2019-07-29, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det spelar ju roll om maxvikten vid take-off, som står i specifikationerna, är med eller utan stolar...

Maxvikten är med allt. Dvs tar du ut stolarna så är det x kilo som i stället kan användas till extra last.

Just nu rör det sig om ett flygplan, och du blir orolig och detaljstuderar och ifrågasätter allt. Notera att du även har information från registreringsbesiktning av bilar. Max passagerare, max totalvikt, max släpvagnsvikt, ...
Citera
2019-07-29, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nu vet vi inte om piloten var utbildad för instrumentflygning men om vi antar att piloten inte var det - borde piloten lägga sig ovan molnen om enda säkra sättet att ta sig ner igen med planet är att flyga runt och hitta ett tillräckligt stort hål i molntäcket? Det känns som det fanns för mycket moln för att det skulle vara säkert att flyga ovanför dem - med begränsad mängd reservbränsle - om man inte är utbildad för instrumentflygning och vet att man säkert kan flyga ner igenom molnen när det är dags att landa.

Ja om nu detta hade gått bra och alla hoppare hade kommit ur planet utan stall, hur hade piloten landat? Hur tusan vågar men ge sig upp i ganska mulet väder om man inte har kunskapen att ta sig ner om det helt plötsligt blir helmulet? På 30 minuter kan det ju hända mycket. Är detta normalt i hoppklubbar, man antar att man kan flyga runt och hitta en lucka?
Citera
2019-07-29, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Om man byter fast inredning mot rörlig borde det ju ha viss betydelse även om vikten är samma?

Om planet skramlar runt i konstig vinkel så lasten kan röra sig så kommer det definitivt att spela roll. Osäkrad last på hjul skulle aldrig vara en bra idé.

Annars inte, eftersom grundregeln är att räkna fram var tyngdpunkten hamnar med den specifika lasten inför varje flygning.
Citera
2019-07-29, 12:02
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Nu vet vi inte om piloten var utbildad för instrumentflygning men om vi antar att piloten inte var det - borde piloten lägga sig ovan molnen om enda säkra sättet att ta sig ner igen med planet är att flyga runt och hitta ett tillräckligt stort hål i molntäcket? Det känns som det fanns för mycket moln för att det skulle vara säkert att flyga ovanför dem

Eftersom man lär flugit enligt VFR-flygreglerna spelar det ingen någon roll om man är I-utbildad eller ej, bestämmelserna om avstånd till moln för VFR gäller oavsett.

Eftersom vi vet att det var lite växlande väder så ser jag inget problem med att ta sig upp och flyga ovan moln i detta fall.
Det är vanligt i vanligt sommarvackert väder med stackmoln att man får runda molnen och släppa hopparna där. Hoppmästaren avgör om han ser marken/landningsplatsen, som pilot tittar man sällan ens ned dit utan flyger på GPS eller dirigeringkommando från hoppmästarn. Om de inte ser marken får man göra en ny runda. De dagar det är växande cumulus kan man få vänta lite tills molnet flyttat sig.
Citera
2019-07-29, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NNordan
Ja om nu detta hade gått bra och alla hoppare hade kommit ur planet utan stall, hur hade piloten landat? Hur tusan vågar men ge sig upp i ganska mulet väder om man inte har kunskapen att ta sig ner om det helt plötsligt blir helmulet? På 30 minuter kan det ju hända mycket. Är detta normalt i hoppklubbar, man antar att man kan flyga runt och hitta en lucka?

Notera återigen - vi vet inte om piloten var utbildad för instrumentflygning. Utbildning är bra men utan regelbunden träning så påverkas reaktionstider mm.
Citera
2019-07-29, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Eftersom man lär flugit enligt VFR-flygreglerna spelar det ingen någon roll om man är I-utbildad eller ej, bestämmelserna om avstånd till moln för VFR gäller oavsett.

Eftersom vi vet att det var lite växlande väder så ser jag inget problem med att ta sig upp och flyga ovan moln i detta fall.
Det är vanligt i vanligt sommarvackert väder med stackmoln att man får runda molnen och släppa hopparna där. Hoppmästaren avgör om han ser marken/landningsplatsen, som pilot tittar man sällan ens ned dit utan flyger på GPS eller dirigeringkommando från hoppmästarn. Om de inte ser marken får man göra en ny runda. De dagar det är växande cumulus kan man få vänta lite tills molnet flyttat sig.

Jag syftade nu mer på risken att stänga in sig själv ovanför molnen - givet antagandet att piloten inte var IFR-utbildad. Vet vi däremot att piloten var IFR-utbildad så var det snälla moln och alltså ingen instängningsrisk.
Citera
2019-07-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NNordan

Jag gissar att det är rätt stor andel av hopp-piloterna som kan instrumentflyga varför det då inte blir ett problem.
Citera
2019-07-29, 13:03
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Jag gissar att det är rätt stor andel av hopp-piloterna som kan instrumentflyga varför det då inte blir ett problem.

Finns det bra gluggar att ta sig upp i så finns det att ta sig ned i också, och tiden ovan molnen är oftast inte lång, säg oftast mindre än en kvart( de flesta lift till 4000m brukar klara sig på en halvtimme total flygtid. Beror på maskintyp osv, men cirka.
Är det inte bra nog för att säkert komma med utanför moln så får hopparna en lägre lifthöjd helt enkelt.
Citera
2019-07-29, 13:05
Medlem
Citat:
Om planet skramlar runt i konstig vinkel så lasten kan röra sig så kommer det definitivt att spela roll. Osäkrad last på hjul skulle aldrig vara en bra idé.

