Citat:
Ursprungligen postat av
Etta.Place
Hur mycket de betalas och vilka arbetsvillkoren är är väl en solklar, enkel värdering av vad det är värt?
Så om vi säger att mindre betalt beror på mindre värde, så anser du alltså att traditionellt kvinnliga arbetsuppgifter som omsorg, omvårdnad, barnuppfostran etc, är värda mindre än traditionellt manliga uppgifter? Att det är som du säger, korrekt och logiskt att kvinnor som gör kvinnliga saker är värda ett sämre liv och sämre samhällsinflytande än män som gör manliga saker? Om män gör traditionellt kvinnliga uppgifter så blir männen värda mindre och om kvinnor ägnar sig åt traditionellt manliga uppgifter blir kvinnorna värda mer?
Hur kan det INTE ligga underförstått i retoriken att den som gör kvinnliga saker är värd mindre och den som gör manliga saker är värd mer, att man tycker att kvinnor och kvinnlighet är sämre och mindre värt?
Det som är ruttet är ju att anse att vissa människor är mindre värda på grund av vilket kön de föddes med.
Hela din argumentation är fel, du måste se på måååååånga fler faktorer än enbart lön eller arbetsvillkor för det är betydligt fler faktorer som påverkar.. (verkar vara en kvinnlig samt vänster idé om att det finns 1 faktor att räkna in i alla problem och således så finns det 1 lösning på 1 problem (även fast det verkliga problemet innefattar 10+ faktorer i varierande grad)
Problemet är att majoriteten av de saker som kvinnor "naturligt" väljer som jobb sköts av staten. Och staten är en jävligt snål arbetsgivare utan yttre konkurrens. Dvs staten konkurrera inte med löner som privata företag tvingas göra. Kvinnor bråkar också mindre om lönen och arbetsförhållanden. Staten är extremt ineffektiv och vi kommer att se flera kommuner konkursa de närmsta åren pga alt för höga underskott och för mycket politiker prestige byggandes av sport arenor och för mycket satsande på konst o sådant istället för att se till att kärnverksamheten fungerar. Vattenledningarna i Sverige räknar kommunerna att de har en livslängd på 300 år.. (det har de inte.. inte ens 100 år har de). Massa saker som sådant bidrar till ett skit löneläge för offentliga jobb.
Min sambo höjde sin lön som förskollärare med 4500 genom att gå från kommunen till privat. Hade sagt åt henne under flera år att hon måste byta arbetsplats om hon vill få upp lönen. (från 25 till 29 500)
För att ta min sambo som exempel igen. hon kommer hem och gnäller om arbetsvillkoren och kollegor, men hon vägrar göra något åt saken. Själv skulle jag ha bytt jobb snabbare än kvickt om jag upplevde samma sak. Jag skulle även sparka mina åsikter uppåt i organisationen, visst du kan inte göra dig omöjlig på en arbetsplats och bara gnälla så man får ta sina strider där man kan ta dem.
Det är sant att kvinnliga egenskaper inte genererar mer pengar än manliga egenskaper så det är ekonomiskt mindre värt på det sättet, men snackar vi om ekonomiskt värde, eller snackar vi om moraliskt värde, för det är skillnad på dessa två värden. Moraliskt värde finns i kvinnliga egenskaper så det blir över dock så tenderar dessa saker inte generera speciellt stort ekonomiskt värde.
Vad vill jag säga med detta svamlande..
Du har en för enkel problematisering.