Citat:
Ursprungligen postat av
JonasFB
Det pipet du hör är stallvarnaren.
Den aktiveras ”lite” före. Minns ej ev. krav som gäller.
// Kan nämna som jämförelse. Om man sitter i ett 4-personersplan och någon lutar sig framåt i de främre stolarna (men fortfarande sitter kvar i stolen) så påverkar det planet lite. Nosen sänks en aning. Inget konstigt och pareras ”automatiskt” av piloten med trimning (oftast). Ju större plan, desto mindre märks detta. (Och kan i princip variera mellan olika flygplanstyper med olika tyngdpunktslägen.)
Nu vet jag inte hur det är i denna flygplanstyp och hur mycket det skulle påverka om t.ex alla hoppare flyttade sig 50cm bakåt (vilket väl typ är det spelrum som finns). Har noll erfarenhet av detta plan och har ingen flygplanshandbok där nödvändiga uppgifter finns för beräkning.
Hur som, det är nog inte jättekänsligt. Men givetvis bör man komma närmare stallpunkt om alla flyttar sig bakåt. Och flyger man med 1-2 knops marginal till stall, skulle jag spontant tro att det är möjligt att stalla planet om alla ”kastar” sig bakåt.
Om det nu räcker med att luta sig framåt på en liten kärra, (där du i princip sitter under vingen, nästan mitt på cg) för att påverka balansen.
Då måste det väl göra jätteskillnad om hopparna förflyttar sig 50cm bakåt på en Airvan där utrymmet för hopparna ligger så långt bakom vingen?
Det moment som skapas av hopparna iom att hävarmen blir så lång måste vara avsevärd.
Att det var tomt i stolen brevid piloten måste påverka negativt också då kabinen är fullastad. En person till där hade ju skapat motvikt till massan bak.
På youtube finns filmer på andra ga8 airvans där man även tagit ut höger stol vid piloten.
Anledningen måste vara att man anser att det finns risk för bakvikt annars.
Planet var godkänt för tot 10 personer. Men blir det inte lite fel balansmässigt om bara piloten sitter fram och åtta sitter bak då?
Balansen blir ju bättre om man åker två fram och åtta bak än med bara en fram och åtta bak.
Jag kanske yrar nu men det känns som om man legat på gränsen med mycket i detta hopp.