2019-08-05, 11:36
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
En faktor som inte nämnts är att det i traditionellt kvinnliga yrken är svårare att skala uppåt när man blir riktigt bra på det.

Jämför världens bästa sjuksköterska med världens bästa civilingenjör. Världens bästa sjuksköterska är en mycket bra tillgång, men kommer inte att ändra världen. Världens bästa civilingenjör kan mycket väl ändra världen.

Lärare, vårdpersonal etc kan helt enkelt inte nå de högts karriärtopparna mer manliga yrken kan nå (Och då pratar jag inte sophämtare etc)

Och btw om nu samhället värderar manliga yrken så högt och kvinnliga yrken så lågt varför värderas inte sophämtare, parkförvaltare, rörmokare och alla skitiga lågt betalda jobb högre?
Citera
2019-08-05, 11:46
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
En faktor som inte nämnts är att det i traditionellt kvinnliga yrken är svårare att skala uppåt när man blir riktigt bra på det.

Jämför världens bästa sjuksköterska med världens bästa civilingenjör. Världens bästa sjuksköterska är en mycket bra tillgång, men kommer inte att ändra världen. Världens bästa civilingenjör kan mycket väl ändra världen.

Lärare, vårdpersonal etc kan helt enkelt inte nå de högts karriärtopparna mer manliga yrken kan nå (Och då pratar jag inte sophämtare etc)

Och btw om nu samhället värderar manliga yrken så högt och kvinnliga yrken så lågt varför värderas inte sophämtare, parkförvaltare, rörmokare och alla skitiga lågt betalda jobb högre?

Sophämtare, parkförvaltare och rörmokare värderas mycket högre än kvinnor med motsvarande kvalifikationer i traditionella kvinnoyrken. De har mycket högre löner. Och det är ju ffa mellan undersköterskan och rörmokaren som lönegapet uppstår. Och ffa mellan dem som det verkligt brutala utslaget på livskvaliteten kommer, eftersom undersköterskan får svårt att få ihop ett värdigt liv på sin lön medan rörmokaren enkelt kan leva som medelklass ekonomiskt.

Sen tycker jag förstås att omvårdnad, omsorg och sociala aspekter är minst lika viktiga för hur världen ser ut som tekniska framsteg.
Citera
2019-08-05, 11:50
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Sophämtare, parkförvaltare och rörmokare värderas mycket högre än kvinnor med motsvarande kvalifikationer i traditionella kvinnoyrken. De har mycket högre löner. Och det är ju ffa mellan undersköterskan och rörmokaren som lönegapet uppstår. Och ffa mellan dem som det verkligt brutala utslaget på livskvaliteten kommer, eftersom undersköterskan får svårt att få ihop ett värdigt liv på sin lön medan rörmokaren enkelt kan leva som medelklass ekonomiskt.

Sen tycker jag förstås att omvårdnad, omsorg och sociala aspekter är minst lika viktiga för hur världen ser ut som tekniska framsteg.

Källa på det översta.

Sen håller jag inte med om det sista, iallafall inte för de äldre. Jag tycker vi håller våra äldre för liv för länge, när deras liv inte håller något högre värde ändå. Ättestupan var en bra sak som vi tyvärr har gjort oss av med.
Citera
2019-08-05, 11:53
Medlem
Pungterings avatar
Citat:

Och där kan ju individen välja att bli sophämtare eller rörmokare.

Speciellt sophämtare är ju inte särskilt fysiskt ansträngande idag.
Citera
2019-08-05, 11:58
Avslutad
Citat:
Källa på det översta.

Sen håller jag inte med om det sista, iallafall inte för de äldre. Jag tycker vi håller våra äldre för liv för länge, när deras liv inte håller något högre värde ändå. Ättestupan var en bra sak som vi tyvärr har gjort oss av med.
”Så mycket tjänar sophämtare jämfört med förskollärare” https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6Ed6L/sa-mycket-tjanar-sophamtare-jamfort-med-forskollarare
Citera
2019-08-05, 11:58
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Källa på det översta.

Visst

https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/VVS-montor-1029

https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Underskoterska-1242

(Notera också att den manliga undersköterskan tjänar mer än den kvinnliga, trots mycket mindre erfarenhet...)
Citera
2019-08-05, 12:00
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
”Så mycket tjänar sophämtare jämfört med förskollärare” https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6Ed6L/sa-mycket-tjanar-sophamtare-jamfort-med-forskollarare

Hon sa rörmokare vs undersköterska. Du länkade till förskollärare. Självklart ska en rörmokare ha bättre lön än en förskollärare, vilken tomte som helst kan ju vara förskollärare.
Citera
2019-08-05, 12:03
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Visst

https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/VVS-montor-1029

https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Underskoterska-1242

(Notera också att den manliga undersköterskan tjänar mer än den kvinnliga, trots mycket mindre erfarenhet...)

