2019-07-29, 16:08
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I detta fall, med denna tragiska utgång, finns ingen att åtala. Jag tror oavsett att olyckan består av olika omständigheter. Havkom kommer snart med sin preliminära slutsats om vad som troligen orsakat olyckan.

Preliminär rapport enligt ICAO brukar kalkas ”faktasammanställning” på havkomspråk och det är egentligen vad det brukar vara, även i andra länder.

Det brukar inte finnas med ”vad som orsakat olyckan”. Preliminär rapport syftar till att informera flygbranschen om det man hittills kommit fram till, så åtgärder kan vidtas tidigt om det är något som behöver göras( så det inte tar ett år till information kommer).

Ett exempel på prel rapport är från Ethiopian 302( http://www.ecaa.gov.et/documents/20435/0/Preliminary+Report+B737-800MAX+,(ET-AVJ).pdf )
Någon olyckorsak finns inte presenterad men det finns två safety recommendations som går ut på att tillverkaren bör fixa styrsystemet och att luftfartsmyndigheter bör kontrollera att tillverkaren löst problemet.
Citera
2019-07-29, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Preliminär rapport enligt ICAO brukar kalkas ”faktasammanställning” på havkomspråk och det är egentligen vad det brukar vara, även i andra länder.

Det brukar inte finnas med ”vad som orsakat olyckan”. Preliminär rapport syftar till att informera flygbranschen om det man hittills kommit fram till, så åtgärder kan vidtas tidigt om det är något som behöver göras( så det inte tar ett år till information kommer).

Ett exempel på prel rapport är från Ethiopian 302( http://www.ecaa.gov.et/documents/20435/0/Preliminary+Report+B737-800MAX+,(ET-AVJ).pdf )
Någon olyckorsak finns inte presenterad men det finns två safety recommendations som går ut på att tillverkaren bör fixa styrsystemet och att luftfartsmyndigheter bör kontrollera att tillverkaren löst problemet.

Tack för korrigeringen!
Citera
2019-07-29, 16:24
Medlem
En konstnär JoseFin Swan har gjort en positiv minnesbild av fallmskärmsolyckan - Nine Angels/Nio Änglar.

"När jag fick reda på den tragiska olyckan blev jag mycket berörd och kände omgående för att visa mitt deltagande.
Bilden med änglarna kom till mig genom media som rapporterade om nio fantastiska människor som gått bort alldeles för tidigt.
Jag kände att denna tragedi inte skulle överskuggas av mörker utan bestämde mig för att skapa en bild som utstrålar värme, kärlek och en känsla av samhörighet, både mellan dem som personifieras på bilden och mellan oss som finns kvar.

Jag hoppas och vill att bilden blir en vacker symbol för de nio människor som nu flyger fritt."

https://www.umegallery.se/sv-SE

EDIT. Om detta är olämpligt får moderator ta bort.
Senast redigerad av Remark 2019-07-29 kl. 16:37.
Citera
2019-07-29, 16:36
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
En enkel fråga som jag inte fått besvarad, eller inte fattat svaret på.

Om man flyger så sakta som fallet var, dvs nära stallfart.
Har en väsentligt viktförskjutning i planet då någon betydelse eller ej?

Jag tänker att balansen är sämre när man när man åker sakta.
Rätt eller fel
Kan ge en annan, troligen mer praktisk, förklaring.

Antag att planet flyger i jämvikt och nära stallgränsen. Om nu alla passagerare (eller annan vikt) plötsligt flyttas bakåt kommer planets nos att pekas uppåt (om pilot inte gör annan åtgärd) och anfallsvinkeln (mot luften) ökar. Planet kommer då än närmre stallgränsen, eller passerar, dvs stallar.

Så, väsentlig viktförskjutning har betydelse.

(Detta är snarlikt att pilot flyger nära stallgränsen och tar in klaff. Nos höjs - och planet stallar.)
Citera
2019-07-29, 16:38
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Försäkringsfrågorna kommer att bli avgörande för utredningar om olyckan.
Troligen också för efterföljande rättsprocesser.
Jag har därför forskat lite i försäkringar kring hoppning.
Jag är dock osäker om tråden är intresserad av en utläggning kring detta ?

Att det blir rättsprocesser om ansvar är i mina ögon självklart. 9 personer har omkommit i en av landets största flygolyckor genom tiderna. Att det inte skulle prövas rättsligt är helt otroligt. I princip varje bilolycka med flera iblandade och dödlig utgång polisutreds och leder till åtal. Någon anses alltid vållande och det prövas.

Försäkringsfrågor är inte direkt det som Haverikommissionen grundar sin utredning på.

