2019-07-31, 21:16
Bannlyst
Jag önskar Rocky och hans stab all lycka men åker han ändå dit för misshandel så hoppas jag han överklagar tar privat jeten tbx till hemlandet och skiter på lilla Sverige som knappt syns på kartan för jänkarna. Deras ledare har ju öppet hånat våran statsminister och kallat våra lagar för ett skämt. Inte ens högsta ledaren i vårt avlånga land har något att säga till om så med andra ord har flykting pojken och Lövén samma rättigheter. Det här skrattar hela världen åt att Sveriges lagar och regler är
Citera
2019-07-31, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Vet du vad snittinkomsten för en hel familj är i Iran?

Svar: Drygt 60.000/år så ja detta är en vinstlott för Jafari och hans familj om han får detta skadestånd. Han får ändå sina pengar av oss skattebetalare dessutom kan han snart börja diska på Mollgans Pizzeria igen och då drar han in 600/dag svart eller vitt vet jag inte.

Jo det är mycket pengar!

/Provokatör

Han bor i Sverige, finns inget som tyder på att han försörjer sin familj i Iran utan snarare att han lägger pengar på droger. Det är inte ens en årslön för en diskare.

Det är dessutom oväsentligt, jag tycker inte ens han förtjänar ett sådant skadestånd. Faktum är dock att du i din enfald har slickat munnen brun i allt trams du har vräkt ur dig för att skydda Asap Rocky.
Citera
2019-07-31, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det är sannolikt att hon sett en del, kanske mer än hon medger.

Men bara för att det är troligast betyder det inte att försvararen inte kan smula sönder hennes SMS och vittnesmål.

Ja, smula sönder hennes SMS när videon hon filmar bekräftar att Rakims gäng misshandlar afghanen.
Citera
2019-07-31, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Lär dig svensk grammtik, "till skillnad från du.." och inte "från dig".
Har sett på för mycket trams för att ens ta dig seriöst, försök diskutera med någon annan som kan hålla dig i hand och stryka dig medhårs så mår du säkert bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Skratt. Du kan inte ens stava till grammatik.

Dina juridikkunskaper är dessutom mycket bristfälliga.

Haha, ett gott råd är att om man som Aloe ska leka språkpolis så gäller det att granska sitt eget inlägg så man inte gör bort sig på det här sättet

Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Det är sällan jag tror att femåriga flickor ska skjuta mig så det känns inte relevant,
men det är ganska ofta så att jag undviker vissa platser/vägar på kvällar och nätter pga att jag inte vill möta på dessa gäng med killar som skulle kunna vara afghaner eller marockaner eller sådana som bara hatar tjejer, sådana som du kanske?

Jaså det verkade utifrån det du skrev som att du fick helt ogrundade misstankar hela tiden men rent teoretiskt, förstod du skillnaden mellan dessa exempel och varför (putativt) nödvärn är okej i ena exemplet men inte i det andra?
Citera
2019-07-31, 21:19
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Förstår inte vad du syftar på?

Jag syftade på den här utväxlingen:

Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
För det är förstås kombinationen av att bli attackerad och misstanken om att den personen har kniv som rättfärdigar nödvärn.

Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
kanske säkrast att slå först om de kollar på mig lite skumt!
Det är ju så ni menar?

Yanii svarar inte i "good faith" här, utan hittar på en ståndpunkt och påstår att den är motpartens ("halmgubbe").

Är det OK?
Citera
2019-07-31, 21:20
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Fast "literally" betyder numera motsatsen för många amerikaner. Dvs "bildligt talat".

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/literally

Kan ge upphov till viss munterhet när nån säger "that guy is literally a pain in my ass".

Du har rätt mitt fokus var iofs på hur polisen sammanfattade det:
Hercules skriver att han sa åt henne att filma och att hon bokstavligt talat inte kunde titta
'Bokstavligt talat' och 'literally' har inte riktigt samma innebörd.

