2019-07-29, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Vi har vi ingen aning om hans ursprung. Det kan ha varit en muslim med religös agenda. Det kan ha varit en "vanlig sur gubbe" - utlänning eller svensk.

Han hade ingen rätt att avvisa henne pga kläderna, min kommentar rörde hennes reaktion och inget annat.
Just i det inlägget du citerade har jag inte nämnt något om chaufförens bakgrund. Han må behandla sina fru och sina döttrar hur han vill. Men sina privata åsikter skall inte hans kunder behöva klä skott för. Hon reagerade helt rätt. Nu har det blivit en stor debatt och det behövs. Jag hoppas vid gud att denna chaufför antingen blir av med jobbet fullt ut, eller omplaceras till källaren för att sortera kuvert i storleksordning.
Citera
2019-07-29, 11:52
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Kjol och topp,,? Enligt bilden bar hon en trång bh
Och ett par minimala avklippta jeans där man nästan ser skrevet.
Nej, man ser inte skrevet, inte ens ”nästan”. Längden är perfekt för att gamla runkgubbar ska låta fantasin skena, men vanliga människor triggas inte.

Bilden kan uppenbarligen inte postas tillräckligt ofta innan ni börjar fantisera över hur ni vill att bilden ska se ut: https://postimg.cc/sMSYkKbf
Citera
2019-07-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så kan man ju också tänka. Men skall en svensk ung tjej plötsligt inte få visa "för mycket hud"? Varför då? Detta hade aldrig hänt för 30 år sen! Ingen svensk chaufför hade ens kommit på tanken att ha nån åsikt om en annans klädsel för en bussfärd. Och hade hen det så skulle hen hållit åsikten för sig själv. Det hade inte denna chaufför den goda smaken att göra. Hans ansåg hans förakt för hennes klädsel skulle uttalas offentligt och verkligen ge den här tjejen en knäpp på näsan. Det är INTE hans dotter. INTE hans fru. Med vilken rätt anser du att han hade att vägra henne åka buss?
Det hör till allmänt hyfs att hänga på sig ett linne eller en skjorta är man ska träffa andra människor.
Citera
2019-07-29, 12:00
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Det är tillräckligt med bakterier på lokaltrafiken som det är..det behövs inte också nakna svettiga kroppar att trängas med där.

Svettets uppgift är att rena huden från bakterier. Det finns ett enzym i svett som är bakteriedödande.

Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
Nej, man ser inte skrevet, inte ens ”nästan”. Längden är perfekt för att gamla runkgubbar ska låta fantasin skena, men vanliga människor triggas inte.

Bilden kan uppenbarligen inte postas tillräckligt ofta innan ni börjar fantisera över hur ni vill att bilden ska se ut: https://postimg.cc/sMSYkKbf

Snauzzer är:

A: Islamist
B: Runkgubbe
C: Helt tappad
Citera
2019-07-29, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vad säger Flashback om män med magrutor då, är de välkomna på bussen i bar överkropp?
Självklart. Åtminstone om de bär BH, eller "topp" som det kallas här. Jämlikt ska det vara...
Citera
2019-07-29, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8

Titta en gång till så ser du en stor kameltå genom dom trånga jeansen.
Skrevet.
Citera
2019-07-29, 12:02
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Titta en gång till så ser du en stor kameltå genom dom trånga jeansen.
Skrevet.

Okej, det var det, då är det offentligt.

B: Runkgubbe

runk runk
Citera
2019-07-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Det är spekulationer från din sida, jag bara bekräftar den info som Skånetrafiken har gått ut med. I den kan man konstatera att Amanda behandlats felaktigt, att händelsen utreds och att föraren är tagen ur tjänst.

Förhoppningsvis får han sparken, även om jag inte tror det kommer bli så. Hans värderingar hör inte hemma i det här landet, och han har förbrukat sin roll som förare fullständigt. Man kan inte ha kvar en person som anser att tjejer som går lättklätt när det är 30+ är horor, vilket är PRECIS vad han signalerat med sitt beteende.

