2019-07-31, 21:47
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
motståndarsidan

Haha, "motståndarsidan". Ser det inte så, utan som ett intressant brottmål. Däremot tycker jag att mer uppenbar trollning, etc. verkar finnas hos de som tycker att den amerikanska rapparen inte gjort så mycket fel.
Citera
2019-07-31, 21:47
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Då kan man ju fundera varför du inte går till källmaterialet, som finns i samma FUP? Du verkar ju gilla detaljer!

Då jag sen dag ett varit kritiskt till hela hanteringen av ärendet så fokuserar jag givetvis bara på dom detaljer som bekräftar min egen agenda och tes.

Vi har skaffat oss ett snart oövervinneligt problem iom att vi gullar med dessa afghaner som inte är riktiga flyktingar. Dom slukar enorma resurser som vi borde lägga på annat och enligt mitt förmenande så hade vi inte haft denna omfattande problematik om vi agerat som våra grannländer.

Hade Jafari och Dawod stannat i Iran hade denna incident undvikit det är faktiskt så enkelt och jag vet vem som bär detta ansvar.

/Provokatör
Citera
2019-07-31, 21:49
Medlem
Citat:
Själv tänker jag så här:

Jag kan mycket väl föreställa mig en situation där jag hamnar i ett trängt läge, med en galet aggressiv och påtänd afgan som blir allt mer närgången.

Till slut kanske man tänker att "nu smäller det vilken sekund som helst". Jag hade definitivt inte kunnat bortse från att en person som beter sig så har kniv, det är alldeles för hög risk för det.

Har det väl gått så långt tycker jag det är rimligt att slå till först, och med väldigt mycket våld. Dvs det ska räknas som ursäktligt nödvärn, och åklagaren ska inte ens gå till domstol med det.

Hur tänker du själv? Vad är rimligt att göra om man hamnar i ett väldigt trängt läge med en sån person?
Jag vet inte hur de kände där och då, jag har svårt att tro att jag skulle bli skraj om jag hade med mig mina stora killkompisar, nej det går inte att tänka på de här som rädda.
För mig.
Ni måste förstå att som tjej och nu som ung kvinna boende mitt i stan så lever man med den här risken/hotet hela tiden och eftersom vi tjejer/kvinnor oftast är betydligt svagare än män så är vi vana att parera sådant.

Man kan inte röra sig fritt ute, det ropas, tafsas och tjatas överallt.
Taxichaufförer är slemmiga och man är alltid beredd på det värsta.
Att då få in i skallen att 4-5 killar kan vara skraja för en enda spinkig typ är svårt eller omöjligt.
Citera
2019-07-31, 21:49
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Haha, "motståndarsidan". Ser det inte så, utan som ett intressant brottmål. Däremot tycker jag att mer uppenbar trollning, etc. verkar finnas hos de som tycker att den amerikanska rapparen inte gjort så mycket fel.

Tycker han skötte situationen exemplariskt. Skolboksexempel. En förebild.

Det enda misstaget som gjordes var att detta filmades och skrevs meddelanden om. Hade alla hållit käft och inte filmat hela grejen hade det på sin höjd blivit ett förhör med en nekande Asap Rocky och sen hade han åkt hem.
Citera
2019-07-31, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ska nog väldigt mycket till för att klassa detta som ringa, skador har uppstått enligt bilderna, dock var våldet inte oprovocerat.

Lyckas försvararna dribbla bort flaskskärningen borde det ligga någonstans mellan normal och grov misshandel.
Om tillhyggen användes kan det handla om grov misshandel.

Det bygger på att Rocky & Co har skurit afghanerna med glasflaskor, om det faller är ringa misshandel mer normalt, det kan t.o.m. bli friande dom då det var afghanerna som attackerade dem.

Försvarets ess blir mycket intressant också. De har tydligt sagt att det har med skärsåren att göra och att de kan bevisa att Rocky & Co inte har orsakat dessa, åtminstone inte medvetet men möjligen om det fanns glas under skon. En bomb skulle vara om de kan bevisa att såren har orsakats av en mattkniv som afghanerna bevisligen har haft och att det då blir mer sannolikt att de har fixat skadorna själva för att sätta dit Rocky.
Citera
2019-07-31, 21:52
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det mest troliga är att de fälls för misshandel, bevisningen tycks vara solklar. Om det blir så framkommer också att en amerikansk president, ja en pajas vid namn Donald Trump, ansåg att detta klientel ska slippa ansvar för misshandel och att han försökte använda sin makt för att påverka rättsfallet via vår statsminister. Det kommer att vändas mot honom. Hade Löfvén försökt något liknande hade han fått gå samma dag.
Ja, om ASAP fälls så kan Trump twittra ut att i rasistiska Sverige så får kriminella knarkande afghaner hugga någon med kniv och få 30 timmars samhällstjänst som straff medan en SVART man som försvarar sig från samma afghan blir först häktad i ett gäng veckor och sedan döms för misshandel. Sverige levererar och Trump utnyttjar och får massor med pluspoäng på sitt konto
Citera
2019-07-31, 21:53
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Då jag sen dag ett varit kritiskt till hela hanteringen av ärendet så fokuserar jag givetvis bara på dom detaljer som bekräftar min egen agenda och tes.

