2019-08-05, 02:42
Medlem
Ttoclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Lyssna själv på Hegerfors:
https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8

Det ser mörkt ut för ditt tvärsäkra påstående.

Hade det klassiska citatet någonsin sagts hade det varit inspelat och förmodligen uppe på tuben. Märkligt att ingen har bevis för citatet. Finns inte ens att hitta på folks gamla vhs-band från spelen.
Det kan helt enkelt aldrig ha sagts.
Citera
2019-08-05, 02:42
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Hela poängen som gör det askul är att det sagts under matchen när kameran visar avbytarbänken. Utan den bildsekvensen är inte citatet lika träffande. Man kan säkert hitta på en massa felsägningar och vinklingar i efterhand men blir det inte samma effekt. Att få höra det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk samtidigt som kameran visar ett gäng molokna negrer är ju helt obetalbart och lite av Arnes geni.

Matchen ligger på Youtube med engelsk kommentator. Någon särskilt bra bänkbild när Kamerun hamnar i underläge finns där ju inte. Det har diskuterats i tråden om det var samma kamerabilder i alla länder. Där finns egentligen ingen sådan sekvens som det påstås skulle varit i samband med citatet.
Citera
2019-08-05, 02:45
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Hela poängen som gör det askul är att det sagts under matchen när kameran visar avbytarbänken. Utan den bildsekvensen är inte citatet lika träffande. Man kan säkert hitta på en massa felsägningar och vinklingar i efterhand men blir det inte samma effekt. Att få höra det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk samtidigt som kameran visar ett gäng molokna negrer är ju helt obetalbart och lite av Arnes geni. Jag vet ingen annan som skulle kunna ha fällt den kommentaren med den tajmningen som han. Om det sen är ett falskt minne är egentligen skitsamma. Arne förtjänar cred för sin bländande kommentatorsförmåga och jag tillskriver honom gärna det här citatet.

Ja det blir roligare av att han fäller kommentaren när man visar kameruns avbytarbänk. Därför har nog vandringssägnen blivit just så. Man har förändrat och bättra på den urprunliga historien tills det blev nåt som alla tycker är en festlig felsägning. Att historien är extra bra styrker på intet sätt att den är sann. Kanske är det t o m tvärtom? Det är för bra för att vara sant?

Notabelt är att alla är överens om just avbytarbänken och Kamerun men det finns en massa olika minnesbilder vilken match det skulle varit. Det är en detalj som inte påverkar hur kul historien blir. Skräp-DNA skulle biologin kalla det. Det kan mutera hur mycket det vill för det sitter inte på ställen som kodar för några proteiner.

Finns det inte någon mer väldokumenterad historia om någon engelsk kommentator som säger något om "dark mood" när han kommenterar en match med ett afrikanskt lag?

Jag tror det är nåt sånt som blivit "Kamerun-bänken och Hegerfors". Det blir en mycket bättre historia än ursprunget och alla "minns" den därför. Man ville att det skulle vara sant.

Personligen tycker jag att hela historien är hästlängder bättre nu. Så många människor har varit så tvärsäkra på att de hört det och allt är bara ett rent påhitt. (or isn't it?...https://www.youtube.com/watch?v=cphNpqKpKc4)
Senast redigerad av KlappMungon 2019-08-05 kl. 02:51.
Citera
2019-08-05, 08:06
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Jag har inspelningen på VHS här hemma från livesändningen. England vs Kamerun 1990. Har redan hittat det.

Det redigerades redan till reprisen som sändes på natten, om det va samma dag eller dagen efter. Varför dom redigerade det, kan du ju lista ut själv

Då är således kopian på Kungliga Biblioteket ett redigerat exemplar.

https://youtu.be/mb1fYInj7vc
Citera
2019-08-05, 10:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stom72

Vad menar du?
Citera
2019-08-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stom72

Han medger alltså själv att han har sagt det. Men jag tror inte att han tänkte på att de var svarta utan det var situationen som han syftade på.
Citera
2019-08-05, 11:41
Medlem
chran508s avatar
Älskar att den här tråden fortsätter att blomma upp med jämna mellanrum. Alltid samma sak också. Någon som är fullständigt övertygad om att citatet är sant, för att sedan inse att det inte finns inspelat någonstans, för att till sist vrida och vända på alla möjliga ursäkter.
Citera
2019-08-05, 12:07
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Ja det blir roligare av att han fäller kommentaren när man visar kameruns avbytarbänk. Därför har nog vandringssägnen blivit just så. Man har förändrat och bättra på den urprunliga historien tills det blev nåt som alla tycker är en festlig felsägning. Att historien är extra bra styrker på intet sätt att den är sann. Kanske är det t o m tvärtom? Det är för bra för att vara sant?

