2019-07-29, 13:39
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AyereeFeeWijImaak
Enligt Svensson sugs dörren fast och blir ett problem. Troligen kommer det här leda till rekommendationer att hoppare alltid öppnar dörren innan man sänker farten på finalen. Eller öppnar dörren redan på ca 1500 meter på vägen upp. Har sett många filmer där de flyger med öppen dörr så detta kan inte vara svårt att åtgärda.

Dörren verkar finnas där för bekvämlighetsskäl. Har någon trillat ut och skadat sig när dörren varit öppen?
Nej, det är en extremt dålig idé och det kommer inte att komma några sådana rekommendationer. Ingen aning om vad du får det ifrån, men en av de absolut farligaste sakerna som kan hända är om en del av en fallskärm slinker ut genom dörren. Dessutom är det jävligt kallt med öppen dörr.
Citera
2019-07-29, 13:50
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Är man utbildad för instrument spelar det väl stor roll hur man räddar situationen efter att ha hamnat inne i moln??

Du läser inte det citat jag svarade på. Det handlade inte om att hamna i moln.

Citat:
Jag som inte är pilot ser ett stort problem. Hur landar man om man snurrat omkring däruppe och molntäcket täcker allt mer. En hoppare kan vad jag förstår hoppa rakt ner i ett litet hål bland molnen men ett flygplan måste ju flyga lite mera horisontellt på vägen ner tänker jag.

Som innan beskrivet, man ger sig inte upp om det är helslutet eller för stor del av himlen täcks av moln samt att tiden ovan moln inte blir längre än en kvart, ofta kortare. Med tillräckligt bra väder så drar det inte ihop på en kvart. Det är en bedömningssport, en av anledningarna till att man vill ha piloter som i te är helt gröna. Och med sunt förnuft så tar man extra marginaler medan man bygger upp erfarenhet som hoppilot.

Citat:
Har du behörighet att flyga med instrument?

Hur många av hopparpiloterna har denna behörighet i genomsnitt?

Varför har inte alla piloter behörighet att flyga på instrument?

Instrumentutbildningen i sig kostar lika mycket som att ta själva grundflygcertifikatet, eller mer.
Man ska flyga lika många timmar till i en mer avancerad/utrustad maskin och simulator samt läsa en dyrare teorikurs.

Instrumentkrav på alla piloter skulle döda flugsporten i sverige. Utöver att ta behörigheten måste den hållas aktuell vilket inte går att göra på gissningsvis högst 5-10% av klubbkärrorna.

Ja, jag har I-bevis. Har ingen aning om hur det är i andra hoppklubbar.
( länge sedan jag flög hoppare nu).

Jag tror det kan bli möjligt att det blir en rekommendation om instrumentbehörighet för hoppiloter som slutsats i utredningen. Jag vet inte, men jag känner att det är en rimlig slutsats efter denna olycka( förutsatt de kommer fram till samma orsak som vi). Om sedan transportstyrelsen/EASA kommer gå på det är en annan femma.
Citera
2019-07-29, 13:54
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Enligt Svensson sugs dörren fast och blir ett problem.

Här har du missuppfattat något. Jag vet att det finns flygmaskiner där det är omöjligt att operera dörren om man flyger för fort. Jag vet inget om just denna dörr och hög fart, det tycker jag att jag var tydlig med.

I övrigt exakt som buzzkillington säger.
Lägger till att om man inte har hoppare i säte och bälte, då flyger man inte utan dörr oavsett. Sannolikt inte tillåtet. I svenskt klimat är dörr en förutsättning.
Citera
2019-07-29, 14:03
Medlem
En enkel fråga som jag inte fått besvarad, eller inte fattat svaret på.

Om man flyger så sakta som fallet var, dvs nära stallfart.
Har en väsentligt viktförskjutning i planet då någon betydelse eller ej?

Jag tänker att balansen är sämre när man när man åker sakta.
Rätt eller fel
Citera
2019-07-29, 14:14
Medlem
Försäkringsfrågorna kommer att bli avgörande för utredningar om olyckan.
Troligen också för efterföljande rättsprocesser.
Jag har därför forskat lite i försäkringar kring hoppning.
Jag är dock osäker om tråden är intresserad av en utläggning kring detta ?

Att det blir rättsprocesser om ansvar är i mina ögon självklart. 9 personer har omkommit i en av landets största flygolyckor genom tiderna. Att det inte skulle prövas rättsligt är helt otroligt. I princip varje bilolycka med flera iblandade och dödlig utgång polisutreds och leder till åtal. Någon anses alltid vållande och det prövas.
Citera
2019-07-29, 14:39
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
En enkel fråga som jag inte fått besvarad, eller inte fattat svaret på.

Om man flyger så sakta som fallet var, dvs nära stallfart.
Har en väsentligt viktförskjutning i planet då någon betydelse eller ej?

Jag tänker att balansen är sämre när man när man åker sakta.
Rätt eller fel

Besvarad, i vart fall finns svaret i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Stallfarten anges vid det sämsta tillåtna läget, normalt framtung maskin. Detta för att ju mer baktung maskin desto mindre nedåtriktad kraft från stabben, vilket gör att maskinen behöver mindre lyftkraft från huvudvingen = lägre anfallsvinkel.
Det som normalt påverkar bakre CG limit är stabiliten. Ett för baktungt flygplan förlorar stabilitet. Risken för stall kan öka eftersom maskinen inte flyger lika stabilt.
Vissa maskiner kan vara omöjliga att komma ur spinn med om de är för baktunga.