Annars inte, eftersom grundregeln är att räkna fram var tyngdpunkten hamnar med den specifika lasten inför varje flygning.
Nu är detta inte ett jättestort flygplan med massor av utrymme runt de 8 hopparna. Där finns mao inte speciellt mycket space att rumla runt på så vikten förskjuts - såvida inte samtliga kryper längst bak i kärran vilket är rätt osannolikt..... Man har inte jättemycket utrymme till mycket mer än att vända sig runt på alla fyra, inte förrän hoppare börjat lämna planet och man kan flytta sig närmare dörren. Så jag tror inte attr någon radikal viktförskjutning kan ha orsakat en plötslig stall av den magnituden.
Citera
2019-07-29, 13:11
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte vem som du menar ska ha hävdat vad men det går fint att flyga nära stallfarten på hög höjd där ingen turbulens råder. Så länge man har koll på flygläget kan man hålla maskinen stabilt i fart mkt nära stall. En del maskintyper är snälla och kan flygas i stall en längre stund utan problem, andra maskiner( oftast de mer högpresterande i form av fart) är mindre snälla och kan plötsligt tappa lyftkraften på ena vingen, då klipper maskinen direkt.
Denna maskin är tydligt byggd som en arbetshäst utan fartprestanda som mål, det betyder normalt att den också stallar snällt. Däremot, ju mer effekt man har desto bryskare blir stallen och de aerodynamiska krafterna som påverkar osymmetriskt blir större vilket ökar risken för att maskinen viker sig över vingen.

Denna maskin har säkerligen snälla stallegenskaper. Låg fart, högt gaspådrag och stigning är nog en del av händelsen, nära eller i moln med sinnesvillor om flygplanets nosläge och lutning en till faktor och pga villor från molnen gissar jag att maskinen inte flögs rent vilket blev det sista som behövdes för att den skulle avvika från kontrollerad flygning.

Stallen häver sig själv om man inte hamnar i spinn( Det är nog ingen som påstått att häva stallen är svår). Däremot efteråt så är det sannolikt mkt svårt att komma ut ur ett flygläge där man inte har koll på vad som är upp eller ned. Det är så alla människors balansorgan fungerar, dvs de kan inte användas i moln. De inlägg tex jag, ksv och kanske buzzkillington gjort är tillräckligt tydliga och det ska vi inte behöva upprepa igen.

Jag tänker att det nog är precis så det har gått till.

Nästa fråga är, för mig, varför ingen av hopparna inledningsvis (innan planet bröts sönder och krafterna blev för stora) lyckades ta sig ut. Om det berodde på att dörren inte gick att öppna, är det något man måste se över på den här flygplanstypen om den ska användas inom hoppning. NÅGON borde, annars, ha kunnat ta sig ut, det känns orimligt att samtliga skulle ha suttit kvar intill en öppen (ganska stor) dörröppning, inledningsvis innan stallen blev övermäktig (i slutskedet antar jag att dörröppningen låg upptill då det var höger vinge som brast; annars kunde någon/några kunnat slungas ut till och med.)
Senast redigerad av ValentinaL 2019-07-29 kl. 13:14. Anledning: Tillägg
Citera
2019-07-29, 13:25
Medlem
Citat:

Det blir genast ett problem om alla piloter inte är lika kompetenta och man inte tänker på att använda rätt pilot vid rätt tillfälle. T ex om det är stor risk för täta moln bör då klubben använda en pilot som inte har instrumentbehörighet då? Enligt mig som lekman Nej!

Hopparna sysslar med hoppning och är av naturliga skäl inte 100% insatta i vad som krävs av en pilot. Här ser jag ett stort problem. Hur många hoppare där ute vet om piloten de flyger med har instrumentbehörighet eller ej?

Citat:
Är man utbildad för instrument spelar det väl stor roll hur man räddar situationen efter att ha hamnat inne i moln??

Citat:

Jag som inte är pilot ser ett stort problem. Hur landar man om man snurrat omkring däruppe och molntäcket täcker allt mer. En hoppare kan vad jag förstår hoppa rakt ner i ett litet hål bland molnen men ett flygplan måste ju flyga lite mera horisontellt på vägen ner tänker jag.

Har du behörighet att flyga med instrument?

Hur många av hopparpiloterna har denna behörighet i genomsnitt?

Varför har inte alla piloter behörighet att flyga på instrument?
Senast redigerad av AyereeFeeWijImaak 2019-07-29 kl. 13:37.
Citera
2019-07-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Jag tänker att det nog är precis så det har gått till.

Nästa fråga är, för mig, varför ingen av hopparna inledningsvis (innan planet bröts sönder och krafterna blev för stora) lyckades ta sig ut. Om det berodde på att dörren inte gick att öppna, är det något man måste se över på den här flygplanstypen om den ska användas inom hoppning. NÅGON borde, annars, ha kunnat ta sig ut, det känns orimligt att samtliga skulle ha suttit kvar intill en öppen (ganska stor) dörröppning, inledningsvis innan stallen blev övermäktig (i slutskedet antar jag att dörröppningen låg upptill då det var höger vinge som brast; annars kunde någon/några kunnat slungas ut till och med.)

Enligt Svensson sugs dörren fast och blir ett problem. Troligen kommer det här leda till rekommendationer att hoppare alltid öppnar dörren innan man sänker farten på finalen. Eller öppnar dörren redan på ca 1500 meter på vägen upp. Har sett många filmer där de flyger med öppen dörr så detta kan inte vara svårt att åtgärda.

Dörren verkar finnas där för bekvämlighetsskäl. Har någon trillat ut och skadat sig när dörren varit öppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in