Nu länkade du VVS-montör vs Undersköterks,a inte rörmokare.

Men jag tycker att undersköterskor borde ha mer lön, 20500 i median är skrämmande lågt. Som gymnasielärare har jag över 30000.
Citera
2019-08-05, 12:09
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Nu länkade du VVS-montör vs Undersköterks,a inte rörmokare.

Men jag tycker att undersköterskor borde ha mer lön, 20500 i median är skrämmande lågt. Som gymnasielärare har jag över 30000.
https://spolvision.se/rormokare-vvs/

Ja precis, lönerna i en del traditionella kvinnoyrken är extremt låga, och det är ffa det som skapar det så kallade lönegapet. Det är också det som gör att jag tycker att det är relevant att diskutera det i förhållande till värde, eftersom en så liten lön gör det svårt att få ekonomin att gå ihop om man är ensamstående, och riskerar att leda till diverse ovärdiga situationer när pengarna inte räcker fast man varit "duktig".
Citera
2019-08-05, 12:13
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
https://spolvision.se/rormokare-vvs/

Ja precis, lönerna i en del traditionella kvinnoyrken är extremt låga, och det är ffa det som skapar det så kallade lönegapet. Det är också det som gör att jag tycker att det är relevant att diskutera det i förhållande till värde, eftersom en så liten lön gör det svårt att få ekonomin att gå ihop om man är ensamstående, och riskerar att leda till diverse ovärdiga situationer när pengarna inte räcker fast man varit "duktig".

Du menar ensamstående med barn nu? För 20500, vilket blir ca 16000 efter skatt räcker lätt till en person utan barn. Gör det inte det så lever man för lyxigt för att klaga.
Citera
2019-08-05, 12:21
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Du menar ensamstående med barn nu? För 20500, vilket blir ca 16000 efter skatt räcker lätt till en person utan barn. Gör det inte det så lever man för lyxigt för att klaga.

Ja, det är ju vuxna så säg att hon har två barn på halvtid. En fyra går på runt 10 k i månaden i hyra. Visst, det går att få tak över huvudet och mat på bordet för detta. Men marginalerna blir små, det blir inte utrymme att unna sig något särskilt, och ffa, uppstår det en krissituation och en större oväntad utgift tillkommer eller ett inkomstbortfall, då kan det bli jävligt tufft. Ett par ruttna tänder kan dra iväg på 20-30 k till exempel. Eller om bilen går sönder.

En undersköterska är ändå en kvalificerad person med en utbildning som gör ett tungt jobb som iaf jag tycker kan ses som viktigt. Det är inte rimligt att hon ska ha 8000 kr i månaden mindre än rörmokaren (som har samma kvalifikation).

Visst kan man, som folk i tråden säga, att bli inte undersköterska då. Jobba inte som undersköterska eller vårdbiträde. Så kan man säga, men är det verkligen en inställning som gynnar vårt samhälle som helhet? Om alla vägrar jobba på golvet inom vården, är det något som främjar samhällets bästa? Jag tycker inte det.
Citera
2019-08-05, 12:26
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkari
Det som avgör det ekonomiska värdet på produkten är också väldigt komplext, men låt mig ge några exempel.

Skalbarheten, dvs en programmerare kan fixa ett dataprogram som kan säljas tiotusentals gånger på en timme, medans en sjuksköterska inte kan ta hand om tiotusentals personer på en timme. Dvs för en arbetsgivare så är programmerarens tids värd mer än vad en sjuksköterskas tid är värd.

Hur stort behov av produkten finns det? Lågt behov ger lågt värde, stort behov ger stort värde.

Hur stort utbud finns det av produkten (stark korrelation med behov av produkten)?
Lågt utbud, stort behov = högt värde, stort utbud, lågt behov = lågt värde)

Finns fler faktorer men dessa är de enklaste.

=)

Vi har alltså ett väldigt lågt behov av vård och omsorg i Sverige? Eller är det vårt utbud av vård som är för stort?

Citat:
Ursprungligen postat av nkari
Joo du, speciellt i egalitära länder som Sverige. Där de sociala skillnaderna mellan könen har utraderats så gott det går, och gör man det så maximeras de biologiska skillnaderna.

Jaha, och när de biologiska skillnaderna maximeras är det helt oproblematiskt att de resulterar i att kvinnor får sämre levnadsvillkor och samhällsinflytande än män? Hur kan det i så fall tolkas på ngt annat sätt än att kvinnor är mindre värda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in