Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-23, 19:59
Medlem
Gör det nån skillnad att låna 2000 kr varje månad i ett år eller 1000 kr varje månad i två år?
Citera
2019-07-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gova
Gör det nån skillnad att låna 2000 kr varje månad i ett år eller 1000 kr varje månad i två år?

Du betalar mer eftersom du lånat längre tid, och räntan påverkar lånet, kan du inte räkna ut det själv? eller vad är det du egentligen undrar
Senast redigerad av TenderFoot 2019-07-23 kl. 21:57.
Citera
2019-07-23, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenderFoot
Du betalar mer eftersom du lånat längre tid, och räntan påverkar lånet, kan du inte räkna ut det själv? eller vad är det du egentligen undrar
Ne, hur räntan fungerade, från när den började verka, har aldrig lånat nåt. Men tack, förstår.
Citera
2019-07-29, 09:15
Medlem
Har under det förra läsåret läst 8 stycken 7,5p-kurser, varav jag har klarat 40p. Detta var mitt första år på högskolan, och mina tidigare studier har endast varit på gymnasiet och någon enstaka kurs på komvux. Det jag undrar över är hur många poäng jag behöver för att bli beviljad studielån för nästkommande två terminer? I brevet stod endast antalet poäng som jag har nu, och inte de poäng som jag behöver.
Citera
2019-07-29, 13:26
Medlem
Knischs avatar
Jag har hamnat efter i skolan och behöver få in lite hp för att få studiemedel igen och undrar om CSN bryr sig om man tagit in poäng från en kurs som heter samma sak (är egentligen samma kurs) men med annan kurskod.

T.ex. om ena kursen har kurskoden XYZ300 och den andra XYZ301 men båda heter samma sak. Någon som vet? Båda kurserna läses på samma lärosäte.

Tack på förhand!
Citera
2019-07-29, 14:13
Medlem
Om man börjar en utbildning och tar lån och sedan hoppar av efter ett tag, påverkar det framtida lån på något sätt?
Citera
2019-07-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Om man börjar en utbildning och tar lån och sedan hoppar av efter ett tag, påverkar det framtida lån på något sätt?

Ja du kan inte söka nytt förrän du uppnår studiekravet.
Citera
2019-07-29, 22:14
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knisch
Jag har hamnat efter i skolan och behöver få in lite hp för att få studiemedel igen och undrar om CSN bryr sig om man tagit in poäng från en kurs som heter samma sak (är egentligen samma kurs) men med annan kurskod.

T.ex. om ena kursen har kurskoden XYZ300 och den andra XYZ301 men båda heter samma sak. Någon som vet? Båda kurserna läses på samma lärosäte.

Tack på förhand!

CSN bryr sig inte om hur eller från vilken kurs du får in dina högskolepoäng. Huvudsaken är att du läser in dem. Då kan du söka nytt CSN (efter att du har läst in 75% av de poäng som du fått CSN för).

Ett tips är att söka CSN för två terminer (d.v.s. ett år) i en och samma ansökning.
Citera
2019-07-29, 22:24
Medlem
lighten-ups avatar
Jag har en fundering - hur gör egentligen alla studenter som inte har några CSN-veckor kvar att använda? Vilka knep tar man till för att klara sig ekonomiskt i så fall?
Citera
2019-07-29, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kqar
Ja du kan inte söka nytt förrän du uppnår studiekravet.

Självklart, men om jag börjar på ett program som jag inte trivs på och sen börjar på ett nytt x antal månader senare, är der inga problem?
Citera
2019-07-30, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Självklart, men om jag börjar på ett program som jag inte trivs på och sen börjar på ett nytt x antal månader senare, är der inga problem?

Så länge du avklarat poängen så är det inga problem, har själv hoppat från rymdteknik till kemiteknik på två olika universitet
Citera
2019-07-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kqar
Så länge du avklarat poängen så är det inga problem, har själv hoppat från rymdteknik till kemiteknik på två olika universitet

Vilka poäng menar du? Varför är det så viktigt med dem? Trivs jag inte på mitt program så trivs jag inte, om jag drar efter två veckor eller fullföljer skiten vet jag inte :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in