Vi har skaffat oss ett snart oövervinneligt problem iom att vi gullar med dessa afghaner som inte är riktiga flyktingar. Dom slukar enorma resurser som vi borde lägga på annat och enligt mitt förmenande så hade vi inte haft denna omfattande problematik om vi agerat som våra grannländer.

Hade Jafari och Dawod stannat i Iran hade denna incident undvikit det är faktiskt så enkelt och jag vet vem som bär detta ansvar.

/Provokatör

Fair enough, I guess, det förklarar kanske varför denna diskussion delvis blir förvirrad.
Citera
2019-07-31, 21:54
Medlem
Citat:
Du undvek inte att svara på en tramsighet. Du hittade på en tramsighet och svarade på den som om den andra personen hade skrivit så.

Har jag fel så får du gärna citera vad jag missat.
Om du känner så är det bättre att du lägger det bakom dig och går vidare.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Hur man verkligen hade gjort vet man inte förrän man står där.

Men jag hade definitivt bedömt läget som extremt allvarligt. Har jag möjlighet att använda väldigt mycket våld för att neutralisera angriparen så tycker jag det är både moraliskt och juridiskt riktigt. Då vill jag absolut inte bli åtalad i efterhand.

Vad fan ska man göra, vänta på en smocka/knivstick innan man får försvara sig? Och är man tillräckligt övertygad om risken för en kniv så väntar man inte på att den kommer fram, man agerar som om han redan har den framme.

Hade det varit en galet aggressiv och påtänd pundarsvensk hade jag tänkt likadant. De kanske har lite lägre sannolikhet för att bära+nyttja kniv, men inte så mycket lägre att man kan bortse från det.

Nu har jag svarat. Har inte sett att du gjort det?
Finns väl inget direkt svar på en så allmänt ställd fråga, men om vi tar målsägare Jafari som exempel och jag ser att han bråkar med min kompis, de knuffas lite men inget allvarligare.. I min ungdoms dagar är det mycket möjligt att jag i alkoholdimman agerat på liknande sätt som i detta fallet, men en bra kväll hade jag försökt ta reda på vad som står på, vad problemet består i och försöka lösa det.

Uppenbarligen vill Jafari något, en femhundring och en ursäkt kanske, nu hade det inte varit min grej att falla till föga för detta då han verkar oberäknelig, men om vi säger att det var min kompis som startat allt, kastat iväg Jafari så både hans ära och hörlurar knäcktes..

Men en del verkar väldigt fokuserade på att man ska kunna pryla upp en afghan enbart på grund av hans blotta uppsyn, detta tycker jag är gravt överdrivet.

I mina yngre dar var det inte så annorlunda, men då var det så att "alla" visste att zigenare var knivbeväpnade så detta var något man skulle ta i beaktning. I Stockholmsregionen kanske motsvarande rykten förekom om finländare osv..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Ja, om ASAP fälls så kan Trump twittra ut att i rasistiska Sverige så får kriminella knarkande afghaner hugga någon med kniv och få 30 timmars samhällstjänst som straff medan en SVART man som försvarar sig från samma afghan blir först häktad i ett gäng veckor och sedan döms för misshandel. Sverige levererar och Trump utnyttjar och får massor med pluspoäng på sitt konto

Äh, du har sett på för mycket film!!
Citera
2019-07-31, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Vet du hur bra hennes film blev?
Svårt att avgöra eftersom vi bara sett klipp från filmen.
Citera
2019-07-31, 21:56
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag vidhåller att det inte är ett korrekt idiomatiskt uttryck bara för att en del "infödingar" gör fel. De flesta gör sannolikt rätt.

Det vore för övrigt synnerligen idiotiskt att ändra betydelsen till något som betyder tvärtemot den gamla betydelsen.

Det finns ett avsnitt av How I Met Your Mother där Ted rättar Robin när hon använder "literally" på ett felaktigt sätt. Jag går på Teds linje.

Jag går också på din och Teds linje: https://www.youtube.com/watch?v=wbmW_Z1oPJw

Men jag vidhåller att många fler amerikaner än du tror gör detta felet. Vilket vi nu fått smakprov på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in