Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Hur man verkligen hade gjort vet man inte förrän man står där.
Men jag hade definitivt bedömt läget som extremt allvarligt. Har jag möjlighet att använda väldigt mycket våld för att neutralisera angriparen så tycker jag det är både moraliskt och juridiskt riktigt. Då vill jag absolut inte bli åtalad i efterhand.
Vad fan ska man göra, vänta på en smocka/knivstick innan man får försvara sig? Och är man tillräckligt övertygad om risken för en kniv så väntar man inte på att den kommer fram, man agerar som om han redan har den framme.
Hade det varit en galet aggressiv och påtänd pundarsvensk hade jag tänkt likadant. De kanske har lite lägre sannolikhet för att bära+nyttja kniv, men inte så mycket lägre att man kan bortse från det.
Nu har jag svarat. Har inte sett att du gjort det?
Finns väl inget direkt svar på en så allmänt ställd fråga, men om vi tar målsägare Jafari som exempel och jag ser att han bråkar med min kompis, de knuffas lite men inget allvarligare.. I min ungdoms dagar är det mycket möjligt att jag i alkoholdimman agerat på liknande sätt som i detta fallet, men en bra kväll hade jag försökt ta reda på vad som står på, vad problemet består i och försöka lösa det.
Uppenbarligen vill Jafari något, en femhundring och en ursäkt kanske, nu hade det inte varit min grej att falla till föga för detta då han verkar oberäknelig, men om vi säger att det var min kompis som startat allt, kastat iväg Jafari så både hans ära och hörlurar knäcktes..
Men en del verkar väldigt fokuserade på att man ska kunna pryla upp en afghan enbart på grund av hans blotta uppsyn, detta tycker jag är gravt överdrivet.
I mina yngre dar var det inte så annorlunda, men då var det så att "alla" visste att zigenare var knivbeväpnade så detta var något man skulle ta i beaktning. I Stockholmsregionen kanske motsvarande rykten förekom om finländare osv..