2019-07-31, 21:08
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
I så fall förstår jag inte problemet.

Det står:

"Asap Rockys advokat menade att bevisningen kan strida mot beslagsförbudet, ett förbud mot att i vissa fall använda korrespondens mellan närstående som bevisning, eftersom det ses som integritetskänsligt."

Men allt det här är nytt för mig. Trodde vi hade fri bevisprövning.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-07-31 kl. 21:10.
Citera
2019-07-31, 21:09
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Literally betyder bokstavligen. Men det kan också felaktigt användas i betydelsen "bildligt talat". Det är för övrigt inte att betrakta som ett korrekt idiomatiskt uttryck, snarare slang i så fall.

Det är just den här typen av oklarheter och svårigheten att tolka hennes slang och interna uttryck som gör att SMS:en är oanvändbara som bevis.

Håller i och för sig med som enskild datapunkt betraktad, men man får se det i sitt sammanhang också.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-07-31 kl. 21:12.
Citera
2019-07-31, 21:10
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Hon kanske bara kisade och hennes tjocka Maybelline ögonfransar skymde stora delar av förloppet men hon uppfattade ändå i vilken riktning hon skulle filma.

Du har ingen djävla aning om vilket, inte jag heller men både hon själv och polisen uppger att hon BOKSTAVLIGEN inte tittade.

/Provokatör

Fast "literally" betyder numera motsatsen för många amerikaner. Dvs "bildligt talat".

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/literally

Kan ge upphov till viss munterhet när nån säger "that guy is literally a pain in my ass".
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men anledningen till att dom tog med denna SMS-konversationen var ju att det utgjorde bevis. Hade det varit andra saker som pratades om (affärer etc.) hade ju inte det tagits med...
Det spelar ingen roll vad det handlar om. Det är ändå konfidentiell kommunikation. Den rättsprincipen är helig och okränkbar, även i Sverige. Bara det att åklagaren dragit tillbaka det visar väl hur det faktiskt ligger till?

Citat:
Är också lite kluven över uttrycket "min advokat" (som det ofta låter när det pratas om privata advokater). Hur vet man att den personen är "hans advokat"? Är det så att om man har en bästa kompis som råkar vara advokat, så kan man skriva vad som helst till denne, ja tom erkänna ett mord! För då kan man bara säga till polisen/åklagaren: "Det där rör ni inte, för det är ´min advokat´"??
Man måste ju givetvis kunna göra gällande att personen man kommunicerar med är ens juridiska ombud. Exakt hur det bedöms kan säkert vara olika, men om det i Rockys fall rör sig om en person med juridisk examen och som Rocky har anlitat tidigare är det en no-brainer.

Citat:
Undrar också om du vet om ASAP Rockys advokat eller rätten ifrågasatt detta?
Nej, det vet jag ingenting om. För åklagarens skull hoppas jag att han upptäckte det själv, om Rockys svenska ombud behövt påpeka det inför rätten är det illa.
Citera
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Rik på 140 000 kr, vilken värld lever du i?
Skadeståndssummor i Sverige fungerar inte som de gör i USA, tack och lov.

Vet du vad snittinkomsten för en hel familj är i Iran?

Svar: Drygt 60.000/år så ja detta är en vinstlott för Jafari och hans familj om han får detta skadestånd. Han får ändå sina pengar av oss skattebetalare dessutom kan han snart börja diska på Mollgans Pizzeria igen och då drar han in 600/dag svart eller vitt vet jag inte.

Jo det är mycket pengar!

/Provokatör
Citera
2019-07-31, 21:11
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Det är fysiskt omöjligt att missa hela sekvensen och filma så pass bra som hon, hon pratade för helvete med afghanen under en kort sekvens. Ni är så absurda i ert rövslickeri att ni vräker ur er så dumma saker.

Jag har lika lite aning som resten av folk i tråden, jag hittar dock inte på trams om att hon "kisar" och blundar samtidigt som hon filmar hela sekvensen, det är du.

Det är sannolikt att hon sett en del, kanske mer än hon medger.

Men bara för att det är troligast betyder det inte att försvararen inte kan smula sönder hennes SMS och vittnesmål.
Citera
2019-07-31, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Du tramsar bara och det vet du. Två fall:

1. Du möter en femårig flicka och inbillar dig att hon ska ta upp en pistol och skjuta dig i huvudet trots att hon inte gjort något

2. Två afghaner skriker, bråkar och slår din kompis blodig, de uppträder uppenbart drogade. Du ber de upprepade gånger att ge sig av men till slut måste du ta till våld då det trappas upp och du är rädd för att de tar fram vapen

Ser du någon som helst skillnad mellan dessa exempel eller är de likvärdiga i dina ögon?
Har du en medfödd hjärnskada som gör dig till idiot eller en böjelse att bli knullad i analen av afghaner?
Det är sällan jag tror att femåriga flickor ska skjuta mig så det känns inte relevant,
men det är ganska ofta så att jag undviker vissa platser/vägar på kvällar och nätter pga att jag inte vill möta på dessa gäng med killar som skulle kunna vara afghaner eller marockaner eller sådana som bara hatar tjejer, sådana som du kanske?
Citera
2019-07-31, 21:12
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Håller med om att båda förklaringarna är tänkbara. Jag tolkar "I literally couldn't watch" som ett idiomatiskt uttryck för att hon tyckte det var obehagligt. Tycker själv det är den absolut mest sannolika förklaringen.
Jo, jag är böjd att hålla med. Absolut. Men det är försvårande ur bevissynpunkt för åklagaren, och om filmen dessutom inte visar någon som dänger en flaska på någon annan så är SMS:et i praktiken helt värdelöst.
Citera
2019-07-31, 21:13
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Håller med om att båda förklaringarna är tänkbara. Jag tolkar "I literally couldn't watch" som ett idiomatiskt uttryck för att hon tyckte det var obehagligt. Tycker själv det är den absolut mest sannolika förklaringen.

Jag med. Fast hon tittade kanske inte så fokuserat och intresserat som om Chippendales-dansarna hade dykt upp halvnakna och kört en show på gatan.
Citera
2019-07-31, 21:15
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Knarkafghanen? Och så Knark-ASAP Rocky? Han var ju knarklangare i sin ungdom. Fängelsekund.

Otippat
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Literally betyder bokstavligen. Men det kan också felaktigt användas i betydelsen "bildligt talat". Det är för övrigt inte att betrakta som ett korrekt idiomatiskt uttryck, snarare slang i så fall.

Det är just den här typen av oklarheter och svårigheten att tolka hennes slang och interna uttryck som gör att SMS:en är oanvändbara som bevis.
Håller med. Och om filmen heller inte visar någon flaska som tillhygge är bevisvärdet noll och intet.
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Det står:

"Asap Rockys advokat menade att bevisningen kan strida mot beslagsförbudet, ett förbud mot att i vissa fall använda korrespondens mellan närstående som bevisning, eftersom det ses som integritetskänsligt."

Men allt det här är nytt för mig. Trodde vi hade fri bevisprövning.
Ja, men undantag från huvudregeln finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in