Citat:
Ursprungligen postat av
Tomas-tvivlaren
Om det nu räcker med att luta sig framåt på en liten kärra, (där du i princip sitter under vingen, nästan mitt på cg) för att påverka balansen.
Då måste det väl göra jätteskillnad om hopparna förflyttar sig 50cm bakåt på en Airvan där utrymmet för hopparna ligger så långt bakom vingen?
Det moment som skapas av hopparna iom att hävarmen blir så lång måste vara avsevärd.
Att det var tomt i stolen brevid piloten måste påverka negativt också då kabinen är fullastad. En person till där hade ju skapat motvikt till massan bak.
På youtube finns filmer på andra ga8 airvans där man även tagit ut höger stol vid piloten.
Anledningen måste vara att man anser att det finns risk för bakvikt annars.
Planet var godkänt för tot 10 personer. Men blir det inte lite fel balansmässigt om bara piloten sitter fram och åtta sitter bak då?
Balansen blir ju bättre om man åker två fram och åtta bak än med bara en fram och åtta bak.
Jag kanske yrar nu men det känns som om man legat på gränsen med mycket i detta hopp.
För att förtydliga lite...
Mitt exempel på att planet påverkas av så pass lite som att man lutar sig framåt kan nog misstolkas.
Först, det gäller för *lågvingade* plan jag flyger (t.ex. Piper PA28, och givetvis alla 2-sitsplan jag flugit, men de är ännu mindre) Har väldigt lite erfarenhet av *högvingade* plan som mer ”hänger” under vingen och rimligen är mer stabila.
Det är alltså inte så att plan trillar ner bara för att man lutar sig eller förflyttar sig i planet. Men, det påverkar balansen.
För att veta hur känsligt detta plan är skulle man behöva räkna på planets balansdata.
Mitt initiala inlägg i denna fråga rörde om det skulle kunna påverka (negativt) vid stora förflyttningar om man flyger (väldigt) nära stallgränsen. Jag tror det. Det är min praktiska erfarenhet, från lågvingat iofs. (Tolkar andra skribenter som om de verkar ha annan erfarenhet och åsikt.)
Hur som, vi anser oss veta att planet flög väldigt långsamt väl tidigt för planerat uthopp. Det
är normalt inte farligt. Om plan stallar är det enkelt att korrigera, det görs regelbundet under flygträning. Dock - i princip
aldrig baktungt med passagerare och
inte i moln (om man är VFR-flygare). Ett baktungt plan är svårare att ta ur stall. Väl? (”Väl”, eftersom även jag inte tränar på detta med passagerare där bak. Och har därför ingen erfarenhet av detta. Förutom nån gång med sandsäckar som barlast - men det var så länge sedan så jag minns inte ... Hepp.)