Citat:
Ursprungligen postat av
AyereeFeeWijImaak
Är man utbildad för instrument spelar det väl stor roll hur man räddar situationen efter att ha hamnat inne i moln??
Du läser inte det citat jag svarade på. Det handlade inte om att hamna i moln.
Citat:
Ursprungligen postat av
AyereeFeeWijImaak
Jag som inte är pilot ser ett stort problem. Hur landar man om man snurrat omkring däruppe och molntäcket täcker allt mer. En hoppare kan vad jag förstår hoppa rakt ner i ett litet hål bland molnen men ett flygplan måste ju flyga lite mera horisontellt på vägen ner tänker jag.
Som innan beskrivet, man ger sig inte upp om det är helslutet eller för stor del av himlen täcks av moln samt att tiden ovan moln inte blir längre än en kvart, ofta kortare. Med tillräckligt bra väder så drar det inte ihop på en kvart. Det är en bedömningssport, en av anledningarna till att man vill ha piloter som i te är helt gröna. Och med sunt förnuft så tar man extra marginaler medan man bygger upp erfarenhet som hoppilot.
Citat:
Ursprungligen postat av
AyereeFeeWijImaak
Har du behörighet att flyga med instrument?
Hur många av hopparpiloterna har denna behörighet i genomsnitt?
Varför har inte alla piloter behörighet att flyga på instrument?
Instrumentutbildningen i sig kostar lika mycket som att ta själva grundflygcertifikatet, eller mer.
Man ska flyga lika många timmar till i en mer avancerad/utrustad maskin och simulator samt läsa en dyrare teorikurs.
Instrumentkrav på alla piloter skulle döda flugsporten i sverige. Utöver att ta behörigheten måste den hållas aktuell vilket inte går att göra på gissningsvis högst 5-10% av klubbkärrorna.
Ja, jag har I-bevis. Har ingen aning om hur det är i andra hoppklubbar.
( länge sedan jag flög hoppare nu).
Jag tror det kan bli möjligt att det blir en rekommendation om instrumentbehörighet för hoppiloter som slutsats i utredningen. Jag vet inte, men jag känner att det är en rimlig slutsats efter denna olycka( förutsatt de kommer fram till samma orsak som vi). Om sedan transportstyrelsen/EASA kommer gå på det är en annan femma.