Det är du som kommer med vilda spekulationer. Att han anser att Amanda är en hora vet du inget om.
Citera
2019-07-29, 12:03
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vad säger Flashback om män med magrutor då, är de välkomna på bussen i bar överkropp?
Vad säger Flashback om rullstolsbundna? Är de välkomna? Puckelryggar? Leprasjuklingar? Efterblivna? Miljöpartister? Folk med pisspåse? Den här leken kan lallas i evigheter, är det inte bättre att koncentrera sig på vad som faktiskt hänt?
Citera
2019-07-29, 12:04
Medlem
HanMedPinnens avatar
En bussförare försökte vägra mig att kliva på en gång på grund av klädsel som inte var utmanande men okonventionell. Jag var barfota och han menade att det skulle vara lika olagligt att släppa på mig utan skor som det skulle varit att släppa på mig utan tröja... Det regnade och var sista direktbussen den morgonen, så jag skulle fått lov att vänta i regnet, åka in och byta i stan och komma sent till jobbet om jag missade den. Jag käftade emot ett tag och blev arg, men fick uppbackning av några andra resenärer. Chauffören gav sig till slut, orkade väl inte tjata mer och var redan sen. Jag tog kontakt med bolaget som ville veta exakt vilken tur jag åkte och när för att kunna prata med chauffören, och en bekräftelse på att allt han sagt varit uppdiktat.

Det är väldigt provocerande att nekas tillträde, och jag var arg så jag kokade. Visst berättade jag om händelsen för vänner och bekanta, men att dra igång ett facebookdrev känns främmande, och jag hoppas att jag inte hade gjort det även om jag haft ett facebookkonto. Hela grejen känns som ett symptom på vår rådande tidsanda där sensationell kränkthet är allt, och storm efter storm blossar upp för att snart ha dragit förbi igen utan att lämna avtryck. Tänk om Amandas arbetsgivare skulle tjäna mycket mer pengar på hennes arbete än vad hon får i lön, om hon skulle få bannor och inget stöd av samhället för sin alkoholism, eller om hon, med eller utan lång utbildning, skulle gått arbetslös i tre år utan att kvalificera för något bidrag. Det skulle vara del av normaltillståndet, och inte uppbåda alls lika mycket allmän ilska. Att känna sig sviken av samhället är inget som ger lajks, känner man sig kränkt däremot är det andra bullar. Att bostadsmarknaden fungerar så att alla nyanlända hamnar samma områden decennium efter decennium vilket leder till sämsta möjliga integration upprör inte lika mycket som en post om att någons son kallats för bögjävel av sin dagisfröken. En post från Gunnel 63 som plötsligt måste åka 10 mil för att komma till ett apotek sprids inte like mycket som en om några somalier på besök i ett radhusområde som kallat en svensk tjej för hora.

Naturligtvis har Amanda all rätt att vara förbannad och ledsen och till och med kränkt efter det inträffade. Naturligtvis ska bussbolaget underrättas för att kunna förbättra sina rutiner och prata med föraren om det inträffade. Det jag vänder mig emot är att vi idag sitter i ett läge där lättförståeliga och sensationella problem helt överskuggar strukturella och mer allmänna problem i samhället. Jag känner för Amanda, men jag är säker på att hon återhämtar sig från det inträffade. Hon får ju dessutom en liten kändhetsboost nu med uppmärksamheten, och en bra historia om hur kränkt hon blev den gången, vilket är mycket användbart i sociala situationer idag. Låt oss nu se oss omkring och fråga oss vilka andra i vår omgivning som lider lika mycket som Amanda, och vars problem kan fixas lika lätt eller lättare.
Citera
2019-07-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Du är ju dummare än tåget. Musse Harare, hahah. Idiot.

Du tror på alvar att det endast är 17% av Sveriges röstberättigade som hytter med näven när man läser om händelser likt dessa. Är nog fler än så som ifrågasätter hur vida man kan avhysa en person från buss eller ej.

Det är en skillnad att skrika "sharialagar" och "shariapoliser" mot att säga "chaffisen hade ingen anledning till att avvisa henne". Den stora massan som klagat på denna händelse har sprungit Balis lilla propagandamaskins ärenden, utan någon som helst aning om att det skulle ha med religionen att göra. Så ja, detta har, förutom en person jag sett här på flashback handlat om Sd som vill vinna lite poppispoäng.
Citera
2019-07-29, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggBil
Varför är du själv anonym och skriver på Flashback istället för i gammelmedia?

Jag har försökt få in debattartiklar i både Aftonbladet och Expressen i olika ämnen men alltid blivit refuserad.

Att Amanda går klädd som en hora har jag inte påstått någonstans. Halmgubbar.

Vad får dig att tro att jag aldrig skriver i gammelmedia?

Men strunt i gammelmedia då, om du blir refuserad där. Samla ihop ett gäng killar som tycker som du och skriv till Skånetrafiken och berätta att ni tycker att busschauffören som slängde av Amanda har uppfört sig föredömligt och att han genast måste återinsättas i tjänst. Dessutom bör han enligt er uppfattning gärna få officiell befogenhet att slänga av tjejer som han inte gillar.

Sätt igång och skriv och kämpa för er kompis busschauffören!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in