2019-07-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Sorry. Blev ett inlägg till.
Tack för ett praktiskt svar. Antar att samma gäller om alla kliver över till ena sidan

Mäter jag på skissen så får jag golvytan bakom förardörren till ca 1,3x2,6 meter.
Känns som man sitter rätt tätt om man är 9 personer på golvet.
Större viktförskjutningar borde vara svårt i det läget.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Ga83view.jpg
Citera
2019-07-29, 17:57
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Där har du tyvärr helt fel. Det finns en kedja av ansvariga som fortfarande är i livet. Tänk.
Jag säger inte på något sätt att de gjort fel. För de vet jag inget om. Men det kommer med stor sannolikhet att prövas.

Exempel på saker som kommer att utredas.
Har klubben tydliga regler.
Har dessa regler förts ut till de som ansvar för hoppning.
Har reglerna följts.
Har piloten behörighet
Osv
Här kan man inte säga, ” nä inom hopparkretsar är vi inte så noga med regler”

Haverikommissionen kommer inte överhuvudtaget titta på skuldfrågan.
De kommer titta på det mesta men inte med skuld- eller åtala-någon-ögon.

De regler som skall följas är transportstyrelsens ”luftisregler” dvs operativa flygregler, underhållsföreskrifter och fallskärmsförbundets regler. Piloten skall ha certifikat, inflygning på typen och utbildning för att flyga hoppare. Efter det är klart är han befälhavare och ansvarar för den operativa biten. Någon flygtekniker eller ett företag har det tekniska ansvaret för maskinen.
Eftersom det är en flygolycka och inte en hoppolycka kommer fallskärmsförbundets bestämmelser lite på sidan just i händelsen men havkom brukar titta mycket brett, inte bara på direkta orsaker till denna händelse utan även nagelfara annat i syfte att hitta brister att räta till.
Det finns inte så många andra med ansvar i privatflygning som detta var frågan om.

Överlag tror jag du har fel i åtalsbiten, men det är inget att spekulera i nu, bara vänta och se.
Citera
2019-07-29, 18:24
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldo
Vad är väsentlig viktförskjutning i ett sådant här plan?

På de hoppfilmer medlemmar i klubben lagt upp så förefaller det mer än lovligt trångt i passagerarutrymmet och det verkar vara lite knöligt att ta sig runt. Räcker det t.ex med att en av de rutinerade hopparna låt säga sitter 2:a på höger sida och denna går bak till dörren där hoppmästaren har lite strul att få upp den. D.v.s 90kg flyttar över till fel sida av centrumlinjen och dessutom bakåt 3 personer för att det vid så här låg fart skall gå åt skogen?

Tittade på någon av deras filmer och man hör ett pip flera gånger - är det stall-varning man aktiverar då?
Det pipet du hör är stallvarnaren.
Den aktiveras ”lite” före. Minns ej ev. krav som gäller.

// Kan nämna som jämförelse. Om man sitter i ett 4-personersplan och någon lutar sig framåt i de främre stolarna (men fortfarande sitter kvar i stolen) så påverkar det planet lite. Nosen sänks en aning. Inget konstigt och pareras ”automatiskt” av piloten med trimning (oftast). Ju större plan, desto mindre märks detta. (Och kan i princip variera mellan olika flygplanstyper med olika tyngdpunktslägen.)

Nu vet jag inte hur det är i denna flygplanstyp och hur mycket det skulle påverka om t.ex alla hoppare flyttade sig 50cm bakåt (vilket väl typ är det spelrum som finns). Har noll erfarenhet av detta plan och har ingen flygplanshandbok där nödvändiga uppgifter finns för beräkning.