Jag kan inte se att det blir något rättsligt av detta. Överhuvudtaget. Förstår inte var du får det ifrån. Har du många exempel på flygolyckor i Sverige där man startat ett rättsfall? Vem tänker du man ska åtala? Piloten och alla på planet gick ju bort. Om du menar att det var hans fel.
Citera
2019-07-29, 16:43
Medlem
Citat:
I detta fall, med denna tragiska utgång, finns ingen att åtala. Jag tror oavsett att olyckan består av olika omständigheter. Havkom kommer snart med sin preliminära slutsats om vad som troligen orsakat olyckan.

Där har du tyvärr helt fel. Det finns en kedja av ansvariga som fortfarande är i livet. Tänk.
Jag säger inte på något sätt att de gjort fel. För de vet jag inget om. Men det kommer med stor sannolikhet att prövas.

Exempel på saker som kommer att utredas.
Har klubben tydliga regler.
Har dessa regler förts ut till de som ansvar för hoppning.
Har reglerna följts.
Har piloten behörighet
Osv
Här kan man inte säga, ” nä inom hopparkretsar är vi inte så noga med regler”
Citera
2019-07-29, 16:48
Medlem
Citat:
Där har du tyvärr helt fel. Det finns en kedja av ansvariga som fortfarande är i livet. Tänk.
Jag säger inte på något sätt att de gjort fel. För de vet jag inget om. Men det kommer med stor sannolikhet att prövas.

Exempel på saker som kommer att utredas.
Har klubben tydliga regler.
Har dessa regler förts ut till de som ansvar för hoppning.
Har reglerna följts.
Har piloten behörighet
Osv
Här kan man inte säga, ” nä inom hopparkretsar är vi inte så noga med regler”

Det är givetvis en sak som redan Havkom undersökt. Jag känner mig säker på att klubben följt alla föreskrivna regler.
Citera
2019-07-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Försäkringsfrågor är inte direkt det som Haverikommissionen grundar sin utredning på.

Jag kan inte se att det blir något rättsligt av detta. Överhuvudtaget. Förstår inte var du får det ifrån. Har du många exempel på flygolyckor i Sverige där man startat ett rättsfall? Vem tänker du man ska åtala? Piloten och alla på planet gick ju bort. Om du menar att det var hans fel.

Om du läst tråden så finns två flygolyckor som under året varit rättsfall. Ett pågår just nu i hovrätten med en av landets största flygexperter som expertvittne på de efterlevandes sida.

Fatta jag är absolut inte ute efter någon. Tvärtom. Jag vill få fallskärms Sverige att förstå att det kommer att grävas nåt in i helvete i detta. Förbered er med bra folk omkring er.
Har man inte följt reglerna, som ofta antyds, så blir det tufft.
Citera
2019-07-29, 16:57
Medlem
Citat:
Det är givetvis en sak som redan Havkom undersökt. Jag känner mig säker på att klubben följt alla föreskrivna regler.

Ja utgår också ifrån att HK undersökt detta. Men har inte sett resultatet. Det lär dröja ett tag medans polisutredning pågår.
Vi vet bara att planet fått Ok. Eller

Det får bli slutord från mig.

Hoppas att Fallskärmssporten tar tag i de brister i regelefterlevnad som nämnts i tråden Samt att de efterlevande får den information de förtjänar och ersättningar i den mån det finns.
Citera
2019-07-29, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB

Antag att planet flyger i jämvikt och nära stallgränsen. Om nu alla passagerare (eller annan vikt) plötsligt flyttas bakåt kommer planets nos att pekas uppåt (om pilot inte gör annan åtgärd) och anfallsvinkeln (mot luften) ökar. Planet kommer då än närmre stallgränsen, eller passerar, dvs stallar.

(Detta är snarlikt att pilot flyger nära stallgränsen och tar in klaff. Nos höjs - och planet stallar.)

Sorry. Blev ett inlägg till.
Tack för ett praktiskt svar. Antar att samma gäller om alla kliver över till ena sidan
Citera
2019-07-29, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB

Vad är väsentlig viktförskjutning i ett sådant här plan?

På de hoppfilmer medlemmar i klubben lagt upp så förefaller det mer än lovligt trångt i passagerarutrymmet och det verkar vara lite knöligt att ta sig runt. Räcker det t.ex med att en av de rutinerade hopparna låt säga sitter 2:a på höger sida och denna går bak till dörren där hoppmästaren har lite strul att få upp den. D.v.s 90kg flyttar över till fel sida av centrumlinjen och dessutom bakåt 3 personer för att det vid så här låg fart skall gå åt skogen?

Tittade på någon av deras filmer och man hör ett pip flera gånger - är det stall-varning man aktiverar då?
Citera
2019-07-29, 17:41
Medlem
Intressant sida hos Transportstyrelsen
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/luftfart/tillbud_och_olyckor/h50p_stall-tips.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in