Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Jävlar vilken kö det är för ansökningar, kompletteringar och ändringar. 6 veckor nu...

Hösten hinner ju börja även om man varit ute i hyfsad tid och ansökte. Bedrövligt.

Sitter i samma båt. Väntat sen 1 augusti. Var tvungen att fylla i en "Övrigt" - ruta om tidigare studier och hamnade i den långsammare filen (åtminstone tror jag det var därför). Har även sökt tilläggslån etc, kanske också påverkar?
Citera
2020-09-05, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revaalla
Fick avslag på ansökan eftersom betyg från sommarkurserna ännu inte registrerats. Samtidigt fått krav på inbetalning av årsbelopp pga detta, finns det något sätt att undvika inbetalning när man väntar på mer poäng ska rapporteras eller är det bara att svälja hedern och betala?
I mitt brev stod det att jag inte kunde beviljas ansökan för studiemedel i och med att poäng inte registrerats i Ladok. Det tog ett dygn innan de syntes i Ladok, fyra dagar senare fick jag besked att min ansökan nu var godkänt och det gick automatiskt. Men inte fått några pengar ännu.
Citera
2020-09-05, 21:39
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du skall uppfylla kraven för resultat och årsbelopp/halvårsbelopp, man får dock ha obetalda halvårsbelopp för ett halvår, förr var det för ett helt år men tror dom har ändrat.

Om du har betalat, eller inte har behövt betala p.g.a. låg inkomst, socialbidrag eller dylikt så skall årsbeloppen inte vara något problem; om det är första gången du söker bidrag, och ev lån, på eftergymnasial nivå så skall det inte finnas något krav på studieresultat heller.

Tack, min situation är som sådan att jag gick 5 terminer folkhögskola där jag uppfyllde kraven för närvaro men sedan var det en termin där jag inte gick ut hela terminen men ändå fick CSN och det kan vara återkrav på detta. Dock hittar jag inget i mina meddelanden om återkrav på csn.se, bara årsbeslut där de skriver hur mycket jag ska betala. Sedan har jag pga ingen inkomst fått besked flera gånger att jag ej behöver betala något för år X. Det står alltså inget om att jag inte klarade en kurs eller uppfyllde krav för CSN vid något tillfälle

dock kan jag se att jag har 240 veckor kvar för eftergymnasial utbildning så om de skulle neka mig nu, är det lönt att jag överklagar? Finns det liksom hopp när man överklagar?
Citera
2020-09-06, 02:15
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Fick nytt beslut från csn igår där jag enbart blivit beviljad lån och bidrag för en studietakt på 75% då de tycker att jag inte läser tillräckligt fort. Enligt min skola så ligger vi i fas och studerar 100% om inte mer. Enligt andra i klassen har de också fått samma beslut och att vi studerar på 75%. Måste ju vara en rejäll miss mellan skolan och csn då det inte enbart drabat mig. Bör jag överklaga till csn eller är det upp till min skola att ordna detta. Skolan är tyvärr lite långsam när det kommer till saker och det dröjer med svar om reslutat på prov och liknande så jag antar att det är där någonstans det brustit i kommunkationen.

Borde räcka att du kollar på kurserna. Hur många HP över hur många veckor går dem?
Citera
2020-09-06, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashboy
I mitt brev stod det att jag inte kunde beviljas ansökan för studiemedel i och med att poäng inte registrerats i Ladok. Det tog ett dygn innan de syntes i Ladok, fyra dagar senare fick jag besked att min ansökan nu var godkänt och det gick automatiskt. Men inte fått några pengar ännu.

Har du lämnat studieförsäkran och registrerat dig?
Citera
2020-09-08, 20:57
Medlem
Silbers avatar
Hur kan man lösa två återkrav på 1.5 termin?
Citera
2020-09-09, 10:03
Medlem
Jag pluggade två terminer på tekniskt basår, klarade inga poäng men läste sedan en hel termin på 400 poäng på komvux utan CSN, så jag har tekniskt sett en obetald termin, jag skyllde detta på att corona kom osv, tror ni jag får det beviljat?
Citera
2020-09-09, 12:45
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Jag pluggade två terminer på tekniskt basår, klarade inga poäng men läste sedan en hel termin på 400 poäng på komvux utan CSN, så jag har tekniskt sett en obetald termin, jag skyllde detta på att corona kom osv, tror ni jag får det beviljat?

Tveksamt, såvida du inte kan fixa sjukintyg eller så.
Citera
2020-09-09, 14:46
Medlem
Citat:

Det vore konstigt om det går igenom, du har alltså kunnat plugga bättre utan csn och i en pandemi än tvärtom?
Citera
2020-09-09, 16:23
Medlem
Någon som vet ifall CSN kan ge beslut även under helgen? Eller ger de beslut bara på vardagar?
Citera
2020-09-09, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Tveksamt, såvida du inte kan fixa sjukintyg eller så.

Jag skrev att jag hade corona och blev rekommenderad att stanna hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det vore konstigt om det går igenom, du har alltså kunnat plugga bättre utan csn och i en pandemi än tvärtom?

Aa lite så var det, du kan dock inte jämföra ett tekniskt basår med komvux studier, tekniska basåret är ju helt åt helvete jämfört med.
Citera
2020-09-09, 19:25
Medlem
Citat:
Jag skrev att jag hade corona och blev rekommenderad att stanna hemma.

Aa lite så var det, du kan dock inte jämföra ett tekniskt basår med komvux studier, tekniska basåret är ju helt åt helvete jämfört med.

Med din motivering törs jag nästan lova att det inte beviljas på särskilda/synnerliga skäl. Om du får godkänt skulle jag om jag vore du springa till närmsta butik och köpa upp hela lagret av trisslotter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in