Tillägg att främre CG-gräns brukar bero på att man skall klara av att höja nosen för landning i låg fart med klaff. Det skall finnas en viss rörelsereserv på rodren, där sätts gränsen.
Citera
2019-07-29, 14:46
Medlem
Någon pratade om flaps på finalen. Använder man det eller inte i Sverige? Eller beror detta på flygmodell ifråga?

Här är ett klipp där piloten höjer flaps direkt efterfällning. Alltså har denne pilot använt det. Ser också att han till synes inte har någon fallskärm på sig heller.

https://www.youtube.com/watch?v=qR1QWlmRxbc

En kärra till som flyger med flaps på finalen, 9:13 in i klippet
https://www.youtube.com/watch?v=_tM4G4DasFk
Senast redigerad av AyereeFeeWijImaak 2019-07-29 kl. 14:53.
Citera
2019-07-29, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Här har du missuppfattat något. Jag vet att det finns flygmaskiner där det är omöjligt att operera dörren om man flyger för fort. Jag vet inget om just denna dörr och hög fart, det tycker jag att jag var tydlig med.

I övrigt exakt som buzzkillington säger.
Lägger till att om man inte har hoppare i säte och bälte, då flyger man inte utan dörr oavsett. Sannolikt inte tillåtet. I svenskt klimat är dörr en förutsättning.

Det visar på hur längesedan jag var verkligt aktiv i sporten i Sverige - vi hade aldrig dörr på våra flygplan (Cessna 172 - 206 mfl) och hoppade även vintertid... Mot slutet hade vi en slags canvasdörr på 206:an och tyckte det var lyx :-) Även DC:3-orna saknade dörr - men då satt ju alla hoppare framför dörren som ju ligger långt bak på planet.

Men där måste ju (om nu detta var orsaken till att hopparna inte tog sig ut) finnas alternativa dörrar, jag har hoppat ur plan med flera olika slags dörr. Några var typ rullgardin som lätt drogs ner. Andra en dörr som veks upp under vingen och som piloten sen kunde stänga genom en liten manöver på flyplanet så den åkte igen av sig själv.
Citera
2019-07-29, 15:30
Medlem
Till er som säger att det borde gå att ta sig ur ett störtande plan, så tror jag inte det är så enkelt. Jag satt med på ett plan idag, vinden hade ökat så jag fick inte hoppa, utan fick åka ned ner igen. Detta var en kontrollerad nedstigning, men piloten dyker ändå så pass kraftigt att jag kände att det hade varit svårt att ta sig till dörren, öppna och kränga sig ut. I en situation där planet störtar okontrollerat bedömer jag det vara högst osannolikt att någon lyckas.
Citera
2019-07-29, 15:38
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Det visar på hur längesedan jag var verkligt aktiv i sporten i Sverige - vi hade aldrig dörr på våra flygplan (Cessna 172 - 206 mfl) och hoppade även vintertid... Mot slutet hade vi en slags canvasdörr på 206:an och tyckte det var lyx :-) Även DC:3-orna saknade dörr - men då satt ju alla hoppare framför dörren som ju ligger långt bak på planet.

Men där måste ju (om nu detta var orsaken till att hopparna inte tog sig ut) finnas alternativa dörrar, jag har hoppat ur plan med flera olika slags dörr. Några var typ rullgardin som lätt drogs ner. Andra en dörr som veks upp under vingen och som piloten sen kunde stänga genom en liten manöver på flyplanet så den åkte igen av sig själv.
Det finns forfarande 206:or med det där skynket/canvasdörren. Det hindrar i alla fall vådautlösta pilotskärmar från att slinka ut och kanske lite vind och regn från att slinka in, så det räknas som dörr i den meningen. Har också hoppat DC3, men där är det ju som du säger ganska långt till dörren.

De flesta större plan (typ C-208, Twin Otter, PAC-750XL mfl) med sidodörr som används idag har en slags skjutdörr som öppnas antingen uppåt eller i flygkroppens riktning horisontellt.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-29 kl. 15:54.
Citera
2019-07-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Försäkringsfrågorna kommer att bli avgörande för utredningar om olyckan.
Troligen också för efterföljande rättsprocesser.
Jag har därför forskat lite i försäkringar kring hoppning.
Jag är dock osäker om tråden är intresserad av en utläggning kring detta ?

Att det blir rättsprocesser om ansvar är i mina ögon självklart. 9 personer har omkommit i en av landets största flygolyckor genom tiderna. Att det inte skulle prövas rättsligt är helt otroligt. I princip varje bilolycka med flera iblandade och dödlig utgång polisutreds och leder till åtal. Någon anses alltid vållande och det prövas.

I detta fall, med denna tragiska utgång, finns ingen att åtala. Jag tror oavsett att olyckan består av olika omständigheter. Havkom kommer snart med sin preliminära slutsats om vad som troligen orsakat olyckan.
Citera
2019-07-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NNordan
Ja om nu detta hade gått bra och alla hoppare hade kommit ur planet utan stall, hur hade piloten landat? Hur tusan vågar men ge sig upp i ganska mulet väder om man inte har kunskapen att ta sig ner om det helt plötsligt blir helmulet? På 30 minuter kan det ju hända mycket. Är detta normalt i hoppklubbar, man antar att man kan flyga runt och hitta en lucka?
Det möjliga (kanske rent av troliga) systemfelet bakom denna krasch är att alltför många hopparpiloter, under alltför många år, har syndat på nåden och bedrivit hopparsläpp när de varit ohälsosamt nära moln!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in