2019-08-05, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Hon sa rörmokare vs undersköterska. Du länkade till förskollärare. Självklart ska en rörmokare ha bättre lön än en förskollärare, vilken tomte som helst kan ju vara förskollärare.
Hon sa sophämtare, parkförvaltare och rörmokare. Din tes var att om manliga yrken värderas högre än kvinnliga så skulle dessa manliga yrken vara bra betalda.

Det är de också, jämfört med kvinnliga.
Citera
2019-08-05, 12:36
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Det sa jag inte.

På gruppnivå finns det absolut det.

Det är en stor del av förklaringen till den traditionellt stora könsobalansen i brandmannayrket. Ett yrke som historiskt varit både farligt, tungt och smutsigt.

Men jag vänder mig starkt emot att man ska se på sådant på gruppnivå.

Det finns gott om kvinnor jag hellre skulle se som brandmän än en stor del av den manliga befolkningen.
Så det handlar inte om kön.

Och varför är du så besatt av vad som är mellan benen på folk?

Varför är kön den enda faktorn vi ska utjämna för?

Vill du tvinga kvinnor att utbilda sig till mansdominerade saker eller hur vill du att man ska lösa bekymret med att det finns ytterst få kvinnliga programmerare eller sophämtare?

Varför vänder du dig emot att man ska se det på gruppnivå? Det är väl det enda självklara sättet att se samhällsstrukturer?

Och ffa, hur får du ihop ditt påstående om att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor om du inte tycker att saker ska ses på gruppnivå? Jag kan inte förstå vad skillnader mellan män och kvinnor ens betyder om saker inte ska ses på gruppnivå?!

Jag tycker vi ska blicka framåt. Jag tror att vi är på väg in i ett helt annorlunda arbetsliv i takt med digitalisering, robotisering och AI. Idag värderas produktion högt och omsorg, vård och socialt ansvarstagande lågt. Jag tycker vi ska passa oss för att föra den bilden med oss in i den nya världen, vi i väst har redan en extremt hög materiell levnadsstandard, samtidigt som våra demoner består av ensamhet, sociala utslagning och barn och äldre som far illa.
Citera
2019-08-05, 12:38
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Ja, det är ju vuxna så säg att hon har två barn på halvtid. En fyra går på runt 10 k i månaden i hyra. Visst, det går att få tak över huvudet och mat på bordet för detta. Men marginalerna blir små, det blir inte utrymme att unna sig något särskilt, och ffa, uppstår det en krissituation och en större oväntad utgift tillkommer eller ett inkomstbortfall, då kan det bli jävligt tufft. Ett par ruttna tänder kan dra iväg på 20-30 k till exempel. Eller om bilen går sönder.

En undersköterska är ändå en kvalificerad person med en utbildning som gör ett tungt jobb som iaf jag tycker kan ses som viktigt. Det är inte rimligt att hon ska ha 8000 kr i månaden mindre än rörmokaren (som har samma kvalifikation).

Visst kan man, som folk i tråden säga, att bli inte undersköterska då. Jobba inte som undersköterska eller vårdbiträde. Så kan man säga, men är det verkligen en inställning som gynnar vårt samhälle som helhet? Om alla vägrar jobba på golvet inom vården, är det något som främjar samhällets bästa? Jag tycker inte det.

Ett sätt att komma runt det här är att inte bli en singelmorsa till att börja med. Om folk gjorde bättre val av partner att skaffa barn med skulle vi inte ha det här problemet.
Citera
2019-08-05, 12:40
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ett sätt att komma runt det här är att inte bli en singelmorsa till att börja med. Om folk gjorde bättre val av partner att skaffa barn med skulle vi inte ha det här problemet.

Det gäller väl exmaken rörmokaren i exakt lika stor grad? Men han får inte samma problem, för han har 8000 kronor mer i månaden att leva på...
Citera
2019-08-05, 12:42
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Hon sa sophämtare, parkförvaltare och rörmokare. Din tes var att om manliga yrken värderas högre än kvinnliga så skulle dessa manliga yrken vara bra betalda.

Det är de också, jämfört med kvinnliga.

Det var inte det exemplet hon tog, det står svart på vitt i kommentaren så försök inte slingra dig.
Citera
2019-08-05, 12:44
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Det gäller väl exmaken rörmokaren i exakt lika stor grad? Men han får inte samma problem, för han har 8000 kronor mer i månaden att leva på...

1) Han har inte klagat. Du har klagat å de kvinnliga undersköterskorna som är singelmammors vägnar.

2) Det är en rejäl majoritet (75 %) av skilsmässor som begås av kvinnor så oddsen är att han inte valt sitt civilstånd.
Citera
2019-08-05, 12:47
Avslutad
Citat:
Det var inte det exemplet hon tog, det står svart på vitt i kommentaren så försök inte slingra dig.
Eh, va?

