Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-08-12, 17:50
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aelgaegg
Har bytt utbildning en gång och det var mellan två stycken 5-åriga utbildningar, därmed har jag lite skralt med CSN-veckor kvar. Är det någon som vet om det går att utnyttja veckorna som man har på 'Grundskolenivå'?
En av förutsättningarna för att ha rätt att läsa komvux på grundskolenivå är att man "saknar sådana kunskaper som normalt uppnås i grundskolan," (skollagen 20:11 p. 2) vilket kan bli svårt.

Sen står det förstås kommunen fritt att låta en läsa trots att man redan har kunskaperna, men det är inget man kan kräva då.

Sen kanske man kan göra det om man inte fick godkänt i något ämne på grundskolan. Det vet jag faktiskt inte.
Citera
2021-08-13, 10:42
Varför är det så sent som man registrerar sig för kurserna på universitetet? Kommer ju inte kunna få csn den 25:e för det nu ju.
Citera
2021-08-13, 19:38
Medlem
Silbers avatar
Saknar registrering på en kurs i andra del (från vecka 12) av vårterminen 2019 för att lösa ett återkrav. Det gick inte att räkna med registrering på en kurs i efterhand.
Jag har en missat antagning och registrering på en programkurs med dokumenterat bevis på uttryckt intresse för att läsa den. Hur kan jag lösa detta? Vad ska jag be skolan att intyga?
Citera
2021-08-13, 23:20
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Inga problem. Lycka till!

Tack så mycket
Citera
2021-08-15, 23:32
Medlem
Säg att man börjar på högskolan den 30 augusti och söker CSN nu. Hur blir det då med aktivitetsstödet som står som preliminär utbetalning den 26 augusti. Kommer den att raderas fast att man har gått på aktiviteter hos Arbetsförmedlingen?
Citera
2021-08-16, 15:29
Medlem
Silbers avatar
Hej igen. Räknar CSN atagningar till programkurser när ett återkrav utreds?
Citera
2021-08-16, 19:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silber
Hej igen. Räknar CSN atagningar till programkurser när ett återkrav utreds?
Hur menar du, och på vilken grund överväger de återkrav?
Citera
2021-08-17, 16:53
Medlem
Silbers avatar
Citat:
Hur menar du, och på vilken grund överväger de återkrav?

Jag menar antagning på en kurs utan att vara registrerad.

Det är registreringar på kurser som saknas för våren 2019 och orsakade ett återkrav. Jag har bevisat några registreringar, men det fortfarande saknas en kurs för att sutiedakten var 100% för hela terminen. Så står det i det senaste beslutet.:

https://imgur.com/RJ4ovcD

De är en program kurs V3-V12, 7.5hp, planerat praktik V3-V13, 15hp, en utländsk kurs V13-V22, 10hp.

Det finns två kurser som jag har missat att registreras i god tid. Efersom CSN räknar inte registreringar i efterhand, det är bara antagning på de kurser som kan bevisas.
Senast redigerad av Silber 2021-08-17 kl. 16:57.
Citera
2021-08-17, 16:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag menar antagning på en kurs utan att vara registrerad.

Det är registreringar på kurser som saknas för våren 2019 och orsakade ett återkrav. Jag har bevisat några registreringar, men det fortfarande saknas en kurs för att sutiedakten var 100% för hela terminen. Så står det i det senaste beslutet.:

https://imgur.com/RJ4ovcD

De är en program kurs V3-V12, 7.5hp, planerat praktik V3-V13, 15hp, en utländsk kurs V13-V22, 10hp.

Det finns två kurser som jag har missat att registreras i god tid. Efersom CSN räknar inte registreringar i efterhand, det är bara antagning på de kurser som kan bevisas.
De ska gå efter den studietakt du faktiskt hade under perioden i fråga. Om du menar att du blev antagen och faktiskt läste 100% under tiden de satte ner så påpeka det för dem. Om de säger att de inte har någon information om det, så kontakta din skola och se till att de rapporterat in all information korrekt.
Citera
2021-08-17, 17:00
Medlem
styckets avatar
om jag ändrar min studie tid för min sommarkurs och lägger in höst terminens kurs kan jag "hoppa över" högskolepoängsprövningen om 62.5% godkända högskolepoäng?

Eller måste jag få godkänt på min sommarkurs först för att bli berättigad csn i höst?

(Eftersom jag är på gränsen)
Citera
2021-08-17, 17:03
Medlem
Silbers avatar
Citat:
De ska gå efter den studietakt du faktiskt hade under perioden i fråga. Om du menar att du blev antagen och faktiskt läste 100% under tiden de satte ner så påpeka det för dem. Om de säger att de inte har någon information om det, så kontakta din skola och se till att de rapporterat in all information korrekt.

V13-V22 har jag läst en kurs på 10hp i utlandet och var antagen på en programkurs vid KTH, men har inte läst den. Det är därför bara antagning på programkursen som kan bevisas.
Citera
2021-08-17, 18:08
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
V13-V22 har jag läst en kurs på 10hp i utlandet och var antagen på en programkurs vid KTH, men har inte läst den. Det är därför bara antagning på programkursen som kan bevisas.
Okej, jag har lite svårt att förstå dels vad problemet är, dels vad det är du undrar över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in