Citat:
Ursprungligen postat av
Pungtering
Det sa jag inte.
På gruppnivå finns det absolut det.
Det är en stor del av förklaringen till den traditionellt stora könsobalansen i brandmannayrket. Ett yrke som historiskt varit både farligt, tungt och smutsigt.
Men jag vänder mig starkt emot att man ska se på sådant på gruppnivå.
Det finns gott om kvinnor jag hellre skulle se som brandmän än en stor del av den manliga befolkningen.
Så det handlar inte om kön.
Och varför är du så besatt av vad som är mellan benen på folk?
Varför är kön den enda faktorn vi ska utjämna för?
Vill du tvinga kvinnor att utbilda sig till mansdominerade saker eller hur vill du att man ska lösa bekymret med att det finns ytterst få kvinnliga programmerare eller sophämtare?
Varför vänder du dig emot att man ska se det på gruppnivå? Det är väl det enda självklara sättet att se samhällsstrukturer?
Och ffa, hur får du ihop ditt påstående om att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor om du inte tycker att saker ska ses på gruppnivå? Jag kan inte förstå vad skillnader mellan män och kvinnor ens betyder om saker inte ska ses på gruppnivå?!
Jag tycker vi ska blicka framåt. Jag tror att vi är på väg in i ett helt annorlunda arbetsliv i takt med digitalisering, robotisering och AI. Idag värderas produktion högt och omsorg, vård och socialt ansvarstagande lågt. Jag tycker vi ska passa oss för att föra den bilden med oss in i den nya världen, vi i väst har redan en extremt hög materiell levnadsstandard, samtidigt som våra demoner består av ensamhet, sociala utslagning och barn och äldre som far illa.