Notabelt är att alla är överens om just avbytarbänken och Kamerun men det finns en massa olika minnesbilder vilken match det skulle varit. Det är en detalj som inte påverkar hur kul historien blir. Skräp-DNA skulle biologin kalla det. Det kan mutera hur mycket det vill för det sitter inte på ställen som kodar för några proteiner.

Finns det inte någon mer väldokumenterad historia om någon engelsk kommentator som säger något om "dark mood" när han kommenterar en match med ett afrikanskt lag?

Jag tror det är nåt sånt som blivit "Kamerun-bänken och Hegerfors". Det blir en mycket bättre historia än ursprunget och alla "minns" den därför. Man ville att det skulle vara sant.

Personligen tycker jag att hela historien är hästlängder bättre nu. Så många människor har varit så tvärsäkra på att de hört det och allt är bara ett rent påhitt. (or isn't it?...https://www.youtube.com/watch?v=cphNpqKpKc4)

Jag tror inte det är frågan om någon vandringssägen. Enligt Anrell var det någon som skrev och tipsade honom om citatet, vilket alltså är förstahandskällan. Personen som tipsade om citatet har antingen hittat på det, eller som jag tror, har ett vagt minne av när Arne säger "Kamerun var en färgklick i mer än ett avseende". Han mindes kanske inte ordagrant, utan drog till med nåt liknande, kanske friserade Anrell lite också. Resten är historia.
Citera
2019-08-05, 12:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Han medger alltså själv att han har sagt det. Men jag tror inte att han tänkte på att de var svarta utan det var situationen som han syftade på.

Medger och medger. Folk fäster alldeles för stor tilltro till minnet. Det egna och andras. Arne Hegerfors sade högst sannolikt aldrig de där orden under någon match, men i takt med att detta kollektiva falska minne sprids har han givetvis konfronterats med personer som påstår sig minnas att han sade det. Vid någon punkt började Arnes hjärna konstruera egna minnesbilder av att ha sagt detta.

Det har ju dock konstaterats att han i vilket fall som helst inte sade det under matchen
Citera
2019-08-05, 13:23
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej. Jag tycker att det faktum att tusentals svenska människor kan utveckla ett minne som känns helt äkta för något som aldrig verkar ha hänt är sjukt intressant.

Mycket mer fascinerande än att Arne Hegerfors var en bländande kommentator med kvicka formuleringar.

Vissa personers inlägg i den här tråden är rena illustrationer på att när vi minns något så konstruerar hjärnan detta minne på nytt varje gång. Om det dyker upp fakta som motsäger minnet så bygger hjärnan om det så det ska funka med dessa nya fakta.

’Vid närmare eftertanke var det var ett annat mästerskap.’

’Nähä, då var det Bosse Hansson som sa det.’

Själv har du inte sett/hört citatet, om jag förstår dig rätt? Du vill bara det ska vara sant.

Vill och vill, jag tror det är sant för jag vet ingen annan som skulle kunna kläcka ur sig något dylikt. Arne är unik när det gäller spetsfyndigheter och dubbeltydigheter. Det här citatet tror jag inte bara uppstått för att Anrell ville ha en boktitel. Man kan relatera till citatet, när det sagts och av vem. Du har hittills inte kommit med någon trovärdig alternativ teori mer än att folk skulle inbilla sig och konstruera ett falskt minne. Gräv fram källan ist.
Citera
2019-08-05, 13:27
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ttoclaw
Hade det klassiska citatet någonsin sagts hade det varit inspelat och förmodligen uppe på tuben. Märkligt att ingen har bevis för citatet. Finns inte ens att hitta på folks gamla vhs-band från spelen.
Det kan helt enkelt aldrig ha sagts.
Det är mycket möjligt men eftersom Arne inte motsäger att han sagt det och inget annat trovärdigt alternativ finns så kan det vara sant. Sen tror jag inte det finns så många vhs-band kvar med en gammal fotbollsmatch från -90. Vid den tidpunkten vet jag inte ens om tuben existerade.
Citera
2019-08-05, 13:33
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Matchen ligger på Youtube med engelsk kommentator. Någon särskilt bra bänkbild när Kamerun hamnar i underläge finns där ju inte. Det har diskuterats i tråden om det var samma kamerabilder i alla länder. Där finns egentligen ingen sådan sekvens som det påstås skulle varit i samband med citatet.
Det där har jag noll koll på. Jag ska vid tillfälle gå till KB och se efter själv då jag blivit rätt nyfiken på vad som är sant. Bästa vore kanske att alla flashbackare i tråden tar med popcorn och får till en storskärmsvisning på KB så kan tråden stängas efter det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in