Citat:
Ursprungligen postat av
PlutoJ
Ja, jag menar absolut att ffa åklagaren (förundersökningsledaren) gjort ett rejält övertramp här. Det spelar heller ingen roll om Rockys amerikanska advokat är inblandad i målet, och inte heller om någon anmälan eller något mål fanns när de kommunicerade. All kommunikation mellan klient och ombud är konfidentiell och anses känslig. Alltid! Sådan kommunikation kan även röra affärer/ekonomi m.m. och kan orsaka stor skada om den kommer ut. En klient har alltid rätt att konfidentiellt rådfråga sitt ombud om precis vad som helst, och den kommunikationen får ingen annan läsa såvida inte uttryckligt tillstånd givits från klienten om motsatsen.
Men anledningen till att dom tog med denna SMS-konversationen var ju att det utgjorde bevis. Hade det varit andra saker som pratades om (affärer etc.) hade ju inte det tagits med...
Är också lite kluven över uttrycket "min advokat" (som det ofta låter när det pratas om privata advokater). Hur vet man att den personen är "hans advokat"? Är det så att om man har en bästa kompis som råkar vara advokat, så kan man skriva vad som helst till denne, ja tom erkänna ett mord! För då kan man bara säga till polisen/åklagaren: "Det där rör ni inte, för det är ´min advokat´"??
Undrar också om du vet om ASAP Rockys advokat eller rätten ifrågasatt detta?