2019-07-31, 21:34
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Du frågade inte mig men min personliga uppfattning är att man mer eller mindre blir fredlös om man attackerar någon. Gillar man inte det så får man strunta i att attackera folk. Om du däremot frågar vad svensk lag säger går den inte riktigt så långt. Den är mer anpassad efter mer skötsamma människor än vi har importerat nu så lagen borde kanske bli mer tillåtande då det behövs.
Och har Jafari attackerat någon av de misstänkta?
Citera
2019-07-31, 21:34
Medlem
Lövén har gjort det enda rätta. Lika lag gäller i Sverige, vad är det svenskar inte förstår om vår egna lag??? Knas... Läs på och uttala er efter det. Hoppas dom alla får sina straff.
Citera
2019-07-31, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag påstod ett tag sedan att Kung Carl Gustav är den som står för ASAP Rocky's skadestånd om det blir aktuellt.

Haha. Inte en jävel invänder? Jag är förbluffad.
Vad skulle det vara för poäng att invända?
Var du seriös eller?
Citera
2019-07-31, 21:38
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Ja, smula sönder hennes SMS när videon hon filmar bekräftar att Rakims gäng misshandlar afghanen.

Fast sakfrågan just här gällde väl ev. flaskvåld som hon nämner i sitt SMS? Och det visar väl inte filmen?

Och omvänt, vad spelar hennes SMS för roll för saker man ser i filmen?
Citera
2019-07-31, 21:38
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det är nog inte helt säkert, det beror ju på hur fort man kan ta upp det i hovrätten. Försvaret kommer att åberopa att de redan varit frihetsberövade länge och att de ska sättas på fri fot. Annars kan det bli så att häktningen vida överskrider det fängelsestraff de ev. skulle kunna få.
Vid friande dom är jag gaaaaanska säker på att häktning i stort sett alltid hävs om inte särskilda skäl föreligger för att häktning ska fortsätta.
Citera
2019-07-31, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Och har Jafari attackerat någon av de misstänkta?

Jag kan väl resonera som åklagaren, de båda afghanerna agerade tillsammans och i samförstånd. Tillsammans attackerade de Rocky & Co.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Du har rätt mitt fokus var iofs på hur polisen sammanfattade det:
Hercules skriver att han sa åt henne att filma och att hon bokstavligt talat inte kunde titta

Ja, det skulle åtminstone jag säga är en direkt felaktig översättning av andemeningen i det hon sa/skrev.

"Literally" betyder inte "bokstavligt talat" här. "Kunde knappt titta på" kanske jag skulle säga istället. Frågan är då hur uppmärksam hon var?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Inte ens åklagaren ser något fel i strypgreppet och kastet.
Ta inte i.
Åklagaren har inte väckt åtal. Kanske lät han udda vara jämt då det blev klart att tjockisen inte deltog i den grova misshandeln.
Citera
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
En sak som var lite förvillade var att den video som cirkulerat på sociala medier och som utspelar sig utanför restaurangen MAX, är klippt. https://www.youtube.com/watch?v=m2OLIowzwQI Kollar man klippet så ser man att inledningen startar 42 sekunder in i klippet, vilket är strax innan det att livvakten Tim lyfter iväg Jafari i halsgreppet. Precis innan han lyfter iväg honom, efter 16 sekunder, 0:58 in i klippet, så bryts klippet och man får inte se hur han lyfts iväg.

Nästa sekvens som påbörjas, 0:59-1:18, visar hur Jafari kommer tillbaka efter att ha lytfts iväg och hur han börjar att slå mot Tim med sina hörlurar. Inledningen av klippet, 0:4-0:41 utspelar sig efter det att livvakten har lyft bort Jafari, och efter det att Jafari direkt därefter har kommit tillbaka och börjar att slå mot livvakten Tim med sina hörlurar.

Yes box: Som "Abby" skrev: "It has been cleaned up a bit"!
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-07-31 kl. 21:51.
Citera
2019-07-31, 21:42
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Hur hade du själv gjort?

Hur man verkligen hade gjort vet man inte förrän man står där.

Men jag hade definitivt bedömt läget som extremt allvarligt. Har jag möjlighet att använda väldigt mycket våld för att neutralisera angriparen så tycker jag det är både moraliskt och juridiskt riktigt. Då vill jag absolut inte bli åtalad i efterhand.

Vad fan ska man göra, vänta på en smocka/knivstick innan man får försvara sig? Och är man tillräckligt övertygad om risken för en kniv så väntar man inte på att den kommer fram, man agerar som om han redan har den framme.

Citat:
Och hur hade du istället gjort om det gällt en galen och påtänd svensk? Får man förutsätta att dessa också har knivar och gå för KO?

Hade det varit en galet aggressiv och påtänd pundarsvensk hade jag tänkt likadant. De kanske har lite lägre sannolikhet för att bära+nyttja kniv, men inte så mycket lägre att man kan bortse från det.

Nu har jag svarat. Har inte sett att du gjort det?
Citera
2019-07-31, 21:42
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Strafftiden är inte det mest kritiska, det gäller för åklagaren/regeringen att se till att han blir dömd för misshandel av normalgraden och att det inte går ner till ringa misshandel.
Ska nog väldigt mycket till för att klassa detta som ringa, skador har uppstått enligt bilderna, dock var våldet inte oprovocerat.

Lyckas försvararna dribbla bort flaskskärningen borde det ligga någonstans mellan normal och grov misshandel.
Om tillhyggen användes kan det handla om grov misshandel.
Citera
2019-07-31, 21:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
"Idiomatiskt" betyder egentligen "så uttrycker sig en inföding", kan alltså vara slang. Iallafall på engelska: "using, containing, or denoting expressions that are natural to a native speaker".

Men "literally" i meningen "bildligt" är inte slang i min mening, betydelsen har helt enkelt ändrats även i dagligt tal.

Jag vidhåller att det inte är ett korrekt idiomatiskt uttryck bara för att en del "infödingar" gör fel. De flesta gör sannolikt rätt.

Det vore för övrigt synnerligen idiotiskt att ändra betydelsen till något som betyder tvärtemot den gamla betydelsen.

Det finns ett avsnitt av How I Met Your Mother där Ted rättar Robin när hon använder "literally" på ett felaktigt sätt. Jag går på Teds linje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in