Citat:
Ursprungligen postat av
Netizen
Hela poängen som gör det askul är att det sagts under matchen när kameran visar avbytarbänken. Utan den bildsekvensen är inte citatet lika träffande. Man kan säkert hitta på en massa felsägningar och vinklingar i efterhand men blir det inte samma effekt. Att få höra det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk samtidigt som kameran visar ett gäng molokna negrer är ju helt obetalbart och lite av Arnes geni. Jag vet ingen annan som skulle kunna ha fällt den kommentaren med den tajmningen som han. Om det sen är ett falskt minne är egentligen skitsamma. Arne förtjänar cred för sin bländande kommentatorsförmåga och jag tillskriver honom gärna det här citatet.
Ja det blir roligare av att han fäller kommentaren när man visar kameruns avbytarbänk. Därför har nog vandringssägnen blivit just så. Man har förändrat och bättra på den urprunliga historien tills det blev nåt som alla tycker är en festlig felsägning. Att historien är extra bra styrker på intet sätt att den är sann. Kanske är det t o m tvärtom? Det är för bra för att vara sant?
Notabelt är att alla är överens om just avbytarbänken och Kamerun men det finns en massa
olika minnesbilder vilken match det skulle varit. Det är en detalj som
inte påverkar hur kul historien blir. Skräp-DNA skulle biologin kalla det. Det kan mutera hur mycket det vill för det sitter inte på ställen som kodar för några proteiner.
Finns det inte någon mer väldokumenterad historia om någon engelsk kommentator som säger något om "dark mood" när han kommenterar en match med ett afrikanskt lag?
Jag tror det är nåt sånt som blivit "Kamerun-bänken och Hegerfors". Det blir en mycket bättre historia än ursprunget och alla "minns" den därför. Man
ville att det skulle vara sant.
Personligen tycker jag att hela historien är hästlängder bättre nu. Så många människor har varit så tvärsäkra på att de hört det och allt är bara ett rent påhitt. (or isn't it?...
https://www.youtube.com/watch?v=cphNpqKpKc4)