Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Men anledningen till att dom tog med denna SMS-konversationen var ju att det utgjorde bevis. Hade det varit andra saker som pratades om (affärer etc.) hade ju inte det tagits med...
Det spelar ingen roll vad det handlar om. Det är ändå konfidentiell kommunikation. Den rättsprincipen är helig och okränkbar, även i Sverige. Bara det att åklagaren dragit tillbaka det visar väl hur det faktiskt ligger till?
Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Är också lite kluven över uttrycket "min advokat" (som det ofta låter när det pratas om privata advokater). Hur vet man att den personen är "hans advokat"? Är det så att om man har en bästa kompis som råkar vara advokat, så kan man skriva vad som helst till denne, ja tom erkänna ett mord! För då kan man bara säga till polisen/åklagaren: "Det där rör ni inte, för det är ´min advokat´"??
Man måste ju givetvis kunna göra gällande att personen man kommunicerar med är ens juridiska ombud. Exakt hur det bedöms kan säkert vara olika, men om det i Rockys fall rör sig om en person med juridisk examen och som Rocky har anlitat tidigare är det en no-brainer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Undrar också om du vet om ASAP Rockys advokat eller rätten ifrågasatt detta?
Nej, det vet jag ingenting om. För åklagarens skull hoppas jag att han upptäckte det själv, om Rockys svenska ombud behövt påpeka det inför rätten är det illa.