Flashback bygger pepparkakshus!
2019-07-28, 22:10
Medlem
Vad säger ni som försvarar Amandas rätt att klä sig som hon vill ombord en offentlig buss, om det istället vore en fetlagd gubbe med bar mage och buskiga armhålor? Inte lika trevligt att behöva bevittna?

Var går gränsen för det anständiga - kort sagt, vilken princip bör tillämpas, så att det mer eller mindre påtvingade umgänget i det offentliga rummet blir uthärdligt att bevista för det stora flertalet?
Citera
2019-07-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-frisyr
Gissningsvis åker postaren länsbussarna, där de fortfarande har yrkeschaufförer, och inte stadsbussarna i Malmö/Helsingborg som bemannas som arbetsmarknadsåtgärd.
Det kan det vara så.
Citera
2019-07-28, 22:24
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggBil
Om svenska tjejer klär sig så oanständigt är det inte mer än rätt att de inte får åka med på bussen när den rattas av en förare med heder och moral.
Föraren, vilket tydligt framgått i media, har ingen som helst rätt att avvisa en kvinna p.g.a den klädsel hon hade. Även om han tycker att det strider mot hans privata värderingar kring vad som är "oanständigt" eller vad han anser vara heder och moral. Han kör därtill åt ett bussbolag där man tar avstånd från händelsen med att t.o.m betona att det "absolut inte finns någon klädpolicy för resenärer". Alltså enligt den "vidsynta svenska modellen" som funkar väldigt bra för de flesta sedan länge. Chaffisen hade förmodligen inte ens kunnat starta ett eget bussbolag där hans egna regler gällde utan att bli anmäld.
Citera
2019-07-28, 22:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Exakt såna här kommentarer får mig att tro att jag har helt rätt i min uppfattning. Nästan exakt varje snubbe som ser henne tror ju de ska få ligga med Amanda.

Det kan de väl inte tro bara sådär. Du dumförklarar männen.
Citera
2019-07-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Ovanligt korkat. Skulle man inte kunna kräva anständig klädsel av kunder? Försök att för en gångs skull gå på en restaurang där man äter med bestick så är du nog tvungen att ta på en tröja.
En jäkla skillnad att sätta sig vid dukat bord i en restaurang och sätta sig på en sunkig buss för att åka en station. Dessutom är det krögaren som avgör klädkoden, men definitivt inte busschauffören.
Citera
2019-07-28, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Föraren, vilket tydligt framgått i media, har ingen som helst rätt att avvisa en kvinna p.g.a den klädsel hon hade. Även om han tycker att det strider mot hans privata värderingar kring vad som är "oanständigt" eller vad han anser vara heder och moral. Han kör därtill åt ett bussbolag där man tar avstånd från händelsen med att t.o.m betona att det "absolut inte finns någon klädpolicy för resenärer". Alltså enligt den "vidsynta svenska modellen" som funkar väldigt bra för de flesta sedan länge. Chaffisen hade förmodligen inte ens kunnat starta ett eget bussbolag där hans egna regler gällde utan att bli anmäld.

Enligt bussbolaget har man ingen fast policy utan låter istället chaufförerna avgöra baserat på sunt förnuft. Vilket är vad chauffören gjorde.
Citera
2019-07-28, 22:56
Medlem
Läste på nån utav kommentarerna på facebook hittade inte det nu.
Den personen var en chaufför som i malmö som visste att det var en djupt troende muslim
Som körde bussen.
Vet ej om det stämmer får vi se i veckan
Citera
2019-07-28, 22:58
Medlem
Citat:
Enligt bussbolaget har man ingen fast policy utan låter istället chaufförerna avgöra baserat på sunt förnuft. Vilket är vad chauffören gjorde.

Kan ju vara så att han tänkte på sina passagerares säkerhet..Ska han sitta å glo i backspegeln på 2 mjölkmaskiner hela tiden istället för att koncentrera sig på körningen så kan det ju sluta med en olycka..=)
Citera
2019-07-28, 23:00
Medlem
Citat:
Exakt såna här kommentarer får mig att tro att jag har helt rätt i min uppfattning. Nästan exakt varje snubbe som ser henne tror ju de ska få ligga med Amanda.

Om man vill ligga med någon som man tycker är snygg, sure, varför inte.

Om man tror att man får ligga med någon utifrån hur den är klädd så har man någon konstig världsuppfattning.

Om man tycker att man har rätt att ligga med någon utifrån hur den är klädd så är man efterbliven.
Citera
2019-07-28, 23:11
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Linne skulle jag mer påstå i såna fall. Ärligt talat har jag ingen bra källa, det var bara saker vi fick lära oss innan jag drog på utlandstjänst en gång i tiden, och som jag också provade en hel del på plats. Till exempel körde jag med woolpowers yllestrumpor, och mina fötter klarade sig betydligt mycket bättre än stackarna med stålgrå. Även om de hade sjukt kul åt mina tjockstrumpor i 30-40 graders värme.
Visst är det så att det är svalare med löst åtsittande kläder, än att exponera bar hud mot solen.
Citera
2019-07-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Visst är det så att det är svalare med löst åtsittande kläder, än att exponera bar hud mot solen.
Visst är det så. Bäst är lösa heltäckande kläder. Men om nu nån vill ha sol på bara skinnet, så är det ju upp till dom? Amanda kanske kände att hon ville ha sol, D-vitaminer etc. Vad vet jag? Det är i alla fall inte upp till chauffören att ta beslut om klädkod.
Citera
2019-07-28, 23:20
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Ovanligt korkat. Skulle man inte kunna kräva anständig klädsel av kunder? Försök att för en gångs skull gå på en restaurang där man äter med bestick så är du nog tvungen att ta på en tröja.
Vem är det egentligen som är korkad här ??. Kvinnan var klädd på ett sätt som var fullt tillåtet att åka buss med enligt de regler, policys, riktlinjer som det bolag han körde åt hade upprättat. Om han då plötsligt börjar sätta egna regler för b.l.a passagerarnas klädsel så missköter han sitt jobb. Den aktuella chauffören verkade för övrigt inte ens känna till att det t.o.m är så att det inte finns någon klädpolicy för passagerare på Skånetrafiken. För övrigt har jag aldrig diskuterat kring klädkoder på andra ställen än i den situation som tråden handlar om.
Citat:
Vad har du läst det någonstans ??. Nej, jag litar mer på den pressansvarige för bolaget som detta gäller.
Citat:
Operatören Nobina uppger att det inte existerar någon klädpolicy för resenärer, varken på Skånetrafiken eller Nobina.
– Det finns ingen policy. Sedan har vi en enskild medarbetare som agerat tvärtemot de värderingar som vi har som bolag och helt enkelt agerat fel, säger David Erixon, pressansvarig på Nobina.

Chauffören erkänner också att han har gjort fel.
– Föraren bekräftar han har gjort fel i det inledande samtal vi haft med honom.
https://www.skd.se/2019/07/28/bussbolag-ber-om-ursakt-efter-att-amanda-hansson-tvingades-av-bussen/

Detta med klädpolicys vara eller icke vara bekräftas också på annat håll. Nämligen av ordföranden i kollektivtrafiknämnden i Skåne.
Citat:
Hon betonar att det absolut inte finns någon klädpolicy för resenärer som reser med Skånetrafikens tåg och buss.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/carina-zachau-m-forarens-agerande-strider-mot-alla-principer

Slutligen kan man bara säga att var det något som chauffören tydligt visade i samband med denna händelse så var det en total brist på något som helst sunt förnuft eller ens vetskap om de riktlinjer som gällde på hans egna arbetsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in