"that guy is literally a pain in my ass"

"Den där snubben är mig bokstavligt talat smärtan i min rumpa"

"Den där snubben är en jobbig djävul"

Jag tror faktiskt att det finns en del fler felaktiga översättningar i denna FUP.

/Provokatör
Citera
2019-07-31, 21:22
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XRPZero
Jag önskar Rocky och hans stab all lycka men åker han ändå dit för misshandel så hoppas jag han överklagar tar privat jeten tbx till hemlandet och skiter på lilla Sverige som knappt syns på kartan för jänkarna. Deras ledare har ju öppet hånat våran statsminister och kallat våra lagar för ett skämt. Inte ens högsta ledaren i vårt avlånga land har något att säga till om så med andra ord har flykting pojken och Lövén samma rättigheter. Det här skrattar hela världen åt att Sveriges lagar och regler är

Det mest troliga är att de fälls för misshandel, bevisningen tycks vara solklar. Om det blir så framkommer också att en amerikansk president, ja en pajas vid namn Donald Trump, ansåg att detta klientel ska slippa ansvar för misshandel och att han försökte använda sin makt för att påverka rättsfallet via vår statsminister. Det kommer att vändas mot honom. Hade Löfvén försökt något liknande hade han fått gå samma dag.
Citera
2019-07-31, 21:23
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Literally betyder bokstavligen. Men det kan också felaktigt användas i betydelsen "bildligt talat". Det är för övrigt inte att betrakta som ett korrekt idiomatiskt uttryck, snarare slang i så fall.

"Idiomatiskt" betyder egentligen "så uttrycker sig en inföding", kan alltså vara slang. Iallafall på engelska: "using, containing, or denoting expressions that are natural to a native speaker".

Men "literally" i meningen "bildligt" är inte slang i min mening, betydelsen har helt enkelt ändrats även i dagligt tal.
Citera
2019-07-31, 21:23
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Du har rätt mitt fokus var iofs på hur polisen sammanfattade det:
Hercules skriver att han sa åt henne att filma och att hon bokstavligt talat inte kunde titta
'Bokstavligt talat' och 'literally' har inte riktigt samma innebörd.

"that guy is literally a pain in my ass"

"Den där snubben är mig bokstavligt talat smärtan i min rumpa"

"Den där snubben är en jobbig djävul"

Jag tror faktiskt att det finns en del fler felaktiga översättningar i denna FUP.

/Provokatör

Hon har troligen sett precis det hon filmat, dvs det vi ser på hennes video. Jag kan inte riktigt tycks hennes sms beskriver verkligheten så bra.

Är extremt tydligt att hon överdriver för att salta på lite drama till sin väninna.
Citera
2019-07-31, 21:24
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Jag syftade på den här utväxlingen:

Eftersom du svarade mig, trodde jag du syftade på något jag skrivit.
Citera
2019-07-31, 21:24
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XRPZero
Jag önskar Rocky och hans stab all lycka men åker han ändå dit för misshandel så hoppas jag han överklagar tar privat jeten tbx till hemlandet
Fungerar inte så. Fälls han så kommer han fortsätta sitta häktad tills överklagan är avgjord i hovrätten.
Citera
2019-07-31, 21:25
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Själv tänker jag så här:

Jag kan mycket väl föreställa mig en situation där jag hamnar i ett trängt läge, med en galet aggressiv och påtänd afgan som blir allt mer närgången.

Till slut kanske man tänker att "nu smäller det vilken sekund som helst". Jag hade definitivt inte kunnat bortse från att en person som beter sig så har kniv, det är alldeles för hög risk för det.

Har det väl gått så långt tycker jag det är rimligt att slå till först, och med väldigt mycket våld. Dvs det ska räknas som ursäktligt nödvärn, och åklagaren ska inte ens gå till domstol med det.

Hur tänker du själv? Vad är rimligt att göra om man hamnar i ett väldigt trängt läge med en sån person?
Hur hade du själv gjort? Och hur hade du istället gjort om det gällt en galen och påtänd svensk? Får man förutsätta att dessa också har knivar och gå för KO?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in