Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Jag gissar att det är rätt stor andel av hopp-piloterna som kan instrumentflyga varför det då inte blir ett problem.
Det blir genast ett problem om alla piloter inte är lika kompetenta och man inte tänker på att använda rätt pilot vid rätt tillfälle. T ex om det är stor risk för täta moln bör då klubben använda en pilot som inte har instrumentbehörighet då? Enligt mig som lekman Nej!
Hopparna sysslar med hoppning och är av naturliga skäl inte 100% insatta i vad som krävs av en pilot. Här ser jag ett stort problem. Hur många hoppare där ute vet om piloten de flyger med har instrumentbehörighet eller ej?
Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Eftersom man lär flugit enligt VFR-flygreglerna spelar det ingen någon roll om man är I-utbildad eller ej, bestämmelserna om avstånd till moln för VFR gäller oavsett.
Är man utbildad för instrument spelar det väl stor roll hur man räddar situationen efter att ha hamnat inne i moln??
Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Eftersom vi vet att det var lite växlande väder så ser jag inget problem med att ta sig upp och flyga ovan moln i detta fall.
Det är vanligt i vanligt sommarvackert väder med stackmoln att man får runda molnen och släppa hopparna där. Hoppmästaren avgör om han ser marken/landningsplatsen, som pilot tittar man sällan ens ned dit utan flyger på GPS eller dirigeringkommando från hoppmästarn. Om de inte ser marken får man göra en ny runda. De dagar det är växande cumulus kan man få vänta lite tills molnet flyttat sig.
Jag som inte är pilot ser ett stort problem. Hur landar man om man snurrat omkring däruppe och molntäcket täcker allt mer. En hoppare kan vad jag förstår hoppa rakt ner i ett litet hål bland molnen men ett flygplan måste ju flyga lite mera horisontellt på vägen ner tänker jag.
Har du behörighet att flyga med instrument?
Hur många av hopparpiloterna har denna behörighet i genomsnitt?
Varför har inte alla piloter behörighet att flyga på instrument?