Hur som, det är nog inte jättekänsligt. Men givetvis bör man komma närmare stallpunkt om alla flyttar sig bakåt. Och flyger man med 1-2 knops marginal till stall, skulle jag spontant tro att det är möjligt att stalla planet om alla ”kastar” sig bakåt.
Citera
2019-07-29, 18:46
Medlem
Kaellkritiks avatar
Om det nu, som nämnts flera gånger, är känsligt med viktfördelningen i plan av den här storleken undrar jag hur det kommer sig att hoppare klättrar ut på planets utsida i flera av de hoppfilmer jag sett och inväntar andra hoppare. Är det riskfyllt eller något som inte spelar någon roll? Har sett filmer där en eller två hoppare gör så.
Citera
2019-07-29, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Om det nu, som nämnts flera gånger, är känsligt med viktfördelningen i plan av den här storleken undrar jag hur det kommer sig att hoppare klättrar ut på planets utsida i flera av de hoppfilmer jag sett och inväntar andra hoppare. Är det riskfyllt eller något som inte spelar någon roll? Har sett filmer där en eller två hoppare gör så.
Man gör så för att hopparna ska komma av så samlat som möjligt, ofta drar man ut den första formationen redan från dörren. Det är jättevanligt och snarare regel än undantag. Piloten är förberedd och parerar utan problem.
Citera
2019-07-29, 19:11
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB

Och flyger man med 1-2 knops marginal till stall, skulle jag spontant tro att det är möjligt att stalla planet om alla ”kastar” sig bakåt.

Ga-8: 5-7 knop över stall speed.

Stallfarten är högst med framtung kärra, det gick vi igenom igår:

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Stallfarten anges vid det sämsta tillåtna läget, normalt framtung maskin. Detta för att ju mer baktung maskin desto mindre nedåtriktad kraft från stabben, vilket gör att maskinen behöver mindre lyftkraft från huvudvingen = lägre anfallsvinkel.
Det som normalt påverkar bakre CG limit är stabiliten. Ett för baktungt flygplan förlorar stabilitet. Risken för stall kan öka eftersom maskinen inte flyger lika stabilt.
Vissa maskiner kan vara omöjliga att komma ur spinn med om de är för baktunga.
Citera
2019-07-29, 20:03
Medlem
Citat:

// Kan nämna som jämförelse. Om man sitter i ett 4-personersplan och någon lutar sig framåt i de främre stolarna (men fortfarande sitter kvar i stolen) så påverkar det planet lite. Nosen sänks en aning. Inget konstigt och pareras ”automatiskt” av piloten med trimning (oftast). Ju större plan, desto mindre märks detta. (Och kan i princip variera mellan olika flygplanstyper med olika tyngdpunktslägen.)

Nu vet jag inte hur det är i denna flygplanstyp och hur mycket det skulle påverka om t.ex alla hoppare flyttade sig 50cm bakåt (vilket väl typ är det spelrum som finns). Har noll erfarenhet av detta plan och har ingen flygplanshandbok där nödvändiga uppgifter finns för beräkning.

Hur som, det är nog inte jättekänsligt. Men givetvis bör man komma närmare stallpunkt om alla flyttar sig bakåt. Och flyger man med 1-2 knops marginal till stall, skulle jag spontant tro att det är möjligt att stalla planet om alla ”kastar” sig bakåt.
Men ... varför i all sin dar skulle åtta hoppare plötsligt kasta sig längst bak i planet??? Det är bortom all rimlighet!
Citera
2019-07-29, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Men ... varför i all sin dar skulle åtta hoppare plötsligt kasta sig längst bak i planet??? Det är bortom all rimlighet!

Så länge planet har någorlunda rimligt flygläge så kan hopparna inte kasta sig längst bak - finns inte så mycket plats att flytta sig runt. Skulle planet däremot sätta nosen rakt upp eller rakt ner så hopparna inte längre sitter med tyngd mot golvet golvet så vore det möjligt att packa dem hårdare huller-om-buller på varandra antingen längst bak eller längst fram. Men det inträffar då efter att planet redan har ett okontrollerat flygläge.
Citera
2019-07-29, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Att Ingen har berättat om sånt innan!?
Nämligen att alla paxen (hopparna) först sakta förflyttade sig så långt fram i kabinen som det öht gick. SEN så rusade dom längst bakåt. En practical joke - riktad mot spakryckaren som fick det svettigt ett kort ögonblick.
Något liknande spratt, i umeaerodynen??!
Citera
2019-07-29, 20:55
Medlem
Citat:

Om det nu räcker med att luta sig framåt på en liten kärra, (där du i princip sitter under vingen, nästan mitt på cg) för att påverka balansen.
Då måste det väl göra jätteskillnad om hopparna förflyttar sig 50cm bakåt på en Airvan där utrymmet för hopparna ligger så långt bakom vingen?
Det moment som skapas av hopparna iom att hävarmen blir så lång måste vara avsevärd.
Att det var tomt i stolen brevid piloten måste påverka negativt också då kabinen är fullastad. En person till där hade ju skapat motvikt till massan bak.
På youtube finns filmer på andra ga8 airvans där man även tagit ut höger stol vid piloten.
Anledningen måste vara att man anser att det finns risk för bakvikt annars.
Planet var godkänt för tot 10 personer. Men blir det inte lite fel balansmässigt om bara piloten sitter fram och åtta sitter bak då?
Balansen blir ju bättre om man åker två fram och åtta bak än med bara en fram och åtta bak.
Jag kanske yrar nu men det känns som om man legat på gränsen med mycket i detta hopp.
Citera
2019-07-29, 21:05
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Haverikommissionen kommer inte överhuvudtaget titta på skuldfrågan.
De kommer titta på det mesta men inte med skuld- eller åtala-någon-ögon.

De regler som skall följas är transportstyrelsens ”luftisregler” dvs operativa flygregler, underhållsföreskrifter och fallskärmsförbundets regler. Piloten skall ha certifikat, inflygning på typen och utbildning för att flyga hoppare. Efter det är klart är han befälhavare och ansvarar för den operativa biten. Någon flygtekniker eller ett företag har det tekniska ansvaret för maskinen.
Eftersom det är en flygolycka och inte en hoppolycka kommer fallskärmsförbundets bestämmelser lite på sidan just i händelsen men havkom brukar titta mycket brett, inte bara på direkta orsaker till denna händelse utan även nagelfara annat i syfte att hitta brister att räta till.
Det finns inte så många andra med ansvar i privatflygning som detta var frågan om.

Överlag tror jag du har fel i åtalsbiten, men det är inget att spekulera i nu, bara vänta och se.
Kan tänka mig att detta kan ha varit första självständiga hoppflygningen för piloten. Jag vet ju inte men de var två piloter på de två tidigare hoppturerna den dagen då AK satt bredvid vad jag läst. Inskolning?
Då vill man veta angående inflygning på typen och utbildning för att flyga hoppare, hur lång är den utbildningen? Man kan undra om allt följts till punkt och pricka.
Citera
2019-07-29, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren
Om det nu räcker med att luta sig framåt på en liten kärra, (där du i princip sitter under vingen, nästan mitt på cg) för att påverka balansen.
Då måste det väl göra jätteskillnad om hopparna förflyttar sig 50cm bakåt på en Airvan där utrymmet för hopparna ligger så långt bakom vingen?
Det moment som skapas av hopparna iom att hävarmen blir så lång måste vara avsevärd.
Att det var tomt i stolen brevid piloten måste påverka negativt också då kabinen är fullastad. En person till där hade ju skapat motvikt till massan bak.
På youtube finns filmer på andra ga8 airvans där man även tagit ut höger stol vid piloten.
Anledningen måste vara att man anser att det finns risk för bakvikt annars.
Planet var godkänt för tot 10 personer. Men blir det inte lite fel balansmässigt om bara piloten sitter fram och åtta sitter bak då?
Balansen blir ju bättre om man åker två fram och åtta bak än med bara en fram och åtta bak.
Jag kanske yrar nu men det känns som om man legat på gränsen med mycket i detta hopp.
Vore det så känsligt skulle hoppkärror krascha dagligen världen över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in