi om ekonomiskt värde, eller snackar vi om moraliskt värde, för det är skillnad på dessa två värden. Moraliskt värde finns i kvinnliga egenskaper så det blir över dock så tenderar dessa saker inte generera speciellt stort ekonomiskt värde.

Vad vill jag säga med detta svamlande..

Du har en för enkel problematisering.

Jag tycker snarare att det är hyckleri att påstå att lönen för ett arbete inte skulle ha något med värdet som sätts på detta arbete att göra. Det är bara ett sätt att värja sig från den enkla logik som gäller i vårt kapitalistiska, marknadsekonomiska samhälle. Lönen är inte bara en siffra, den avgör löntagarens levnadsstandard, livsmöjligheter och samhällsinflytande. Var är det där jävla "moraliska värdet" när tandläkarräkningen ska betalas?

Däremot har du ju helt klart rätt i att problematiken kring att ändra det är djup och svår av de skälen du anger.

Men nu var det inte primärt "kvinnliga arbetsuppgifter borde bli bättre betalda" som var tesen jag drev. Tesen jag drev var att det inte är logiskt stringent att påstå att det inte finns ett lönegap eftersom skillnaden består i olika yrkesval, om man samtidigt vidhåller att kvinnor och män är biologiskt disponerade för att göra dessa olika yrkesval. Om de skilda yrkesvalen beror på medfödda biologiska skillnader mellan män och kvinnor är det ju VISST ett lönegap som beror på kön.

Och det där med att inte kräva högre lön är ju också ett fall för samma ologiska resonemang. Samma personer verkar tycka att kvinnor ska vara undergivna, inte käfta emot och ta för mycket plats etc, samtidigt som de anser att kvinnor får skylla sig själva för att de inte sätter hårt mot hårt i löneförhandlingar.
Citera
2019-08-05, 11:14
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkari
Lönesättningen avgörs beroende på vilket ekonomiskt värde som skapas av det arbete personen utför.
Samt hur stor risken att värdet på slutprodukten går upp eller ner (dvs hur stort behov av en kassa för sämre tider det finns.), samt hur stor konkurrens det finns på utförare av de arbetsuppgifterna. Det beror också på hur lätt det är att sparka folk när antingen de inte är så produktiva som de behöver vara, eller att företaget inte har lika mycket arbete som förut, eller en rad andra anledningar.

Sedan kvinnorna har börjat arbeta i stor utsträckning så har värdet på en lön nästan halverats.

Återigen så har du en för snäv problematisering.. =)

Och vad avgör vad som är det "ekonomiska värdet"?
Citera
2019-08-05, 11:15
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Men du anser att kvinnor är biologiskt disponerade att göra andra väl än män?

Val som i nuvarande samhälle ger dem ett sämre liv?

Nej.

Jag anser att vissa individer gör andra val än andra individer, till stor del baserat på deras personligheter och livserfarenheter.

Jag anser inte att inkomst är ett mått på hur bra ens liv är.

Jag hade haft ett sämre liv som banktjänsteman än det jag har idag, trots bättre lön.
Citera
2019-08-05, 11:23
Medlem
Citat:
Och vad avgör vad som är det "ekonomiska värdet"?

Det som avgör det ekonomiska värdet på produkten är också väldigt komplext, men låt mig ge några exempel.

Skalbarheten, dvs en programmerare kan fixa ett dataprogram som kan säljas tiotusentals gånger på en timme, medans en sjuksköterska inte kan ta hand om tiotusentals personer på en timme. Dvs för en arbetsgivare så är programmerarens tids värd mer än vad en sjuksköterskas tid är värd.

Hur stort behov av produkten finns det? Lågt behov ger lågt värde, stort behov ger stort värde.

Hur stort utbud finns det av produkten (stark korrelation med behov av produkten)?
Lågt utbud, stort behov = högt värde, stort utbud, lågt behov = lågt värde)

Finns fler faktorer men dessa är de enklaste.

=)
Citera
2019-08-05, 11:23
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Nej.

Jag anser att vissa individer gör andra val än andra individer, till stor del baserat på deras personligheter och livserfarenheter.

Jag anser inte att inkomst är ett mått på hur bra ens liv är.

Jag hade haft ett sämre liv som banktjänsteman än det jag har idag, trots bättre lön.

Okej, så det finns inga biologiska skillnader mellan män och kvinnor när det kommer till yrkesval?
Citera
2019-08-05, 11:28
Medlem
Citat:
Okej, så det finns inga biologiska skillnader mellan män och kvinnor när det kommer till yrkesval?

Joo du, speciellt i egalitära länder som Sverige. Där de sociala skillnaderna mellan könen har utraderats så gott det går, och gör man det så maximeras de biologiska skillnaderna.
Citera
2019-08-05, 11:32
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Det sa jag inte.

På gruppnivå finns det absolut det.

Det är en stor del av förklaringen till den traditionellt stora könsobalansen i brandmannayrket. Ett yrke som historiskt varit både farligt, tungt och smutsigt.

Men jag vänder mig starkt emot att man ska se på sådant på gruppnivå.

Det finns gott om kvinnor jag hellre skulle se som brandmän än en stor del av den manliga befolkningen.
Så det handlar inte om kön.

Och varför är du så besatt av vad som är mellan benen på folk?

Varför är kön den enda faktorn vi ska utjämna för?

Vill du tvinga kvinnor att utbilda sig till mansdominerade saker eller hur vill du att man ska lösa bekymret med att det finns ytterst få kvinnliga programmerare eller sophämtare?
Citera
2019-08-05, 11:34
Avslutad
Citat:
Det är ju något som sätter krokben för hela samhällsdebatten och ett större hot mot demokratin än något annat.

Folk kan inte urskilja vad som är ett argument och vad som bara är tomma, meningslösa ord.

Så är det. Apatin och fårskocksmentaliteten fick riktigt utrymme när sociala medier tog fart..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in