Citat:
Sophämtare, parkförvaltare och rörmokare värderas mycket högre än kvinnor med motsvarande kvalifikationer i traditionella kvinnoyrken. De har mycket högre löner. Och det är ju ffa mellan undersköterskan och rörmokaren som lönegapet uppstår. Och ffa mellan dem som det verkligt brutala utslaget på livskvaliteten kommer, eftersom undersköterskan får svårt att få ihop ett värdigt liv på sin lön medan rörmokaren enkelt kan leva som medelklass ekonomiskt.

Sen tycker jag förstås att omvårdnad, omsorg och sociala aspekter är minst lika viktiga för hur världen ser ut som tekniska framsteg.
Citera
2019-08-05, 12:48
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
1) Han har inte klagat. Du har klagat å de kvinnliga undersköterskorna som är singelmammors vägnar.

2) Det är en rejäl majoritet (75 %) av skilsmässor som begås av kvinnor så oddsen är att han inte valt sitt civilstånd.

Nej varför skulle han klaga? Det vore väl osmakligt om den som fått räkmackan och med identiska kvalifikationer fått en mycket bättre lön för att han har rätt kön skulle klaga dessutom?

Ja, det säger väl en hel del att uskan hellre lever på havregrynsgröt med ruttna tänder än står ut med att leva i samma hushåll som röris längre? Hur jävla kass make är man inte då liksom? Hon var sannolikt trött på att komma hem och göra allt hushållsarbete gratis efter att hon redan skött samhällets omsorgsbehov till en totalt undermålig ersättning.

En sådan härlig ursäkt. "Hur kunde du vara så jävla sämst som make att kvinnan lämnade dig för fattigdom?" Svar "Det var väl hon som var dålig på att välja partner".
Senast redigerad av Etta.Place 2019-08-05 kl. 12:51.
Citera
2019-08-05, 12:49
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Eh, va?

Och det är ju ffa mellan undersköterskan och rörmokaren som lönegapet uppstår.

Du är antingen blind eller dum eller båda.
Citera
2019-08-05, 12:54
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Nej varför skulle han klaga? Det vore väl osmakligt om den som fått räkmackan och med identiska kvalifikationer fått en mycket bättre lön för att han har rätt kön skulle klaga dessutom?

Hade inte hon också kunnat söka det mer välbetalda jobbet, om hon nu hade ”identiska kvalifikationer”?

Livet kanske upplevs orättvist ibland, men väljer man att jobba med ett lågbetalt jobb får man rätta mun efter matsäck.
Citera
2019-08-05, 12:57
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:

Ja, det säger väl en hel del att uskan hellre lever på havregrynsgröt med ruttna tänder än står ut med att leva i samma hushåll som röris längre? Hur jävla kass make är man inte då liksom? Hon var sannolikt trött på att komma hem och göra allt hushållsarbete gratis efter att hon redan skött samhällets omsorgsbehov till en totalt undermålig ersättning.

En sådan härlig ursäkt. "Hur kunde du vara så jävla sämst som make att kvinnan lämnade dig för fattigdom?" Svar "Det var väl hon som var dålig på att välja partner".

Så mycket trams här så man inte vet var man ska börja. Som om det är en räkmacka att ha en fysiskt tungt och smutsigt jobb som samhället inte klarar sig utan istället för att förlänga lidandet för personer som i princip redan är döda.

Det andra är bara en halmgubbe, jag tror knappast det finns några sådana förhållanden i Sverige, hur mycket offer man än vill vara.

Och givetvis är det ju bara mannens fel att förhållandet tog slut. Hon var en ängel och han var ett sånt kräk. Av någon anledning såg jag inte att han var ett kräk förrän efter jag varit ihop med honom tio år och skaffat barn med honom.
Citera
2019-08-05, 12:57
Avslutad
Citat:
Sophämtare, parkförvaltare och rörmokare värderas mycket högre än kvinnor med motsvarande kvalifikationer i traditionella kvinnoyrken. De har mycket högre löner. Och det är ju ffa mellan undersköterskan och rörmokaren som lönegapet uppstår. Och ffa mellan dem som det verkligt brutala utslaget på livskvaliteten kommer, eftersom undersköterskan får svårt att få ihop ett värdigt liv på sin lön medan rörmokaren enkelt kan leva som medelklass ekonomiskt.

Sen tycker jag förstås att omvårdnad, omsorg och sociala aspekter är minst lika viktiga för hur världen ser ut som tekniska framsteg.

Citat:
Källa på det översta.

Sen håller jag inte med om det sista, iallafall inte för de äldre. Jag tycker vi håller våra äldre för liv för länge, när deras liv inte håller något högre värde ändå. Ättestupan var en bra sak som vi tyvärr har gjort oss av med.

Vad fattas dej egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in